Programy dla małych firm – LOT, Lufthansa,  KLM/AF – oszczędzaj na podróżach lotniczych

 

Co oferują programy linii lotniczych małym i średnim przedsiębiorstwom, ile można oszczędzić? Co zyskujemy poza wymiernymi korzyściami? Jaka jest rola obsługującego nas agenta. Warto zacząć oszczędzać już dziś, bez żadnych zobowiązań.

Świadomość wagi sektora małych i średnich przedsiębiorstw w obrotach linii lotniczych stale rośnie. Nie bez przyczyny obok rozbudowanych programów zniżek dla korporacyjnych gigantów wyrosły też te wzmacniające lojalność mniejszych firm. Wszystkie liczące się na polskim rynku linie lotnicze oferują takie rozwiązania, każde z podróżujących przedsiębiorstw powinno zarejestrować się do tych programów. Uczestnictwo w nich nic nie kosztuje, nie nakłada też na firmy żadnych zobowiązań, co więcej pozwala oszczędzić na podróżach  1-3 % wydatku, oferując też dodatkowe benefity.

Bardzo ważny jest też fakt, iż uczestnictwo w programach nie odbiera nam możliwości korzystania z indywidualnych programów lojalnościowych linii. Poniżej znajduje się krótkie streszczenie tego co oferują najważniejsi na polskim rynku gracze.

LOT dla Firm – program od Polskich Linii Lotniczych LOT 

Program LOT dla firm cieszy się dość dużą popularnością, posiada bowiem kilka ewidentnych zalet. Naliczanie punktów jest transparentne – 1 pkt to 1 zł wydane na podróż. Uwaga, LOT nalicza punkty tylko za taryfę lotniczą, w ten sposób między 30-40 % wydatku pozostaje poza systemem premiowym. Punkty zdobywamy kupując zarówno bilety na podróże w jedną jak i w dwie strony. LOT daje też możliwość zdobycia dodatkowych punktów za rezerwację na lot.com. To samo tyczy się rezerwacji noclegów via booking.com, czy wynajmu auta via rentalcar.com. Pewną niedogodnością jest to, iż dodatkowe punkty zdobywamy tylko będąc zalogowanym do portalu LOT dla Firm. Jeżeli nasza firma korzysta z usług agenta  to z pewnością nie będzie on chętny do rezerwacji biletów/usług przez obce kanały dystrybucji.

Program LOT dla firm wyróżnia się także tym, że oferuje statusy. Wraz ze wzrostem obrotu możemy otrzymywać dodatkowe benefity. W dużej mierze sprowadzają się one do bonusów w postaci wyższego przelicznika naliczanych w programie punktów. I tak status Silver wiąże się  z bonusem +20% a zdobędziemy po uzyskaniu 20 tysięcy punktów.  Status Gold z bonusem +25 % przekraczając zaś 70 tysięcy punktów. Przydatnym przywilejem dostępnym już po zarejestrowaniu w programie pierwszej transakcji  jest możliwość zmiany nazwiska i imienia w bilecie. Dotyczy to jednak tylko tych zakupionych w taryfach flex i standard i klasach rezerwacyjnych równych i wyższych klasie Q. Ten dodatkowy plusik może być szczególnie przydatny przy zmianach planów, szczególnie podczas podróży interkonentalnych (najdroższe bilety).

Zdobyte punkty możemy zamieniać na nagrody, bilety, upgrady, zaproszenia do biznes loungów. Jak wspomniano wyżej realna korzyść w przypadku biletów lotniczych to oszczędności między 1-3 % , wyższy współczynnik możemy uzyskać w przypadku upgradów. Wydaje się, że jedną z najbardziej rozsądnych form realizacji punktów są upgrady do klasy premium economy podczas lotów interkontynentalnych.

Miejmy nadzieje iż zbliżająca się restrukturyzacja LOT nie dotknie w negatywny sposób programu. Sugerowany winien być raczej jego rozwój, ale to temat na oddzielny artykuł.

LOT wyniesie się z Warszawy ? Czas covidowych oszczędności nadchodzi nieubłaganie

Partner Plus Benefit – Grupa Lufthansa – Swiss, Austrian i SN Brussels

Kolejnym programem, do którego powinniśmy się zapisać jest Partner Plus Benefit od Grupy Lufthansa. W przypadku tego narzędzia naliczanie punktów jest już dużo bardziej skomplikowane. Na korzyść nie przemawia też model naliczania punktów tylko za wartość taryfy. Podobne podejście stosuje LOT, ale w jego przypadku  mamy do czynienia głównie z rejsami bezpośrednimi, gdzie relacja taryfa lotnicza a pełny koszt biletu jest dużo bardziej korzystna. Inaczej niż  w przypadku podróży z grupą Lufthansa via porty przesiadkowe w Monachium, Frankfurcie, Wiedniu czy Zurichu.

Grupa Lufthansa, podobnie jak LOT daje możliwość wymiany punktów na nagrody, w tym inne niż bilety lotnicze. Także w tym przypadku możemy uzyskać drobne benefity, jak Internet na pokładzie, rezerwacja miejsca, dodatkowy bagaż czy wejście do loungu. Jest to istotna przewaga programu, nie mamy potrzeby wydawać na podróże setek tysięcy złotych by cieszyć się jakąkolwiek korzyścią z uczestnictwa.

