Rail and Fly – czas szykować pilota – CPK da impuls do współpracy kolei z LOTem
Już czas na Rail and Fly w Polsce ? Jak można wyeliminować ryzyka których bało się Intercity ? CPK popcha partnerów ku sobie ?
Bardzo popularna usługa Rail and Fly nie może się od dłuższego czasu skutecznie przebić na rynku polskim. Powodów dla takiego stanu rzeczy jest kilka. Jednak w kontekście CPK i planu rozbudowy sieci kolejowej taki projekt będzie nieodzowny.
Rail&Fly jak to działa zagranicą – nawet Czesi już to mają
Sam produkt Rail and Fly działa na rynku od wielu lat, tradycyjnie najbardziej rozbudowaną wersje oferują koleje niemieckie. Na przestrzeni ostatnich lat usługę uruchomiły też kolejne kompanie kolejowe jak Renfe w Hiszpanii czy prywatna kolei Italo we Włoszech, a ostatnio także Ceske Drahy.
W uproszczeniu produkt daje możliwość rezerwacji całej podróży(pociąg plus samolot) na 1 bilecie/rezerwacji. Dostępność sieci kolejowej wydatnie zwiększa geograficzny zasięg usługi. Pozwala też liniom lotniczym które nie mają lotniczego partnera w kraju usługi zdobyć zasilanie swoich rejsów przy pomocy kolei.
Zaletą produktu jest globalny zasięg , usługa dostępna jest bowiem w GDS( globalnych systemach dystrybucji). Wszyscy agenci Iata z całego świata w sposób prosty mogą ją zarezerwować.
Próby w 2013-15 roku i projekt do kosza
W latach 2013-15 PKP prowadziło dość zaawansowane działania na tym polu. Wydawało się że współpraca z LOT będzie możliwa. Niestety na przeszkodzie stanął m.in. komercyjny sukces Pendolino, które odebrało Lotowi masę klientów korporacyjnych. Po obu stronach brak było pomysłu na pogodzenie krótkoterminowej kalkulacji biznesowej z dalekosiężną wizją współpracy na wielu polach m.in. wspólnego programu lojalnościowego.
LOT+Intercity+PHH+eSKY nowy program lojalnościowy by uwolnić się od Miles&More?
Nie pomogło też słabe systemowe przygotowanie po stronie Intercity i ostateczna rezygnacja z przetargu na nowy nowoczesny system rezerwacyjny. Jeżeli dodamy jeszcze do tego nie proporcjonalne ryzyko finansowe związane z brakiem punktualności na kolei to nie dziwi sceptycyzm co do tego projektu.
LOT zrobił Bus&Fly by zagrać na nosie portom regionalnym – ale sam poległ
LOT miast współpracować z PKP postanowił uruchomić własny projekt FLY&BUS. Celem było zagranie na nosie lotniskom regionalnym, busy jeżdżące m.in z Łodzi i Lublina, wywołały wściekłość środowisk związanych z tamtejszymi lotniskami. Mimo iż LOT technicznie zrobił wszystko jak należy, to projekt był od początku skazany na porażkę.
Brak było mu podstawowej zalety jaką daje partnerowi lotniczemu kolei tj. właściwie bezinwestycyjnej dostępności do dodatkowych miejsc /pasażerów. Pociągi i tak jeżdżą, a przy okazji można sprzedać miejsce na połączenie z samolotem. Busy LOTu były zaś uruchomiane stricte pod kątem połączeń lotniczych, nie miały nawet możliwości sprzedaży miejsc na kurs tylko na lotnisko. W ten sposób odcinano się od pasażerów korzystających z konkurencyjnych linii jak i tych chcących przyjechać np. do warszawskiego “Mordoru”( gdzie z lotniska można przejść w zasadzie piechotą).
Czego najbardziej boi się LOT a czego Intercity
Wciąż głównym problemem po stronie LOT jest brak pomysłu na pogodzenie konkurowania z Pendolino na wysoko wolumenowych i rentownych trasach do Gdańska, Wrocławia i Krakowa ze współpracą z kolejowym przewoźnikiem. Jak wiadomo idea i umiejscowienie CPK taką współpracę i tak wymuszą. Ostatnie decyzje o zawieszeniu lotów do Katowic i Poznania pokazują które kierunki będę pierwszymi ofiarami takiego mariażu. Zresztą już dawno w LOT pojawiały się pomysły rezygnacji z latania do tych właśnie miast, politycznie jednak taka decyzja była nie do przełknięcia. CPK pomoże dając twarde uzasadnienie.
Po stronie PKP problemów jest więcej, mamy tu nadal stary system rezerwacyjny, i generalnie słabe przygotowanie systemowe do współpracy z zewnętrznymi providerami. Przykład braku uniwersalnego API o które upominają się agenci i narzędzia do samodzielnej rezerwacji jest chyba najbardziej jaskrawy.
