Panek – lider car-sharingu i elektromobilności da impuls innowacji w segmencie podróży służbowych
Car-sharing i elektromobilność w podróży służbowej. Czy Panek będzie wyznaczał trendy w tym segmencie? Współpraca z LOT i PKP pomoże?
Baczny obserwator rynku wynajmu aut jak i trendów z zakresu elektromobilności nie może przejść obojętnie obok sukcesu jaki osiągnęła firma Panek. Rośnie nam nowy lider i trend-setter dla całego rynku. Z pewnością obszar podróży służbowych będzie jednym z tych gdzie produkt PANKA ma szanse zadomowić się na stałe.
Ogólnokrajowa dostępność i obecność na lotniskach – kluczem do sukcesu
Kluczem dla sukcesu na rynku podroży służbowych jest dostępność lokalizacji. Po ostatniej ekspansji Panek oferuje ponad 250 lokalizacji w Polsce, co ważne z uwzględnieniem lotnisk regionalnych. Taka oferta spełnia wymagania biznesu. Ten mimo iż głównie podróżuje on z/do Warszawy do Wrocławia, Gdańska czy Krakowa to jednak potrzebuje też pełnego pakietu “mniejszych” destynacji. Jak w każdym biznesie “długi ogon” jest niezwykle istotny. Panek obecnie właśnie to zapewnia, a z pewnością nie jest to jego ostatnie słowo.
Nie bez znaczenia jest też wartość dodana w postaci szybkości skorzystania z takiej usługi , ograniczenie formalności i specjalne miejsca parkingowe dają taki właśnie benefit. Mogą się o tym przekonać klienci korzystający z dedykowanego punktu Panka przy Dworcu Zachodnim. Idealne miejsce na „bezbolesną” przesiadkę na pociąg Intercity.
Pandemia – zagrożenia ale też i duże szanse
Niewątpliwie Pandemia pokrzyżowała nieco biznesowe plany Panka. Służbowe i turystyczne przyjazdy międzynarodowe spadły właściwie do zera. To z pewnością nie sprzyja biznesowi.
Są jednak też pozytywne konsekwencje. Rynek oczyści się, można założyć iż wypadnie z niego duża część graczy stawiających tylko i wyłącznie na auta elektryczne. W Polskich realiach na dziś ta usługa jest po prostu za droga.
Kolejną i może ważniejszą konsekwencją jest zaś powszechne uświadomienie sobie potencjalnych oszczędności generowanych przez car-sharing jak i trend dążenie do ekologii bezpośrednio z nim związane. Te dwie tendencje będą działały na korzyść modelu biznesowego Panka.
Trzeba pamiętać iż badania wskazuje iż realny czas używania aut służbowych to między 4-10%, nie da się nad tym przejść do porządku dziennego. Własna flota jest często po prostu nieopłacalna. Wnikliwe działy zakupów w firmach szybko to wychwycą.
Współpraca z PKP czy LOT otwiera możliwości w segmencie często podróżujących pasażerów
Wielkim potencjalnym obszarem wzrostu jest współpraca z PKP i LOT, wszak podróże krajowe były w czasach przedpandemicznych najważniejszym wolumenowo segmentem. Dodatkowo współpraca z koleją niesie pozytywny aspekt marketingowy w postaci pro ekologicznego przekazu.
Polska kolei wzorując się na Deuthche Bhanie dostrzegła już potencjał elektro mobilności. Uruchomiono m.in. pilot projektu w Gdyni/Gdańsku. Jest to jednak na dziś kropla w morzu potrzeb. Wsparcie organizacji oferującej ogólnokrajową dostępność dałoby takiej usłudze prawdziwą użyteczność dla biznesu.
Nieco mniejszy acz wciąż interesujący pozostaje potencjał współpracy z LOTem. Krajowe lotniska są często dość istotnie oddalone od centrów miast. Szybkość i komfort jaką daje usługa Panek mogłaby pomoc w zbudowaniu kompleksowej i szybszej usługi dla krajowych pasażerów LOT. W tle mamy tez potencjalne zwiększanie obecności firmy Panek w Europie Centralnej. A ta jest dla LOTu oczkiem w głowie jeżeli chodzi o ruch służbowy.
Ekspansja w Wyszehradzie
Wspomniana wyżej ekspansja w ościennych krajach to kolejny punkt na ambitnym planie rozwoju biznesu Panka. Firma jest już obecna w głównych miejscach biznesowych na Litwie. Przyszłość powinna przynieść mocne pojawianie się w Czechach i na Węgrzech. Budapeszt i Praga – znajdują się w pierwszej dziesiątce biznesowych destynacji w Polsce. Ciekawą opcją byłby też Berlin ale tu konkurencja może być bardzo zażarta.
Co jeszcze zagra na korzyść – Dacia Spring , zmiany polityk podróży firm obowiązek car-sharingu
Na korzyść rozwoju elektro mobilności zagra też kilka mniejszych czynników. Jednym z nich będzie wprowadzanie ekonomicznych aut elektrycznych, Jedynym z nich będzie Dacia Spring. Ma być to auto w dużej mierze przeznaczone właśnie dla car-sharingu. Z nieoficjalnych informacji wynika iż elektryczna Dacia może już wkrótce pojawić się w ofercie polskich car sharingów.
W krótkim czasie można się też spodziewać mocnej tendencji do zapisywania obowiązku car-sharingu w politykach podróży firm. Taki trend jest już obecny zagranicą. Z pewnością dotrze on do Polski.
