Badanie: co drugi Polak planuje podróż z wyprzedzeniem i ubezpiecza się od rezygnacji
Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Nationale-Nederlanden, blisko 40 proc. ankietowanych organizując wypoczynek, stara się mieć plan awaryjny, gdyby pierwotna wersja podróży się nie powiodła. Ponad połowa ankietowanych Polaków zadeklarowała gotowość do zabezpieczenia swojego wyjazdu poprzez zakup ubezpieczeń turystycznych lub rezygnacji z podróży.
Polacy, rezerwując wakacje z wyprzedzeniem, kierują się przede wszystkim chęcią uniknięcia stresu związanego z planowaniem wyjazdu na ostatnią chwilę. Wskazało tak 47 proc. ankietowanych w badaniu przeprowadzonym na zlecenie Nationale-Nederlanden. Co ciekawe, z odpowiedzi respondentów wynika, że zapobieganie stresującym sytuacjom przy planowaniu „last minute” jest ważniejsze niż uzyskanie lepszych cen związanych z wcześniejszą rezerwacją. Na tę drugą odpowiedź wskazała jedna trzecia badanych. Jednocześnie warto podkreślić, że mężczyźni częściej niż kobiety (44 proc. wobec 33 proc.) deklarują posiadanie „planu B”.
Koszty, pogoda, bezpieczeństwo
Kluczowymi aspektami, które Polacy biorą pod uwagę podczas planowania podróży, są przede wszystkim jej koszty, pogoda oraz bezpieczeństwo w odwiedzanym kraju. Na te odpowiedzi wskazało odpowiednio 55 proc., 46 proc. oraz 45 proc. ankietowanych. Kwestie finansowe związane z wakacjami są najistotniejsze dla osób, których dochód netto oscyluje pomiędzy 3 a 7 tys. zł – taki punkt widzenia podzieliło aż trzy czwarte ankietowanych z tej grupy. Ankietowani wykazali również zainteresowanie atrakcjami turystycznymi dostępnymi na miejscu (37 proc.), a w dalszej kolejności kulturą i tradycjami miejscowej społeczności (19 proc.) oraz możliwością aktywnego wypoczynku (16 proc.).
“Planowanie podróży często jest procesem bardzo złożonym, zależnym od wielu czynników, chociażby możliwości finansowych czy związanych z obowiązkami zawodowymi. Na kwestie finansowe zwracają uwagę osoby z niższymi dochodami, a kwestie bezpieczeństwa są znacznie częściej rozważane wśród kobiet (60 proc.) niż mężczyzn (30 proc.)” – mówi Iwona Debis, menadżerka ds. produktów w Nationale-Nederlanden.
“Aspekty, które Polacy biorą pod uwagę planując urlop, nie są jedynymi, które warunkują jego powodzenie. Zdarzają się sytuacje, których nikt nie jest w stanie przewidzieć, jak chociażby choroba, problemy członka najbliższej rodziny czy kradzież auta. To właśnie takie zdarzenia losowe wpływają na planowanie podróży, co potwierdzają wyniki naszego badania. Zgodnie z nimi, co trzeci ankietowany spotkał się z nieoczekiwaną sytuacją, w której był zmuszony odwołać wyjazd. Nic więc dziwnego, że Polacy planując urlop, zwracają uwagę na kwestie unikania stresujących sytuacji oraz odpowiedniego zabezpieczenia w postaci polisy. Z odpowiednim zabezpieczeniem przymus odwołania podróży staje się mniej dotkliwy” – dodaje.
Ubezpieczenie ze zwrotem kosztów coraz ważniejsze
Ponad połowa badanych zadeklarowała, że skorzystałaby z ubezpieczenia turystycznego lub ubezpieczenia rezygnacji z podróży. Problemy zdrowotne i kwestie rodzinne lub osobiste były głównymi przyczynami, które skłoniły ankietowanych do odwołania swoich planów podróży w przeszłości. Te powody zostały wymienione odpowiednio przez 46 i 39 proc. badanych.
