Dolny Śląsk atrakcyjny dla prawie 90 proc. rowerzystów. Region chce przyciągnąć ich więcej

fot. Patrick Hendry /unsplash

Dolnośląska Organizacja Turystyczna pracuje nad strategią rozwoju turystyki rowerowej w regionie. W ramach jej przygotowania przeprowadzono Badanie Turystyki Rowerowej na Dolnym Śląsku na grupie 1368 aktywnych turystów rowerowych. 

Dolny Śląsk to atrakcyjne miejsce do uprawiania turystyki rowerowej według 89,9 proc. przebadanych rowerzystów. Jak wynika z raportu, 93,2 proc. z nich uważa, że budowa tras długodystansowych przyczyni się do rozwoju turystyki rowerowej w województwie dolnośląskim.

Za główne atuty rowerowego Dolnego Śląska uznano: atrakcyjność przyrodniczą, różnorodność tras, mnogość zabytków i atrakcji oraz świetne trasy górskie. Te ostatnie są najbardziej rozpoznawalnymi produktami i usługami, jeśli chodzi o turystykę rowerową na Dolnym Śląsku. Singletracki Szklarska Poręba – Świeradów Zdrój zna 79,2 proc. badanych, a położone na Ziemi Kłodzkiej Singletracki Glacencis 69,7 proc.

Dolina Baryczy – najchętniej wybieranym kierunkiem

Nie możemy jednak zapominać, że województwo dolnośląskie to nie tylko góry i tereny podgórskie. Najchętniej wybieranymi kierunkami rowerowymi przez badanych turystów rowerowych była Dolina Baryczy i Wzgórza Trzebnickie, Dolina Odry (traktowana dość szeroko, jako okolice Wrocławia, Legnicy, Lubina czy Oławy) oraz Karkonosze i Góry Izerskie.

„Dolny Śląsk to silna marka rowerowa w Polsce. Strefa MTB Sudety, system tras Singletrack Glacensis i Dolnośląska Kraina Rowerowa to obszary, które w promocji Polski są wymieniane jako krajowi liderzy. Bardzo nas to cieszy, bo wynika to nie tylko z walorów przyrodniczych, ale też pracy aktywistów rowerowych na tych terenach. Siłą naszego stowarzyszenia jest łączenie tej energii i oferowanie turystom wszechstronnej informacji rowerowej, a wyniki badania i opracowywana strategia mają w tym jeszcze pomóc” – mówi Adam Zawada, prezes zarządu Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej.

„Chcemy być najbardziej rowerowym regionem w Polsce, dlatego mocno stawiamy na rozwój turystyki i infrastruktury w tym obszarze, między innymi poprzez projekt budowy Cyklostrady czy Rowerowych Parków Umiejętności. Na dobre wyniki ma wpływ kampania #znajdźswojątrasę promująca zwiedzanie regionu z perspektywy dwóch kółek i jej specjalna odsłona #równiwpasji skierowana do osób z niepełnosprawnościami, które chcą być aktywne. Pokazujemy, że Dolny Śląsk ma potencjał do jazdy rodzinnej z dzieciakami, po płaskich terenach, takich jak Dolina Baryczy oraz Bory Dolnośląskie, ale może u nas trenować też kolarz górski i szosowy na bardziej wymagających trasach” – dodaje Krzysztof Maj, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.