Kierujesz klienta do partnera? Dowiedz się, czy kupił usługę
Jeśli po sprzedaniu klientowi usługi turystycznej kierujemy go do innego przedsiębiorcy podsuwając propozycję nabycia usługi powiązanej, to zadbajmy, by kontrahent poinformował nas o zawarciu umowy z naszym klientem.
W związku z wejściem w życie Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych pojawiają się liczne pytania o to, jak należy w praktyce rozumieć nowe obowiązki dla biur podróży. Część z nich związana jest z wątpliwościami, w których przypadkach mamy do czynienia do powstania tzw. powiązanych usług turystycznych. Z tym wiążą się kolejne, ponieważ przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych (PUNPUT) objęci są przez ustawę obowiązkami informacyjnymi wobec klientów.
Problem polega na tym, że część przedsiębiorców kierując klienta do innego usługodawcy nie otrzymuje informacji zwrotnej, czy klient zawarł umowę z tym drugim usługodawcą. Ustawa nie nakłada na tego drugiego przedsiębiorcę obowiązku informowania, czy klient ostatecznie zdecydował się na kupienie drugiej usługi, czy nie. Pierwszy przedsiębiorca może więc nie mieć wiedzy o tym, czy doszło do ułatwienia nabywania powiązanych usług turystycznych.
Nie zwalnia go to jednak o dopełnienia obowiązków informacyjnych, określonych w ustawie. O to, jak należy podchodzić do tego problemu zapytaliśmy przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki.
„Należy wyraźnie podkreślić, że zanim podróżny zwiąże się jakąkolwiek umową prowadzącą do powstania powiązanych usług turystycznych, przedsiębiorca ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych ma spełnić swój obowiązek informacyjny. Przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych przed zawarciem umowy udzielają podróżnym standardowych informacji za pośrednictwem odpowiedniego formularza informacyjnego” – brzmiała odpowiedź.*
Wynika z tego, że należy z góry mieć świadomość, czy oferując klientowi usługi wchodzimy w rolę PUNPUT, czy też nie. Najlepiej rozwiązać na poziomie kontaktów z kontrahentem kwestię otrzymywania informacji zwrotnej o tym, jakie umowy zawiera z naszymi klientami. Trzeba też pamiętać o tym, że obowiązku informacyjnego należy dopełnić przed zawarciem umowy z klientem.
W przypadku PUNPUT istnieje pięć różnych standardowych formularzy informacyjnych, które należy stosować odpowiednio:
1) w przypadku gdy PUNPUT online jest przewoźnikiem sprzedającym bilet w obie strony,
2) w przypadku gdy PUNPUT online jest przedsiębiorcą turystycznym innym niż przewoźnik sprzedający bilet w obie strony
3) w przypadku powiązanych usług turystycznych, gdy umowy są zawierane w równoczesnej fizycznej obecności PUNPUT, innego niż przewoźnik sprzedający bilet w obie strony, i podróżnego;
4) w przypadku gdy PUNPUT online jest przewoźnikiem sprzedającym bilet w obie strony
5) w przypadku gdy PUNPUT online jest przedsiębiorcą turystycznym innym niż przewoźnik sprzedający bilet w obie strony
Ponadto, ustawa mówi, że „jeżeli dany rodzaj powiązanych usług turystycznych nie jest objęty standardowym formularzem informacyjnym, PUNPUT udziela podróżnemu w jasny, zrozumiały i widoczny sposób informacji dotyczących:
1) objęcia ochroną na wypadek niewypłacalności;
2) wyłącznej odpowiedzialności za należyte, zgodne z umową wykonanie swojej
usługi przez każdego usługodawcę z osobna;”
Istnieje też obowiązek pisemnego informowania klientów wpłacających PUNPUT-owi zaliczkę lub całą przedpłatę o tym, że przedsiębiorca posiada zabezpieczenia finansowe oraz odprowadza składki do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Należy też wskazać klientowi sposób ubiegania się o wypłatę środków z tych zabezpieczeń.
*MSIT zastrzegło, że przedstawionych przez nie wyjaśnień nie można rozpatrywać w kategorii wiążących interpretacji przepisów prawa, a jedynie jako informacji o obowiązujących regulacjach.
POWIĄZANE WPISY
25 lipca 2024
Alicja Wójcik Gołębiowska: umowy Ryanair z partnerami sprzedażowymi w Polsce są w toku. Nadal weryfikujemy, kto i jak sprzedaje nasze bilety
Ryanair zapowiadał otwartość na współpracę z touroperatorami oraz agentami turystycznymi,…
1 Komentarz12 Minuty
1 marca 2024
Europ Assistance Polska podsumowuje ferie zimowe 2024
Ferie zimowe dobiegły już końca. W tym roku mocno zdominowały je zagraniczne kierunki.…
0 Komentarzy3 Minuty
11 grudnia 2023
Silny złoty sprzyja wyjazdom zagranicznym
Końcówka 2023 roku może skłaniać do planowania zagranicznych wyjazdów. Wszystko dlatego,…
0 Komentarzy6 Minuty
4 lipca 2023
Andrzej Gut-Mostowy: chciałbym po wyborach odpowiadać za turystykę. Mam koncepcję, co robić dalej dla branży [WYWIAD]
"Nie jest wcale wykluczone, że po wyborach, w przypadku stworzenia rządu przez…
1 Komentarz20 Minuty
15 maja 2023
Branża czeka na spotkanie z UOKiK. Przepis „turystycznej” ustawy rozwiązuje problem z cenami? [OPINIA PRAWNA]
Branża chciałaby omówić z UOKiK zastrzeżenia do sposobu prezentowania dynamicznych cen w…
0 Komentarzy11 Minuty
7 września 2022
Michael O’Leary: biurom podróży nie wolno sprzedawać naszych biletów. Nie zwrócimy im pieniędzy
Odprzedawanie biletów Ryanair przez pośredników jest niezgodne z regulaminem przewoźnika,…
1 Komentarz14 Minuty
13 stycznia 2022
NSA potwierdza: można odliczać VAT od usług noclegowych kupowanych w celu odsprzedaży
Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził wyrok WSA, zgodnie z którym przedsiębiorcy mają…
0 Komentarzy2 Minuty
9 lipca 2021
„Serce polskiego wybrzeża” potrzebuje ruchu poza sezonem. Ma potencjał uzdrowiskowy do wykorzystania
“Serce polskiego wybrzeża” to znane i dobrze wypromowane w Polsce hasło. Gdy zapytać, co…
0 Komentarzy6 Minuty
7 maja 2021
Prezes Tourist Polska: konkurencja na turystycznym rynku krajowym się zacieśnia
Na razie nie poddaliśmy się wojnie cenowej, ale czujemy jej oddech na plecach. Duzi…
0 Komentarzy7 Minuty