ECTAA: przyszłość zorganizowanych podróży jest zagrożona działaniami KE
Na ubiegłotygodniowym spotkaniu ECTAA w Salonikach stowarzyszenia krajowe, organizatorzy turystyki i agenci turystyczni wyrazili obawy dotyczące kierunku, w którym zmierza rozważana przez Komisję Europejską legislacja. Organizatorów turystyki martwi, że Komisji Europejskiej brakuje ambicji, aby dokonać przeglądu przepisów chroniących konsumentów w całym łańcuchu usług turystycznych.
Wprawdzie Komisja Europejska podejmuje konsultacje w związku z rewizją dyrektywy w sprawie imprez turystycznych i zwiększeniem zakresu praw pasażerów, ale rozważane rozwiązania pokazują, że ograniczenia nakładane na biura podróży nie są zestrojone ze środkami nakładanymi na linie lotnicze.
Komisarz Reynders, który zajmuje się m.in. ochroną konsumentów jasno wyraził zamiar ograniczenia zaliczek na rzecz organizatorów wycieczek, w ramach rewizji dyrektywy w sprawie imprez turystycznych. Jednocześnie, nie widać zainteresowania ograniczeniem przedpłat klientów na rzecz linii lotniczych w ramach rewizji praw pasażerów, za którą odpowiada komisarz Valean. Pokazuje to oczywisty brak zrozumienia tego, jak funkcjonuje branża turystyczna. Organizatorzy turystyki nie trzymają pieniędzy konsumentów; muszą zapłacić swoim dostawcom, w szczególności liniom lotniczym, które w większości przypadków wymagają przedpłaty w pełnej wysokości.
Ponadto, chociaż Komisja rozważa dalsze uregulowanie ochrony przed niewypłacalnością organizatorów imprez turystycznych, nie analizuje się konkretnych opcji mających skutecznie uregulować ochronę przed niewypłacalnością linii lotniczych, pomimo rekomendacji Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z czerwca 2021 r., dotyczącej zwiększenia zakresu ochrony przed niewypłacalnością oferowanej przez dyrektywę w sprawie zorganizowanych podróży, w tym kosztów powrotu do kraju, liniom lotniczym na mocy Rozporządzenia 261/2004.
“Ograniczenie zaliczek i narzucenie ochrony przed niewypłacalnością na tylko jedno ogniwo łańcucha usług na szkodę operatorów wycieczek, którzy w większości są małymi i średnimi przedsiębiorcami, wypchnie ich z rynku. Pozbawi to konsumentów istotnego produktu turystycznego, ponieważ podróże zorganizowane oferują wysoki poziom ochrony. Wzywamy komisarzy Reyndersa i Valean do zestrojenia środków w całym turystycznym łańcuchu usług, jeśli naprawdę chcą zwiększyć zakres ochrony konsumentów” – powiedział Frank Oostdam, prezes ECTAA.
POWIĄZANE WPISY
25 kwietnia 2024
Pierwsza Noc Muzeów w Sopocie już 18 maja
18 maja odbędzie się pierwsza Noc Muzeów w Sopocie. Sopocka Organizacja Turystyczna, we…
0 Komentarzy1 Minuty
25 kwietnia 2024
POT: na majówkę w tym roku wyjedzie czterech na dziesięciu Polaków
Podobnie jak w ubiegłym roku, w pierwszej połowie kwietnia zapytano mieszkańców Polski o…
0 Komentarzy6 Minuty
23 kwietnia 2024
„Poland. More Than You Expected” – odbyły się warsztaty dla przedstawicieli stowarzyszeń w Brukseli
18 kwietnia 2024 roku w hotelu The Hoxton Brussels Zagraniczny Ośrodek POT w Brukseli…
0 Komentarzy5 Minuty
23 kwietnia 2024
Marriott International: planujemy blisko 100 konwersji i adaptacji hoteli w Europie do 2026 roku
Podczas Międzynarodowego Forum Inwestycji Hotelarskich w Berlinie Marriott International,…
0 Komentarzy3 Minuty
23 kwietnia 2024
Wiener: Polacy na majówkę zaciskają pasa. Większość zostanie w domu
Tegoroczna majówka będzie długa – biorąc trzy dni urlopu możemy przedłużyć weekend do…
0 Komentarzy5 Minuty
22 kwietnia 2024
Zmiany w Greckiej Organizacji Turystycznej. Nikoletta Nikolopoulou odchodzi ze stanowiska
Nikoletta Nikolopoulou, dyrektorka Biura Greckiej Organizacji Turystycznej w Polsce i…
0 Komentarzy1 Minuty
18 kwietnia 2024
Wizz MultiPass dostępny z wydłużonym okresem subskrypcji. Ceny zaczynają się od 279 zł
Wizz Air zakończył okres próbny pierwszego w Europie planu subskrypcji lotów i włącza…
0 Komentarzy4 Minuty
18 kwietnia 2024
GAR zorganizował drugi jarmark turystyczny we Wrocławiu. Nowa formuła spotkań branżowych
GAR, czyli konsorcjum polskich przedstawicielstw reprezentujących zagraniczne firmy…
0 Komentarzy1 Minuta
17 kwietnia 2024
Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii…
0 Komentarzy6 Minuty