Kierujesz klienta do partnera? Dowiedz się, czy kupił usługę

Jeśli po sprzedaniu klientowi usługi turystycznej kierujemy go do innego przedsiębiorcy podsuwając propozycję nabycia usługi powiązanej, to zadbajmy, by kontrahent poinformował nas o zawarciu umowy z naszym klientem.

W związku z wejściem w życie Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych pojawiają się liczne pytania o to, jak należy w praktyce rozumieć nowe obowiązki dla biur podróży. Część z nich związana jest z wątpliwościami, w których przypadkach mamy do czynienia do powstania tzw. powiązanych usług turystycznych. Z tym wiążą się kolejne, ponieważ przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych (PUNPUT) objęci są przez ustawę obowiązkami informacyjnymi wobec klientów.

Problem polega na tym, że część przedsiębiorców kierując klienta do innego usługodawcy nie otrzymuje informacji zwrotnej, czy klient zawarł umowę z tym drugim usługodawcą. Ustawa nie nakłada na tego drugiego przedsiębiorcę obowiązku informowania, czy klient ostatecznie zdecydował się na kupienie drugiej usługi, czy nie. Pierwszy przedsiębiorca może więc nie mieć wiedzy o tym, czy doszło do ułatwienia nabywania powiązanych usług turystycznych.

Nie zwalnia go to jednak o dopełnienia obowiązków informacyjnych, określonych w ustawie. O to, jak należy podchodzić do tego problemu zapytaliśmy przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki.

„Należy wyraźnie podkreślić, że zanim podróżny zwiąże się jakąkolwiek umową prowadzącą do powstania powiązanych usług turystycznych, przedsiębiorca ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych ma spełnić swój obowiązek informacyjny. Przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych przed zawarciem umowy udzielają podróżnym standardowych informacji za pośrednictwem odpowiedniego formularza informacyjnego” – brzmiała odpowiedź.*

Wynika z tego, że należy z góry mieć świadomość, czy oferując klientowi usługi wchodzimy w rolę PUNPUT, czy też nie. Najlepiej rozwiązać na poziomie kontaktów z kontrahentem kwestię otrzymywania informacji zwrotnej o tym, jakie umowy zawiera z naszymi klientami. Trzeba też pamiętać o tym, że obowiązku informacyjnego należy dopełnić przed zawarciem umowy z klientem.

W przypadku PUNPUT istnieje pięć różnych standardowych formularzy informacyjnych, które należy stosować odpowiednio:

1) w przypadku gdy PUNPUT online jest przewoźnikiem sprzedającym bilet w obie strony,
2) w przypadku gdy PUNPUT online jest przedsiębiorcą turystycznym innym niż przewoźnik sprzedający bilet w obie strony
3) w przypadku powiązanych usług turystycznych, gdy umowy są zawierane w równoczesnej fizycznej obecności PUNPUT, innego niż przewoźnik sprzedający bilet w obie strony, i podróżnego;
4) w przypadku gdy PUNPUT online jest przewoźnikiem sprzedającym bilet w obie strony
5) w przypadku gdy PUNPUT online jest przedsiębiorcą turystycznym innym niż przewoźnik sprzedający bilet w obie strony

Ponadto, ustawa mówi, że „jeżeli dany rodzaj powiązanych usług turystycznych nie jest objęty standardowym formularzem informacyjnym, PUNPUT udziela podróżnemu w jasny, zrozumiały i widoczny sposób informacji dotyczących:
1) objęcia ochroną na wypadek niewypłacalności;
2) wyłącznej odpowiedzialności za należyte, zgodne z umową wykonanie swojej
usługi przez każdego usługodawcę z osobna;”

Istnieje też obowiązek pisemnego informowania klientów wpłacających PUNPUT-owi zaliczkę lub całą przedpłatę o tym, że przedsiębiorca posiada zabezpieczenia finansowe oraz odprowadza składki do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Należy też wskazać klientowi sposób ubiegania się o wypłatę środków z tych zabezpieczeń.

*MSIT zastrzegło, że przedstawionych przez nie wyjaśnień nie można rozpatrywać w kategorii wiążących interpretacji przepisów prawa, a jedynie jako informacji o obowiązujących regulacjach.