Wakacje.pl na rynku touroperatorskim. Nowym dostawcą ofert dla marki Easygo jest OTI

Największy multiagent turystyczny w Polsce coraz mocniej interesuje się działalnością organizatora turystyki. Funkcjonująca od ponad 20 lat marka Easygo.pl powiększa portfolio produktowe, obecnie dostarczane przez spółkę OTI, właściciela marki Oasis Tours. W praktyce kontraktami i produktem pakietowanym, sprzedawanym tą drogą zajmują się pracownicy Wakacje.pl.

Rynek touroperatorski będący obecnie w Polsce na fali mocnego wzrostu zaczyna przyciągać coraz większą liczbę graczy. Rosnąca jego wartość i rosnące dynamicznie obroty największych touroperatorów, ale także nowych podmiotów, które w ubiegłym roku dołączyły do wyścigu, przykuwają coraz większą uwagę firm, do tej pory stawiających bardziej na sprzedaż niż na samodzielne pakietowanie usług. Jednym z podmiotów, które rozszerzają zakres działalności m.in. poprzez rozbudowę działu produktu, jest multiagent turystyczny, Wakacje.pl. Nie występuje on na rynku wprost jako organizator imprez turystycznych, działający w obszarze leisure.

Wakacje.pl współpracują na wyłączność z obecnym od 2018 roku na polskim rynku touroperatorem Click&Go. Jest to zarejestrowana w Irlandii spółka oferująca pakiety dynamiczne, w Polsce działająca wyłącznie we współpracy z Wakacje.pl. Nie prowadzi na naszym rynku sprzedaży we współpracy z innymi agentami czy sieciami agencyjnymi. W zakresie imprez pakietowanych Wakacje.pl prowadzą też sprzedaż pod własną marką Easygo.pl.

Sprzedaż imprez turystycznych dostarczanych przez OTI

Easygo funkcjonuje na rynku od ponad 20 lat – w 2009 roku nastąpiła fuzja z Wakacje.pl, powstała wtedy spółka Enovatis SA. Obecnie Easygo to marka należąca do spółki Wakacje.pl SA. Przez lata współpracowała w zakresie organizowania imprez z firmą E-travel. Od stycznia Wakacje.pl współpracują ze spółką OTI, szerzej znaną na rynku jako właściciel marki Oasis Tours.

„Easygo.pl to marka należąca do Wakacje.pl, pod którą prezentujemy starannie wyselekcjonowane oferty przygotowane przez biuro Oasis Tours. To wycieczki realizowane przez doświadczonego organizatora usług turystycznych, z którym współpracujemy od wielu lat” – czytamy na stronie Easygo.pl.

Produkt skrojony dla Easygo.pl i Wakacje.pl

Wchodząc na ten serwis i wybierając zakres ofert, który nas interesuje, np. „lato 2024”, przekierowywani jesteśmy na stronę Wakacje.pl z automatycznie dodanym filtrem, który wybiera dla nas wyłącznie oferty biura podróży Easygo.pl. Znajdziemy tam popularne hotele wakacyjne, dostępne również u innych touroperatorów. Część tych obiektów jeszcze niedawno niektórzy średniej wielkości touroperatorzy dostarczali „Wakacjom” w ramach tzw. ofert dedykowanych, skrojonych wyłącznie na potrzeby multiagenta. Portfolio ofertowe obejmuje popularne kraje wakacyjne w obrębie basenu Morza Śródziemnego, ale także kierunki egzotycznych podróży, takie jak Meksyk, Dominikana, Tajlandia, Kuba, Dubaj czy Sri Lanka.

Sprawdzając dostępne przy ofertach Easygo.pl ogólne warunki uczestnictwa widzimy, że formalnie organizatorem imprez turystycznych jest spółka OTI, czyli Oasis Tours. Oferta ta przygotowana jest – głównie w zakresie kierunków egzotycznych – na potrzeby Easygo.pl i Wakacje.pl. Sporej części tych kierunków i hoteli Oasis Tours nie udostępnia do sprzedaży w systemie MerlinX, z którego korzystają agenci turystyczni.

Pracownicy Wakacje.pl przygotowują pakiety

Jak dowiadujemy się nieoficjalnie, w praktyce część oferty spółki OTI jest efektem współpracy z zespołem produktowym Wakacje.pl. Do rozbudowywanego w ciągu ostatniego roku teamu dołączyli między innymi specjaliści zatrudnieni do tej pory przez niektórych touroperatorów np. z Warszawy czy Opola. Pracowników „Wakacji” widywano na międzynarodowych targach turystycznych, gdy prowadzili rozmowy z hotelarzami wspólnie z przedstawicielami Oasis Tours. „Nasz kontrahent powiedział nam, że dostał propozycję współpracy bezpośrednio z Wakacje.pl” – słyszymy od jednego z właścicieli średniej wielkości touroperatora.

Według KRS właścicielami spółki OTI są Tomasz Wrześniewski i Faten Mlayah Ep Zghal. Firma nie ma związku kapitałowego ze spółką Wakacje.pl. Jak się jednak dowiadujemy, pracownicy Wakacje.pl odpowiedzialni za produkt działają bezpośrednio na systemie rezerwacyjnym Bluevendo, posługując się danymi do logowania udostępnionymi przez Oasis Tours. Oferta spółki OTI sprzedawana jest klientom pod marką Easygo.pl. Formalnie nie jest to touroperator, jednak oferta biura podróży o tej nazwie prezentowana jest na stronie Wakacje.pl w jednym szeregu z ofertami innych touroperatorów. Klient poznaje nazwę rejestrową organizatora danej imprezy turystycznej w momencie zapoznania się z OWU.

