Pendolino do Trójmiasta a dalej przesiadka na elektryczne auto – Carsharing od PKP
Czy kolejowa usługa ma szansę na powodzenie? Kluczem do sukcesu jest ogólnokrajowa dostępność i otwarty system? Tego wciąż brakuje.
Polska kolejowa grupa idzie śladem Deutsche Bahn i oferuje nam innowacyjną usługę carsharingu. Czy ta usługa ma przyszłość? Czy raczej PKP jest skazane na strategiczne partnerstwo z dającym kompleksowe pokrycie kraju partnerem./mi.
Trójmiasto – Gdynia/Gdańsk jako pilot carsharingu od PKP
Na pilotaż innowacyjnej usługi carsheringu wybrano Gdynie, do której później dołączył Gdańsk. Wybór wydaje się uzasadniony, relacje Kraków -Trójmiasto i Warszawa Trójmiasto są bowiem najbardziej uczęszczanymi biznesowymi trasami w Polsce.
Usługa carsharingu jest oferowana wraz z partnerem Easyshare w oparciu o oferowane przez niego samochody Nissan Leaf. Sam carsharing ma też być częścią całościowej usługi Mobility która obejmuje wypożyczalnie rowerów, ładowarki elektryczne i właśnie carsharing.
Sposób rezerwacji nie pomaga, cennik jest jednak atrakcyjny
System rezerwacji oparty jest na nieco archaicznej aplikacji Bilkom co może być przeszkodą w popularyzacji usługi. Trudno wierzyć w to iż klienci korporacyjni będą chcieli instalować kolejną mało przydatną w codziennym życiu aplikacje. Bilkom ma dawać możliwość synchronizacji wynajmu z ewentualnymi opóźnieniami pociągów .. niby jest to zaleta ale czy aż taka?
Wydaje się iż usługa powinna mieć raczej uniwersalne api tak by mogła być wpięta do narzędzi do samodzielnej rezerwacji z których korzysta gro firm. A wraz z wejściem na rynek kolejnych narzędzi takich jak Hotailors czy Stery grono potencjalnych użytkowników jeszcze się przecież powiększy.
Brak też jakiegokolwiek powiazania czy benefitu dla użytkowników produktu korporacyjnego jakim są kolorowe karty Intercity. Wszak właściciele kart to właśnie najbardziej mobilni z pasażerów kolei. Oni to powinni być wyjątkowo pozytywnie nastawieni do usługi.
Kolorowe karty Intercity – oszczędzaj podróżując służbowo Pendolino
Pozytywnie zaskakuje cennik, 20 złotych za godzinę dla pierwszych 4 godzin a później 6 złotych za każdą kolejną to naprawdę ciekawa oferta. Jeżeli dołożymy do tego darmowe parkowanie i możliwość jazdy bus pasami to jest już naprawdę dobrze. Czy jednak sam atrakcyjny cennik wystarczy, raczej trudno tu o optymizm.
Pierwsze koty za płoty, co trzeba ulepszyć w usłudze by miała ona szanse na komercyjny sukces
Na pewno warto dostrzec wysiłki kolei by pójść drogą elektro mobilności. Trzeba jednak pamiętać jakie problemy napotykają operatorzy stricte elektrycznego carsharingu. Wydaje się iż bardziej rozwojowa w polskich warunkach była by droga ewolucyjna.
Dla rozwoju usługi konieczne byłoby też partnerstwo z firmą oferującą ogólnokrajową dostępność taką wydaje się być na dziś np. Panek CarSharing. Klient korporacyjny chce uniwersalnych rozwiązań, raz wypożyczy auto na dworcu innym razem na lotnisku a po raz kolejny w centrum miasta. Nie będzie do każdego z tych działań instalował oddzielnej aplikacji. Takie punktowe działania nie mają raczej sensu.
Nawet jeżeli PKP uda się rozszerzyć usługę o kolejne kluczowe z punktu widzenia korporacyjnych klientów miasta. Kraków Wrocław czy Warszawę to wciąż pozostanie to usługa niepełna. Trudno też sobie wyobrazić by w obecnej formie korzystali z niej obcokrajowcy przyjeżdzający do Polski. Jest dla nich po prostu zbyt skomplikowana.
Grupa PKP ma swoje atuty, przede wszystkim jest operatorem dworców. Może więc generować istotną wartość dodaną jaką jest lokalizacja/ gratisowe parkingi. To walory nie do podważenia, trzeba jednak także spojrzeć na oczekiwania klienta służbowego jak i sposób a w jaki rezerwuje on podróże.
Kontakt z agentami odpowiedzialnymi za rezerwacje podróży służbowych i uwzględnienie integracji z narzędziami do samodzielnej rezerwacji wydają się być minimum jakie należy spełnić by skuteczniej wprowadzić usługę carsharingu na kolejowe salony.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2023
Biura podróży – kolejny tydzień ze spadkiem cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
1 grudnia 2023
Rekordowy rok 2023 Biura Podróży Sun & Fun
Biuro Podróży Sun &Fun przedstawiło ofertę na lato 2024 roku. Przy okazji pochwaliło się…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2023
Sieć Fostertravel.pl podsumowała rok 2023
Piętnaście salonów franczyzowych więcej niż w roku ubiegłym, wzrost obrotu o 128 proc. –…
0 Komentarzy3 Minuty
1 grudnia 2023
Exim Tours: 30 lat na rynku, wzrost sprzedaży i nagrody dla najlepszych agentów
W ostatnią sobotę, 25 listopada, kolejny rok z rzędu, odbyła się Gala Exim Tours. Podczas…
0 Komentarzy5 Minuty
30 listopada 2023
Esky.pl: 64 proc. Polaków wyleci zimą do Bangkoku, Nowego Jorku i Miami
Ponad połowa podróżujących z Polski zdecydowała się na wyprawy do Bangkoku, Nowego Jorku…
0 Komentarzy7 Minuty
30 listopada 2023
Program Interreg Next Polska-Ukraina 2021-2027: wspólna troska o rozwój obszarów przygranicznych
Obszary przygraniczne na terenie całej Unii Europejskiej, a zwłaszcza na jej granicach…
0 Komentarzy9 Minuty
29 listopada 2023
Rusza rejestracja uczestników na III Galę Waszej Turystyki
Już od dziś można zarejestrować się na III edycję Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie…
0 Komentarzy1 Minuty
27 listopada 2023
Turystyka w Szwajcarii wróciła do poziomu sprzed 2019 roku
Wraz ze startem nowego sezonu narciarskiego Switzerland Tourism Polska przedstawiło…
0 Komentarzy2 Minuty
24 listopada 2023
Wycieczki szkolne, wyjazdy z klubem sportowym czy kolonie to imprezy turystyczne. PIT edukuje o turystyce młodzieżowej
Konferencja poświęcona bezpiecznemu wypoczynkowi dzieci i młodzieży, zorganizowana przez…
0 Komentarzy6 Minuty