Chorwacja – ulubiony, nie tylko wakacyjny kierunek Polaków

Kristjan Staničić / fot. Sergej Drechsler

Polska odgrywa kluczową rolę w turystyce chorwackiej, a Chorwacja stale inwestuje w działania marketingowe i promocyjne. Rozmawiamy z Kristjanem Staničiciem, dyrektorem Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej, który podzielił się informacjami na temat skutecznych działań promocyjnych oraz tendencji w preferencjach polskich turystów odwiedzających Chorwację.

Czy może Pan podzielić się informacjami na temat działań promocyjnych, które pomogły w przyciągnięciu polskich turystów do Chorwacji?

Polska odgrywa niezwykle istotną rolę w turystyce chorwackiej, dlatego stale prowadzimy tu działania marketingowe i promocyjne. Naszym celem jest utrzymanie Chorwacji wśród ulubionych kierunków zagranicznych Polaków poprzez dalsze wzmocnienie chorwackiej marki turystycznej. Chcemy, aby Chorwacja była postrzegana jako destynacja o wysokiej jakości, atrakcyjności i zrównoważonym podejściu. W tym roku przeprowadziliśmy w Polsce trzy różne kampanie. Intensyfikowaliśmy komunikację na temat wejścia Republiki Chorwacji do strefy Schengen, prowadziliśmy kampanię promującą sezon letni, a obecnie trwają kampanie promocyjne okresu posezonowego. To także szereg działań podejmowanych przez nasze Przedstawicielstwo w Warszawie. Wszystkie te działania przyczyniły się do umocnienia pozycji polskiego rynku jako czwartego najważniejszego źródła turystycznego ruchu do Chorwacji, tuż za Niemcami, Słowenią i Austrią.

Które regiony Chorwacji cieszą się największą popularnością wśród polskich turystów, i co czyni te miejsca tak atrakcyjnymi?

Najwięcej Polaków odwiedza województwo splicko-dalmatyńskie, na które przypada około 35 proc. całkowitego ruchu turystycznego z Polski. Następnie są to województwa zadarskie i istryjskie, każde z udziałem około 16 proc. polskiego ruchu turystycznego, dalej województwo dubrownicko-neretwiańskie i województwo szybenicko-knińskie, z których każde ma około 9 proc. udziału w całkowitym ruchu gości z Polski. Można więc powiedzieć, że Polacy preferują nadmorskie miejscowości z bogatą ofertą noclegów dla rodzin, które znajdują w takich lokalizacjach jak Omiš, Makarska, Baška Voda, Orebić czy Zadar. W mniejszym stopniu odwiedzają kierunki wyspiarskie, a ponadprzeciętnie motywuje ich wypoczynek nad morzem, piękna przyroda, zwiedzanie miast oraz sport i rekreacja.

Czy może Pan podzielić się informacjami na temat form zakwaterowania preferowanych przez polskich turystów w Chorwacji?

Jeśli chodzi o noclegi, to prawie 2/3 Polaków w Chorwacji korzysta z zakwaterowania prywatnego, podczas gdy na kempingi przypada około 15 proc. ruchu, a na hotele 12 proc.

Czy Chorwacja staje się także atrakcyjnym celem turystyki całorocznej? Jakie miejsca warto odwiedzić poza sezonem letnim?

Chorwacja od kilku lat zajmuje na rynku światowym pozycję rozpoznawalnego kierunku całorocznego, jesteśmy również postrzegani jako kierunek atrakcyjny do podróży w okresach przed i po sezonie. Wynika to z bliskość najważniejszych dla Chorwacji rynków takich jak Niemcy, Słowenia, Austria, Polska, Czechy, Włochy i inne, a także z wysokiej jakości oferty chorwackich destynacji, takiej jak turystyka żeglarska, gastronomiczna, aktywna, kulturowa i zdrowotna, ale także city break i MICE.