Spodziewane podwojenie obrotów Oasis Tours

Oasis Tours osiągnął w 2023 roku przychody rzędu 26 mln zł. Gwarancja ubezpieczeniowa touroperatora ważna do 15 marca 2025 roku opiewa na 5,4 mln zł. Zarząd firmy spodziewa się więc podwojenia obrotów w roku 2024. Na stronie Wakacje.pl znajdziemy ponad 2 tys. ofert tego touroperatora na lato 2024.

Sama spółka Wakacje.pl jest również formalnie zarejestrowanym touroperatorem, lecz jej gwarancja opiewa zaledwie na 8,4 tys. zł. To za mało, by zabezpieczyć finansowo obroty generowane przez Easygo.pl. Pod marką tą obecnie w sprzedaży na lato 2024 widnieje ponad 430 ofert.

Wymagające zabezpieczenia finansowe dla touroperatorów

Powszechnie znanym problemem, z którym na polskim rynku borykają się podmioty pragnące działać na rynku touroperatorskim, jest trudność w uzyskaniu gwarancji ubezpieczeniowej. W przypadku największych podmiotów występują trudności z reasekuracją ryzyka przez ubezpieczyciela. W praktyce wymaga to wyłożenia konkretnego kapitału, którym nie można będzie obracać.

„Touroperatorzy, którzy dynamicznie się rozwijają, potrzebują większego zabezpieczenia w postaci gwarancji ubezpieczeniowej, której suma będzie dostosowana do spodziewanych obrotów. Jest to instrument finansowy, który wymaga zabezpieczenia ryzyka. Na pewno wiąże się to z koniecznością „zamrożenia” odpowiedniej wysokości środków finansowych przez taki podmiot” – komentuje Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki.

Zmiany praktyk rynkowych budzą niepokój, Itaka kończy współpracę

Część touroperatorów – w tym również największych graczy – nie jest zadowolonych z kierunku rozwoju, który przyjęty został przez Wakacje.pl. Rosnąca sieć sprzedaży naziemnej – niedawno Wakacje.pl świętowały otwarcie 300. salonu – nierzadko konkurująca z salonami własnymi organizatorów turystyki, a także fakt sprzedawania ofert organizowanych przez własną markę, niepokoi rynek touroperatorski. Ostatniego dnia kwietnia umowę agencyjną wypowiedział “Wakacjom” największy polski organizator turystyki, Itaka. W nieoficjalnych rozmowach obawy co do strategii przyjętej przez multiagenta wyrażają również średnie firmy, które znaczną część swojej oferty sprzedają za pośrednictwem Wakacje.pl.

Itaka wypowiedziała umowę agencyjną z Wakacje.pl

Agentom turystycznym z kolei nie podobało się działanie polegające na udostępnianiu multiagentowi ofert dedykowanych przez niektórych touroperatorów. Chodziło o dostarczanie „Wakacjom” możliwości sprzedawania hoteli na wyłączność. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych wydało oficjalne stanowisko w sprawie takiej polityki sprzedażowej wprowadzonej przez Anex Tours oraz Join Up.

„Działanie takie jest oczywistym zaprzeczeniem zasady równości wszystkich kanałów sprzedaży i godzi w interesy każdego z agentów, który nie ma dostępu do wybranej, dedykowanej oferty. Takie działanie jednoznacznie wskazuje na to, że wymienieni organizatorzy preferują współpracę z jednym agentem, pomijając innych uczestników rynku agencyjnego i faworyzują wybrane podmioty we współpracy. W związku z takimi działaniami nie rekomendujemy współpracy z wyżej wymienionymi organizatorami” – pisał Marcin Wujec, prezes OSAT, w komunikacie do członków. W efekcie, touroperatorzy i Wakacje.pl wycofali oferty dedykowane. W sprzedaży nadal pozostaje jednak produkt pakietowany pod marką własną Easygo.pl.

“Nie konkurujemy z touroperatorami”

Jak deklaruje biuro prasowe firmy, pod marką Easygo może działać każdy chętny touroperator:

„Marka Easygo.pl z historycznych powodów jest naszą własnością, ma duży potencjał, którego my nie monetyzujemy, a za który zapłaciliśmy. Udostępniamy ją wszystkim chętnym touroperatorom, aby pod Easygo.pl prowadzili swoją działalność” – komentuje Marzena German, rzeczniczka prasowa Wakacje.pl.

Co więcej, zgodnie z komentarzem Wakacje.pl, z pomocy pracowników firmy również może korzystać każdy touroperator:

„Chciałabym dodać, że jesteśmy multiagentem, nie prowadzimy żadnych działań konkurencyjnych wobec touroperatorów. Są oni naszymi kluczowymi partnerami biznesowymi, my z kolei pomagamy touroperatorom uniezależniać się od globalnych dostawców takich jak Google czy Booking. Dlatego też, odpowiadając na pytanie o nasze głębsze zaangażowanie, wszyscy pracownicy Wakacje.pl są po to, aby pomagać każdemu touroperatorowi, który z takiej pomocy chce skorzystać. Zapraszamy do współpracy” – dodaje Marzena German.

Do momentu publikacji materiału komentarza nie wystosował Tomasz Wrześniewski, prezes spółki OTI.

Otwarcie 300. salonu Wakacje.pl

Marzena Markowska

Redaktorka Naczelna portalu WaszaTurystyka.pl


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center