Enter Air osiąga rekordowe wyniki. 2,6 mld zł przychodów i 545 mln zł EBITDA w 2023 roku

Fot. archiwum Enter Air

W 2023 roku Enter Air osiągnęło rekordowe wyniki, z przychodami wynoszącymi 2,6 mld zł i EBITDA na poziomie 545 mln zł. Linia planuje rozszerzenie floty do 43 maszyn w sezonie letnim 2024. 

Przychody Enter Air w 2023 roku wyniosły ponad 2,6 mld zł, co oznacza wzrost o 16 proc. wobec niespełna 2,3 mld zł przychodów w 2022 roku. Wzrost przychodów wynika ze zwiększenia skali działalności Enter Air w 2023 roku, w którym przewoźnik wykonał o 33 proc. więcej operacji lotniczych niż rok wcześniej.

„Miniony rok był bardzo intensywny i wypełniony pracą nad obsłużeniem zwiększonego popytu, co przełożyło się na rekordowy poziom przychodów i EBITDA. Jesteśmy liderem polskiego rynku turystycznego i czwartą największą linią pod względem liczby pasażerów przewiezionych na naszym rynku. Solidną pracą zwłaszcza w trakcie pandemii, a także w kolejnych latach, kiedy rynek stopniowo wracał do normalności, udało nam się wzmocnić naszą rozpoznawalność na kluczowych rynkach Europy. Wypromowaliśmy swoją markę, dzięki czemu mamy dziś coraz więcej zamówień z rynków europejskich” – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.

„Dbamy też by zapewnić odpowiednie zasoby własne do obsłużenia ruchu turystycznego w Polsce, dlatego zdecydowaliśmy się powiększyć flotę o pięć dodatkowych maszyn. Docelowo w sezonie lato 2024 chcemy latać na 43 samolotach uwzględniając wynajem w formule wet-lease,4 samoloty naszej szwajcarskiej spółki Chair oraz cztery samoloty nowej spółki Fly4. Początek roku 2024 pozostawał pod wpływem silnego popytu na przeloty urlopowe i jeśli sytuacja na świecie nie zaskoczy branży lotniczej bardzo negatywnie, spodziewamy się kolejnego dobrego roku” – dodaje Polaniecki.

Nieproporcjonalny wzrost wartości przychodów do wolumenu operacji wynika z wysokiego kursu dolara w 2022 roku. Duża część faktur wystawiana jest w tej walucie, co oznacza, że ukształtowanie kursu dolara w ciągu roku, ma znaczący wpływ na wartość przychodów osiąganych w Grupie. Dodatkowo w 2023 roku w porównaniu do 2022 roku, odnotowano niższą rynkową cenę paliw. Przekłada się to nie tylko na niższą bazę kosztową, ale również niższą wartość sprzedaży, ponieważ koszt paliwa jest przenoszony na klientów. Wahania ceny paliwa w ciągu 2023 roku w dużej mierze zostały zniwelowane hedgingiem krótkoterminowym.

166,2 mln zysku operacyjnego

W 2023 roku Enter Air wypracował 166,2 mln zł zysku operacyjnego o 1,5 proc. mniej od wyniku w 2022 roku oczyszczonego ze zdarzenia jednorazowego. W 2022 roku zysk raportowany wyniósł 225,6 mln zł, ale pozytywny wpływ na niego miało zdarzenie jednorazowe w postaci umorzenia pożyczki PFR w wysokości 56,9 mln zł, bez którego zysk operacyjny wyniósłby 168,7 mln zł.

EBITDA Grupy w 2023 roku osiągnęła rekordowy w historii Grupy poziom 545,4 mln zł i była o 59 proc. wyższa r/r. Zysk netto wzrósł o 171,8 proc. do 196,4 mln zł w porównaniu do 72,3 mln zł zysku netto w analogicznym okresie 2022 roku. Na prezentowane wyniki wpływ miały dodatnie różnice kursowe, które wyniosły w 2023 roku 101,7 mln zł. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 443,7 mln zł EBITDA oraz 94,7 mln zł zysku netto.

36 samolotów w trakcie szczytu sezonu

Enter Air w trakcie szczytu sezonu letniego korzystał z ponad 36 samolotów, wykorzystując całą własną flotę (28 samolotów – 23 Boeingi 737-800 oraz pięć Boeingów 737 MAX 8) oraz cztery dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease od obcych przewoźników, a także piąty, dodatkowy samolot wynajęty pod koniec wysokiego sezonu.

Ponadto w sezonie lato 2023 latały cztery samoloty szwajcarskiej linii Chair Airlines, w której Enter Air ma 49 proc. udziałów. W 2023 roku przed sezonem letnim Grupa przyjęła do użytkowania trzy nowe samoloty Boeing 737-8 MAX, a pod koniec roku przewoźnik oddał leasingodawcom dwa samoloty Boeing 737-800. W 2024 roku planowane jest powiększenie floty o pięć maszyn, w tym czterech typu Boeing 737 MAX 8. Większość z zamówionych samolotów ma dołączyć do floty w maju, po przejściu gruntownych przeglądów technicznych. W sezonie lato 2024 przewoźnik planuje wykonywać operacje z wykorzystaniem 43 samolotów (31 własne maszyny, cztery wet-leasy, cztery samoloty Chair Airlines i cztery samoloty Fly4).

W ramach odnowienia współpracy ze wszystkimi swoimi największymi partnerami na rynku polskim, Enter Air zawarł w 2024 roku kontrakty, których szacunkowa wartość przekroczyła 2 mld PLN (518 mln USD). Największe umowy zostały podpisane z: TUI Poland – 227 mln dolarów (ok. 894,2 mln zł), Coral Travel Poland – 125,7 mln dolarów (ok. 508,9 mln zł), Rainbow Tours – 90,4 mln dolarów (ok. 365,6 mln zł),oraz Itaka Fly – 74,5 mln dolarów (ok. 296,8 mln zł). Enter Air zgodnie z danymi ULC przewiózł w 2023 roku na polskim rynku prawie 3,1 mln pasażerów będąc niekwestionowanym liderem rynku turystycznego w Polsce. Enter jest czwartą największą linią w Polsce pod względem liczby przewiezionych pasażerów w 2023 roku.

„W 2023 roku zrobiliśmy kolejny krok w kierunku ekspansji na rynki zagraniczne i  założyliśmy w Irlandii spółkę Fly4 Airlines Green wraz z TUI BETEILIGUNGS GMBH. Fly4 będzie w sezonie lato 2024 latać dla TUI na rynku brytyjskim, jednym z najbogatszych rynków w Europie, do którego dostęp jest mocno ograniczony. Dostrzegliśmy szansę, ponieważ Irlandia miała korzystne umowy bilateralne z Wielką Brytanią przed jej wejściem do Unii Europejskiej i spółka irlandzka ma szansę skorzystać z lepszych warunków dostępu do rynku brytyjskiego niż nasza konkurencja z innych krajów. Jednocześnie spółka z koncesją irlandzką ma dostęp do całego rynku unijnego” – dodaje Grzegorz Polaniecki.

Przedmiotem działalności założonej przez Enter Air oraz TUI Beteiligungs spółki Fly4 Airlines Green w której Enter Air posiada 51 proc. udziałów, będzie usługa najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz przewoźników lotniczych.