Warto pamiętać, iż w programie grupy Lufthansa uczestniczą też linie partnerskie. Z punktu widzenia polskiego pasażera najistotniejsze to Air Canada i Air China. Kanadyjska linia oferuje tradycyjnie korzystne ceny do Kanady, ale także m.in. na Kubę. Z kolei Air China jest bezkonkurencyjna jeśli chodzi o loty do portów chińskich via Pekin, jak i pobliskiego Wietnamu i Tajlandii.

KLM/AF Blue Biz – najwyższy poziom transparentności wśród programów dla tego segmentu

Grupa KLM/ Air France od kilku lat istotnie zwiększa biznesową obecność w Polsce. Duża ilość rejsów z Krakowa i Gdańska została uzupełniona przez połączenia z Wrocławia i Poznania. To czyni z francusko – holenderskiej grupy istotną alternatywę w ramach oferty dla małych i średnich firm.

Przygotowany dla tego segmentu program tj. Blue Biz jest istotnie bardzo ciekawym rozwiązaniem. Podobnie jak w przypadku LOT mamy do czynienia z bardzo transparentnym systemem naliczania punktów. Wydana na podróż kwota w złotówkach przeliczana jest na punkty wg wzoru: za każde 100 zł wydane na podróż otrzymujemy 2,5 punkty Blue Biz. Blue Biz idzie nawet dalej niż konkurenci, gdyż daje możliwość naliczania punktów również za dopłaty/podatki przewoźnika, które są istotnym składnikiem ostatecznej ceny. Co ważne wartość zgromadzonych punktów jest w stosunku 1 do 1 ekwiwalentna do złotych polskich. Mamy więc w każdym momencie 100% wiedzę co do wartości oszczędności wygenerowanych w ramach uczestnictwa w programie.

Kolejna cechą, która pozytywnie wyróżnia program Blue Biz jest możliwość opłacenia biletu/nagrody w całości punktami Blue Biz. Program Grupy Lufthansa nie daje takiej możliwości.

Tak jak u konkurencji w programie Blue Biz możemy również wydawać zgromadzone punkty na inne usługi, na przykład upgrade klasy podróży, lub podobnie jak w LOT, możemy w niektórych przypadkach bezpłatnie zmienić imię i nazwisko pasażera.

KLM/AF jako jedyny deklaruje  specjalne traktowanie pasażerów członków Blue Biz. Ma to miejsce  zarówno podczas boardingu, na pokładzie jak i w przypadku niespodziewanych zakłóceń rejsów, jak overbooking czy odwołanie lotu.

Oferta KLM/AF powinna w sposób szczególny interesować nas jeśli podróżujemy służbowo bp do Miami, na zachodnie wybrzeże USA, do Ameryki Południowej czy Centralnej. Bilety na tych kierunkach są często sprzedawane w bardzo konkurencyjnych cenach.

Kolejni gracze włączają się do gry

Rosnąca rola małych i średnich firm w klienteli linii lotniczych w Polsce powoduje, iż temu segmentowi przyglądają się kolejni przewoźnicy. Niedawno chęć zaoferowania rozwiązania skierowanego do tych klientów zgłosił Qatar Airways. Szczególnie mocna pozycja linii z zatoki w lotach do Indii, Tajlandii, Sri Lanki i Australii sprawiła, iż klienci podróżujący na tych kierunkach wybierali często właśnie tego przewoźnika. Covid przeszkodził jednak w pełnym wprowadzeniu programu QBIz do Polski. Miejmy nadzieję, że wraz z normalizacją sytuacji doczekamy się reaktywacji planów katarskiego przewoźnika.

Podsumowanie

Każda regularnie podróżująca mała firma powinna zarejestrować się w powyższych programach. Nie spodziewajmy się wielkich korzyści finansowych, oszczędności nie przekroczą z pewnością 2-3%. Uczestnictwo może jednak uratować nas w sytuacji kryzysowej.  Nasz status pasażera korporacyjnego da nam pierwszeństwo obsługi w stosunku do innych kategorii klientów. Pomocne może być też w sytuacji gdy musimy zmienić bilet z powodu zmiany delegowanego do wyjazdu pracownika. Warto  też śledzić komunikację marketingową tak, by regularnie korzystać z dodatkowych promocji oferowanych w ramach programów. Wydatkowanie punktów na poza biletowe usługi może okazać się bowiem bardziej korzystne.  Dobrym przykładem jest upgrade, czyli podniesienie klasy podróży na trasach interkontynentalnych. 

Warto upewnić się że  obsługujący nasze podróże służbowe agent, wprowadził dane członkowskie programów do naszego profilu firmowego. Taką opcje powinny też zawierać platformy do samodzielnej rezerwacji podróży służbowych coraz chętniej oferowane obecnie przez profesjonalnych agentów.

Andrzej Kawałek

Ekspert ds. podróży służbowych


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center