Implementacja do narzędzi do samodzielnej rezerwacji/programów dla małych i średnich firm
Tendencja do wprowadzania narzędzi do samodzielnej rezerwacji na rynku podroży służbowych będzie z pewnością przyspieszać. Nowe start-upy jak Hotailors czy Stery wniosą tu nową jakość. Z pewnością jest to szansa dla Panka by swoją usługę “zaszyć” w tych narzędziach i tym sposobem zwiększyć dostępność dla biznesu.
Lider rynku podróży służbowych – eTravel i jego narzędzie CTA wydają się idealnymi partnerami. Na korzyść działa też tu fakt iż wszystkie wymienione narzędzia są oryginalnie polskie. Skierowane w dużej mierze do polskich firm których zakres podróży służbowych w wielkiej części zamyka się na naszym kraju. Nie potrzebują więc produktów stricte globalnych, a przynajmniej nie będzie to dla nich wymogiem do współpracy.
Narzędzia do samodzielnej rezerwacji podróży służbowych teraz także dla małych i średnich firm
Ciekawą opcją dla firmy mogłoby też być wejście jako partner do Programów dla Małych i Średnich firm przede wszystkim LOT dla Firm. Warte rozważenia mogłoby też być uczestnictwo w nowym programie lojalnościowym wspólnym dla LOT i PKP – o ile takowy powstanie choć w kontekście CPK szansę na to wydają się bardzo znaczące.
LOT+Intercity+PHH+eSKY nowy program lojalnościowy by uwolnić się od Miles&More?
Ewolucja a nie rewolucja – szansą na rentowny wzrost
Wydaje się iż car-sharing i elektro mobilność w Polsce mają przed sobą złote lata. Mimo optymizmy trzeba jednak mieć zawsze w głowie element rentowności biznesu, szczególnie w kontekście jego dalszej kapitałochłonnej skalowalności. Niepowodzenia czysto elektrycznych modeli car-sharingu w Polsce dają do myślenia.
Z pewnością na najbliższe lata bardziej zbilansowany model zawierający mix tj. auta tradycyjne, hybrydowe i elektryczne pozwoli na stopniowy wzrost biznesu. Oczywiście cel procentowego wzrostu czysto elektrycznych aut powinien być zapisany w DNA firmy. Wydaje się iż Panek będzie starał się iść taką właśnie drogą. Segment podróży służbowych i oferta dla firm będzie jednym z istotnych filarów wzrostu w kolejnych latach.
POWIĄZANE WPISY
8 października 2024
eSky.pl: Włochy, Hiszpania i Grecja na czele najpopularniejszych kierunków na jesienne city breaki
Jesień jest jedną z najlepszych pór roku, by zorganizować city break. Przyjemniejsze,…
0 Komentarzy7 Minuty
8 października 2024
Biura podróży – niskie ceny imprez turystycznych nadal się utrzymują
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
7 października 2024
Polska i Korea w jednym miejscu. KTO zorganizowała workshop dla przedstawicieli branży turystycznej
30 września 2024 roku w warszawskim hotelu InterContinental odbyło się wydarzenie –…
0 Komentarzy1 Minuty
7 października 2024
Łukasz Habaj: kupując Thomasa Cooka nabyliśmy rozpoznawalność marki. Konkurujemy z touroperatorami o tego samego klienta
Kupując Thomasa Cooka po atrakcyjnej cenie eSky nabył rozpoznawalność na rynkach Europy…
0 Komentarzy24 Minuty
5 października 2024
Afera dziennikarza BBC. Brak wózków pokładowych dotyczy większości przewoźników
Frank Gardner, dziennikarz BBC podróżując z Warszawy do Londynu spotkał się z brakiem…
0 Komentarzy3 Minuty
4 października 2024
Tabarka – w poszukiwaniu prawdziwej Tunezji
Położona tuż przy granicy z Algierią Tabarka zachwyca plażami i świetnymi warunkami do…
0 Komentarzy5 Minuty
3 października 2024
Zmiany w Turystycznym Funduszu Pomocowym. Pożyczki będą zastąpione bezpośrednimi wypłatami
Turystyczny Fundusz Pomocowy (TFP) czeka istotna zmiana. Nowelizacja ustawy zakłada, że…
0 Komentarzy5 Minuty
2 października 2024
Anex Tour przedstawia nowy kierunek w ofercie Emiraty Arabskie
Podczas business brunchu zorganizowanego w Raffles Europejski Warsaw Anex oficjalnie…
0 Komentarzy2 Minuty
2 października 2024
Poznań stolicą turystyki! Dlaczego warto być na Tour Salon 2024?
Od 4 do 6 października 2024 roku Poznań zamieni się w centrum polskiej turystyki. Na…
0 Komentarzy4 Minuty
[…] Polska kolejowa grupa idzie śladem Deutsche Bahn i oferuje nam innowacyjną usługę carsharingu. Czy ta usługa ma przyszłość? Czy raczej PKP jest skazane na strategiczne partnerstwo z dającym kompleksowe pokrycie kraju partnerem./mi. […]
Dziękuję za artykuł, proszę jednak zwrócić uwagę na zasady ortografii i interpunkcji, a w szczególności na zasady łączenia “nie” z różnymi częściami mowy.
Pisze się:
nieopłacalna
dałaby
mogłaby
nieoficjalnych
mogłoby
***
start-upy
przedpandemicznych
przecinek przed “iż”
Osobiście ciężko mi się skupić na merytoryce, kiedy co chwilę widzę błąd.
Pozdrawiam,
Dorota
[…] Panek – lider car-sharingu i elektromobilności da impuls innowacji w segmencie podróży służbo… […]
[…] Panek – lider car-sharingu i elektromobilności da impuls innowacji w segmencie podróży służbo… […]
[…] Panek – lider car-sharingu i elektromobilności da impuls innowacji w segmencie podróży służbo… […]