Autorzy badania postanowili sprawdzić więc, czego Polacy oczekują od ubezpieczenia turystycznego lub ubezpieczenia rezygnacji z podróży. Okazuje się, że najważniejsze dla nich jest pokrycie kosztów leczenia (60 proc.), wysokość składki ubezpieczeniowej (38 proc.) oraz zwrot kosztów w razie niespodziewanych zdarzeń takich jak odwołanie podróży czy kradzież (34 proc.).
“Wysokość płaconej składki okazała się najważniejsza dla najmłodszej kategorii wiekowej (51 proc.) oraz osób, których dochód netto nie przekracza 2 tys. zł na miesiąc, z których niemal trzy czwarte wybrało taką odpowiedź. Analogicznie, dla zarabiających najmniej pokrycie kosztów leczenia jest najbardziej istotnym elementem podczas wyboru ubezpieczenia. Tak wskazało 80 proc. respondentów w tej grupie i jest to jednocześnie najwyższy odsetek w całym badaniu” – podsumowuje Iwona Debis.
Badanie dotyczące ubezpieczeń turystycznych przeprowadził w okresie 7-8 lipca 2023 Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Nationale-Nederlanden. Wynik zostały pozyskane za pomocą reprezentatywnego badania ilościowego. Wywiady zostały przeprowadzone przy użyciu techniki CATI na osobach powyżej 18. roku życia n=1002.
POWIĄZANE WPISY
23 kwietnia 2024
Majówka last minute: rekordowy wzrost wyjazdów i duże zainteresowanie pięciogwiazdkowymi hotelami
Rezerwacji na tegoroczną majówkę na dwa tygodnie przed jej rozpoczęciem jest już więcej…
0 Komentarzy6 Minuty
14 kwietnia 2024
Nie żyje Alina Dybaś – Grabowska
Z głębokim żalem zawiadamiamy, że w dniu 13.04.2024 roku po krótkiej walce z chorobą,…
0 Komentarzy1 Minuty
9 kwietnia 2024
Ryanair: nowe zasady współpracy z partnerami. Touroperatorzy nie muszą się martwić o zwrot w razie odwołania lotu
Trwają negocjacje Ryanaira w sprawie współpracy z kolejnymi partnerami branżowymi. Jak…
0 Komentarzy9 Minuty
25 marca 2024
POT ogłasza konkurs na nowych dyrektorów ZOPOT w Berlinie i Tokio
Polska Organizacja Turystyczna ogłosiła konkurs na stanowisko Dyrektora Zagranicznego…
1 Komentarz4 Minuty
20 marca 2024
Wrocław coraz popularniejszą destynacją turystyczną. Miliony odwiedzających w 2023 roku
Wrocław odnotował blisko 7 proc. wzrost liczby turystów korzystających z bazy noclegowej…
0 Komentarzy5 Minuty
8 marca 2024
Tbo.com nowym członkiem Polskiej Izby Turystyki
8 lutego firma Tek Travels DMCC znana pod marką tbo.com została członkiem Polskiej Izby…
0 Komentarzy2 Minuty
29 lutego 2024
Ryanair ogłasza rekordowy letni rozkład lotów z Krakowa
11 zbazowanych samolotów i 4 nowe trasy w nowym rozkładzie lotów Ryanair na Lato’24 z…
0 Komentarzy1 Minuty
29 lutego 2024
W ubiegłym roku Flix osiągnął rekordowe przychody w wysokości 2 miliardów euro.
Flix ogłosił wstępne wyniki za 2023 rok. Firma odnotowała 30 proc. wzrost przychodów i…
0 Komentarzy3 Minuty
22 lutego 2024
SITE Poland podsumowuje program ,,Young Leaders”
Stowarzyszenie SITE Poland, zrzeszające profesjonalistów z branży incentive, zakończyło…
0 Komentarzy3 Minuty