Poza systemowymi i mentalnymi problemami, kolei ma też istotne uwagi do proporcji ryzyka dla takiego projektu. Szczególnie w kontekście podziału wpływów ze wspólnych biletów, który zawsze będzie dla kolei znacznie dysproporcjonalny. Dochodzi do tego istotne ryzyko odszkodowawcze, szczególnie w przypadku rejsów długodystansowych które nie są oferowane codziennie. Przebookowanie pasażerów lotniczych w wyniku spóźnienia pociągów będzie bardzo bolesne finansowo. Naturalnie można starać się niwelować to ryzyko poprzez odpowiednie ubezpieczenia.
Jak ograniczyć ryzyka i sprawdzić rynek w ramach pilota projektu
Wymienione wyżej ryzyka mogą być jednak znacznie ograniczone. Przynajmniej w ramach pilota usługi FLY& Rail. Dwa proste sposoby na ograniczenie tego problemu są takie.
Po pierwsze ograniczyć w pierwszej fazie dostępność usługi do podróż tylko do Polski. W ten sposób nawet w przypadku opóźnień zarzadzanie poszkodowanym pasażerem będzie prostsze i dużo mniej kosztowne. Eliminujemy bowiem możliwość spóźnienia się na samolot.
Drugi pomysł to uruchomienie pilota w ramach podróży tylko po kraju. W czasach przed pandemią istotnie rósł wolumen przesiadkowych podróży wewnątrz Polski. Można sobie wyobrazić próbę zaoferowania atrakcyjnych cenowo biletów Fly&Rail z Białegostoku / Lublina do Szczecina czy Gdańska lub z Bydgoszczy/Olsztyna do Rzeszowa czy Katowic. Atutem takiego biletu mogłaby być też opcja stop-overu w Warszawie. Dodatkowy czas na spotkania biznesowe w stolicy mógłby być bardzo pożądany przez podróżujących służbowo.
Oczywiście na tego rodzaju podróżach nie zbudujemy wielkich wolumenów można by jednak zdobyć niezbędne doświadczanie handlowe i systemowe przed dalszym rozszerzeniem usługi.
Niewątpliwie czas i zbliżająca się realizacja CPK będą pchały ku sobie LOT i Intercity. Wspólny program lojalnościowy , programy dla firm i właśnie FLY&Rail winny być filarami tego zbliżenia. Nie warto tracić czasu, tym bardziej ze czas pandemii to dobry moment na koncepcyjne przygotowania.
Programy dla małych firm – LOT, Lufthansa, KLM/AF – oszczędzaj na podróżach lotniczych
POWIĄZANE WPISY
23 kwietnia 2024
Majówka last minute: rekordowy wzrost wyjazdów i duże zainteresowanie pięciogwiazdkowymi hotelami
Rezerwacji na tegoroczną majówkę na dwa tygodnie przed jej rozpoczęciem jest już więcej…
0 Komentarzy6 Minuty
22 kwietnia 2024
Inauguracja sezonu letniego na Dolnym Śląsku już 27–28 kwietnia
Oficjalnie letni sezon turystyczny rozpocznie się na Dolnym Śląsku 27–28 kwietnia na…
0 Komentarzy6 Minuty
17 kwietnia 2024
Mazowsze – Złoty Partner XIV Forum Promocji Turystycznej
Forum odbędzie się już 11 kwietnia 2024 we Wrocławiu. Złotym Partnerem wydarzenia jest…
0 Komentarzy2 Minuty
14 kwietnia 2024
Nie żyje Alina Dybaś – Grabowska
Z głębokim żalem zawiadamiamy, że w dniu 13.04.2024 roku po krótkiej walce z chorobą,…
0 Komentarzy1 Minuty
11 kwietnia 2024
Rainbow Złotym Partnerem XIV edycji Forum Promocji Turystycznej
W trakcie Forum prezes zarządu Rainbow Tours Maciej Szczechura będzie mówił o kwestiach…
0 Komentarzy11 Minuty
10 kwietnia 2024
Dolny Śląsk Złotym Partnerem XIV Forum Promocji Turystycznej
XIV Forum Promocji Turystycznej zbliża się wielkimi krokami. W gronie partnerów miło nam…
0 Komentarzy4 Minuty
10 kwietnia 2024
Gran Canaria dołącza do grona partnerów XIV Forum Promocji Turystycznej
Wiosenna edycja Forum Promocji Turystycznej Waszej Turystyki odbędzie się 11 kwietnia…
0 Komentarzy1 Minuty
9 kwietnia 2024
Ryanair: nowe zasady współpracy z partnerami. Touroperatorzy nie muszą się martwić o zwrot w razie odwołania lotu
Trwają negocjacje Ryanaira w sprawie współpracy z kolejnymi partnerami branżowymi. Jak…
0 Komentarzy9 Minuty
9 kwietnia 2024
Sieć partnerska Fostertravel.pl zaprasza do współpracy
Rozwój sieci franczyzowej to priorytet w działaniach Fostertravel.pl. Swoim partnerom…
0 Komentarzy3 Minuty