Sprawdź swoje deklaracje VAT. Touroperatorzy bez pomocy z PFR z powodu błędu?

deklaracje VAT marży
fot. Scott Graham / Unsplash

Płatnicy VAT marży powinni zaznaczać odpowiednie pole w deklaracji VAT. Część z nich pomija tę rubrykę. Być może to stoi u podstaw odrzucania wniosków przez PFR bądź przyznawania zbyt niskich subwencji – informuje Polska Izba Turystyki.

Problem z płatnikami VAT marży starającymi się o pomoc z PFR znany jest od początku miesiąca. PFR w piątek zapewniał, że system rozpoznaje już te firmy i że wnioski powinny być przyjmowane prawidłowo. Być może były odrzucane jednak nie z powodu wady systemu informatycznego, a przez jeden drobiazg, pomijany przez przedsiębiorców przy składaniu deklaracji VAT.

Jedna rubryka w deklaracji VAT

„Podejrzewam, że problemem jest, iż firmy składające deklaracje VAT-7 lub VAT-7K, nie zaznaczają w deklaracji pola 63. Ono mówi o tym, że płatnik rozlicza się na zasadzie VAT marża, zgodnie z art. 119 ustawy o VAT. Od kilku dni sprawdzamy tę możliwość. Jak na razie mamy potwierdzone przypadki odrzuconych wniosków u firm, które tego pola nie zaznaczały” – wyjaśnia Paweł Niewiadomski.

Jak na razie do PIT ani do PFR nie zgłosiły się firmy, którym PFR odrzucał wnioski, bądź przyznawał zbyt niską subwencję i które miały prawidłowo wypełnioną deklarację z odhaczonym polem 63. Izba prosi o kontakt, gdyby taki przypadek miał miejsce.

Temat był dziś jednym z głównych przedmiotów spotkania sztabu antykryzysowego branży turystycznej z PFR.

„Proszę sprawdzić czy w deklaracji VAT-7 lub VAT-7K za 2019 r. i 2020 r. mają Państwo zaznaczone pole 63 (czyli art 119 ustawy) mówiące o rozliczaniu procedurą VAT-Marża – jeśli to pole nie jest zaznaczone, to obroty będą brane wprost z deklaracji (co może skutkować obniżeniem subwencji) – jeśli jest z kolei zaznaczone, to wysokość subwencji będzie obliczana na podstawie oświadczenia o obrocie z wniosku – czekamy na wiążącą interpretację czy korygować wszystkie deklaracje (co wydaje się logicznym rozwiązaniem i wstępnie zostało potwierdzone). W przypadku odrzucenia wniosku prośba o dokładną weryfikację powodu odrzucenia i kontakt z US/ZUS w celu wyjaśnienia” – napisał dziś Piotr Laskowski, prezes Krakowskiej Izby Turystyki, na facebookowym forum.

Reklamacje ruszą 18 maja

Jak podaje PFR, odwoływanie się od wniosków, które zostały rozpatrzone, lecz kwota subwencji jest zbyt niska, będzie możliwe od 18 maja.