Potwierdza to najlepszy w historii tegoroczny okres przed sezonem. W pierwszym półroczu tego roku zrealizowano w Chorwacji ponad 26 mln noclegów, co w porównaniu z rokiem ubiegłym oznacza wzrost o 9 proc., a w porównaniu do rekordowego roku 2019 oznacza wzrost o 3 proc. Spodziewamy się kontynuacji pozytywnych trendów, czyli dalszego wzmacniania ruchu w okresie przedsezonowym i posezonowym w nadchodzących latach, szczególnie ze względu na fakt, że Chorwacja od tego roku należy do strefy Schengen, więc nasze destynacje są jeszcze bliższe, bardziej dostępne i atrakcyjne dla wielu miłośników podróży z rynków europejskich.

Które miejsca warto odwiedzić? Trudno powiedzieć, każde miejsce oferuje coś innego i wszystko zależy od preferencji podróżującego. Na przykład, teraz jest świetny czas, aby zatrzymać się w najpopularniejszych miastach, takich jak Rovinj, Dubrownik, Zadar czy Split.  Odwiedzających jest mniej, temperatury są przyjemne i nadal można się kąpać. Warto wspomnieć również inne kierunki, zwłaszcza Zagrzeb jako kierunek city break ze słynnym Jarmarkiem Bożonarodzeniowym, nie możemy też zapomnieć o kontynentalnej Chorwacji.

Wprowadzenie euro jako oficjalnej waluty w Chorwacji jest znaczącym wydarzeniem. Jakie zmiany zauważono w tegorocznym sezonie wakacyjnym w kontekście wprowadzenia nowej waluty? Czy to wpłynęło na zachowania i wybory polskich turystów odwiedzających Chorwację?

Wraz z wprowadzeniem euro jako oficjalnej waluty płatniczej wzrosło zainteresowanie Polaków cenami w naszym kraju. Jednakże, wprowadzenie euro miało wielorakie i pozytywne skutki dla chorwackiej turystyki. Nasi liczni goście zagraniczni nie ponoszą już kosztów konwersji i łatwiej jest im poruszać się po cenach. Wprowadzenia euro ma także pozytywny wpływ na dodatkowe usprawnienie procesów biznesowych pomiędzy krajowymi i zagranicznymi podmiotami turystycznymi, co jest bardzo istotne dla współpracy biznesowej.

Czy obserwuje się jakieś zmiany w profilu polskich turystów odwiedzających Chorwację? Na przykład, czy rośnie zainteresowanie aktywnym wypoczynkiem, kulturą czy gastronomią?

Stałe doskonalenie naszej oferty turystycznej w Chorwacji, obejmujące inwestycje w nowe obiekty, jakość oraz produkty, stopniowo przyczynia się do zmian w strukturze popytu na różnych rynkach, w tym także w Polsce. Choć jesteśmy bardzo dobrze rozpoznawani wśród Polaków, pragniemy jeszcze bardziej przyciągnąć uwagę szczególnych segmentów polskich turystów, którzy do tej pory nie postrzegali nas jako idealnego celu wakacyjnego. Nasza strategia skupia się na jakościowym rozwoju ruchu turystycznego, a nie tylko na jego ilościowym wzroście.

Czy istnieją plany rozwoju turystyki w Chorwacji, które będą miały wpływ na przyszłość przyjazdów polskich turystów?

Zgodnie z wytycznymi Strategii Rozwoju Zrównoważonej Turystyki do 2030 roku oraz Strategicznego Planu Marketingowego i Operacyjnego Chorwackiej Turystyki do 2027 roku, Chorwacja kieruje swój rozwój i wysiłki marketingowe w kierunku bycia rozpoznawalną jako wysokiej jakości zrównoważony kierunek turystyczny, tj. jako kierunek, który oferuje szerokie spektrum autentycznych, wartościowych doświadczeń turystycznych w obszarze różnych segmentów rynku turystycznego. W przyszłości pokażemy również, że Chorwacja jest kierunkiem odpowiednim dla turystów o większej sile nabywczej, z bardziej równomiernie rozłożonym ruchem turystycznym na terenie całego kraju. Chcemy być destynacją całoroczną, z ofertą opartą na zrównoważonym rozwoju gospodarczym, ekologicznym i społecznym.