Polska – 16,7 mln turystów w 2015 roku
Jak podała Polska Organizacja Turystyczna, w 2015 roku Polskę odwiedziło 16,7 mln turystów zagranicznych, o 4,5 proc. więcej niż w 2014 roku.
Według Doroty Zientalskiej z Departamentu Strategii Polskiej Organizacji Turystycznej, ponad 15 proc. przyjeżdżających korzysta z pośrednictwa biur podróży, wykupując cały pakiet (11,8 proc.) lub część usług (3,7 proc.).
Co trzecia osoba przybywająca z: USA, Kanady, Australii, Japonii, Chin, Korei Płd., i innych krajów zamorskich kupuje oferty przygotowane przez organizatorów turystyki. Wykupienie pakietu na przyjazd od Polski jest również popularne w krajach 15 UE – co 5 turysta z krajów „starej Unii” korzysta, z co najmniej częściowego pośrednictwa biur podróży. W najmniejszym stopniu zorganizowaną formą odwiedzenia naszego kraju zainteresowani są sąsiedzi zza wschodniej granicy (Rosja, Ukraina, Białoruś) i mieszkańcy krajów tzw. „nowej Unii”.
Według opracowania POT, część biur specjalizujących się w obsłudze turystów zagranicznych indywidualnie i grupowo przyjeżdżających do Polski, zrzeszonych w Forum Turystyki Przyjazdowej, wzięła udział w badaniu dotyczącym oceny sprzedaży w 2015 roku. Były to biura małe i duże, o bardzo zróżnicowanej sprzedaży – deklarowana liczba obsłużonych w ubiegłym roku turystów mieściła się w przedziale od kilkuset osób po blisko 50 tysięcy. Większość biur świadczyła usługi przyjazdowe zarówno na terenie Polski, jak i krajów ościennych, szczególnie: Niemiec, Czech, Litwy.
Touroperatorzy w 2015 roku najczęściej sprzedawali swoją ofertę turystom z Niemiec, Włoch, Wlk. Brytanii, USA, Francji, Austrii i innych rynków europejskich. Poziom sprzedaży dla większości rynków pozostawał zazwyczaj na podobnym poziomie, jak w roku poprzednim (2014). Wyraźne spadki odnotowano nadal dla Rosji, Ukrainy, Białorusi. W przypadku niektórych biur widać było wyraźne wyspecjalizowanie się w obsłudze turystów z wybranego rynku, np.: Niemiec, Japonii, Włoch, Wlk. Brytanii, Białorusi.
Jak podkreśla Dorota Zientalska, najbardziej popularne są objazdy (tematyczne i klasyczne), pielgrzymki i przyjazdy typu incentives. Popularna była również obsługa programowa grup na zlecenie. Wycieczki objazdowe po Polsce sprzedawane były praktycznie na wszystkich rynkach, bliskich i dalekich, tych najczęściej obsługiwanych, i tych niszowych. Włosi, Niemcy, Amerykanie, Austriacy i Hiszpanie byli najczęściej klientami ofert pielgrzymkowych. Z motywacyjnych pobytów firmowych w Polsce korzystali już nie tylko obywatele krajów europejskich: Niemiec, Francji, Hiszpanii, Norwegii, ale również firmy z Azji – Chin i Indii.
Dobrze sprzedawała się w Polsce oferta krótkich weekendowych pobytów typu „city break”, która jest atrakcyjna dla turystów z wszystkich rynków położonych od Polski maksimum 3 godziny lotu. Często polscy touroperatorzy na rynkach bliższych (kraje europejskie) i dalszych (Indie, Tajlandia, ZEA, Australia, RPA, Malezja, Japonia itp.) znajdowali klientów na produkty związane z uprawianiem w Polsce turystyki aktywnej. Słabiej biura oceniły sprzedaż w 2015 roku pobytów leczniczych/SPA, pobytów wypoczynkowych i wydarzeń.
Opracowanie powstało na podstawie: opracowania MSiT „Charakterystyka przyjazdów cudzoziemców do Polski w 2015 roku” oraz badań własnych POT – monitoring ewolucji komercjalizacji polskich produktów turystycznych sprzedawanych przez członków Forum Turystyki Przyjazdowej na rynkach zagranicznych (dane za rok 2015).
POWIĄZANE WPISY
26 kwietnia 2024
Polski urzędnik promuje turystykę – przejechał 280 km rowerem z Berlina do Poznania
Co robi urzędnik? Odruchowa odpowiedź na to pytanie – choć nieco krzywdząca – brzmi…
0 Komentarzy5 Minuty
26 kwietnia 2024
Gdańsk dołącza do Przewodnika Michelin
Na mocy umowy podpisanej przez Polską Organizację Turystyczną ze słynnym Przewodnikiem…
0 Komentarzy2 Minuty
25 kwietnia 2024
Rankomat.pl: szykuje się rekordowa majówka pod względem wyjazdów za granicę. Najchętniej wybieramy Włochy i Hiszpanię
Majówka w 2024 roku ma być rekordowa pod względem zagranicznych wyjazdów – z Polski…
0 Komentarzy6 Minuty
25 kwietnia 2024
Pierwsza Noc Muzeów w Sopocie już 18 maja
18 maja odbędzie się pierwsza Noc Muzeów w Sopocie. Sopocka Organizacja Turystyczna, we…
0 Komentarzy1 Minuty
25 kwietnia 2024
POT: na majówkę w tym roku wyjedzie czterech na dziesięciu Polaków
Podobnie jak w ubiegłym roku, w pierwszej połowie kwietnia zapytano mieszkańców Polski o…
0 Komentarzy6 Minuty
22 kwietnia 2024
Powstał Polski Klaster Enoturystyczny. Rośnie popularność polskich winnic
Razem z rosnącą liczbą polskich winnic, rozwija się u nas także enoturystyka. W kraju…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Inauguracja sezonu letniego na Dolnym Śląsku już 27–28 kwietnia
Oficjalnie letni sezon turystyczny rozpocznie się na Dolnym Śląsku 27–28 kwietnia na…
0 Komentarzy6 Minuty
19 kwietnia 2024
Ryanair wprowadza 24-godzinną wyprzedaż. Loty od 12 euro
Ryanair uruchomił dziś (19 kwietnia) największą 24-godzinną wyprzedaż błyskawiczną w tym…
0 Komentarzy1 Minuty
19 kwietnia 2024
Manifest Krakowski: branża turystyczna Krakowa przedstawia plany zmian dla nowego Prezydenta Miasta
Stowarzyszenie Organizacja Turystyczna Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa, działając…
0 Komentarzy1 Minuty