Ubezpieczenia podróżne zmieniają się razem z rynkiem turystycznym
W miarę rozwoju rynku turystycznego następuje ewolucja produktu ubezpieczeniowego skierowanego do podróżnych. Jednocześnie rośnie odsetek ubezpieczeń sprzedawanych przez agentów turystycznych i touroperatorów – dowiedzieliśmy się podczas I Travel Insurance Forum, wydarzenia zorganizowanego przez Europ Assistance Polska.
I Travel Insurance Forum, które odbyło się 23-go października w hotelu Sound Garden w Warszawie to pierwsze wydarzenie łączące w sobie tematykę turystyczną z zagadnieniami z branży ubezpieczeniowej. O tym, że produkty te są ze sobą nierozerwalnie związane mieliśmy okazję przekonać się podczas wykładów, dyskusji i warsztatów. Zgromadziły one licznych zainteresowanych branżowców – sala była niemal w całości zapełniona.
Jak podróże zmieniają ubezpieczenia
„Branża turystyczna i ubezpieczeniowa mają duży potencjał współpracy oraz wzajemnego napędzania swojego rozwoju. Dlatego zdecydowaliśmy się zainicjować nową formę regularnego dialogu ekspertów tych branż i stworzyć do tego odpowiednią platformę – Travel Insurance Forum” – podkreślał w trakcie otwarcia forum Ryszard Grzelak, Prezes Europ Assistance Polska.
Pablo Moreno oraz Lea Puale – menedżerowie odpowiedzialni za linię biznesową Travel w Europ Assistance Group zaprezentowali trendy makroekonomiczne na świecie, ich wpływ na
ubezpieczenia podróżne, perspektywy rozwoju oraz innowacyjne rozwiązania produktowo-technologiczne.
Rynek klienta i konsolidacja pośredników
W prezentacji Pawła Reka, dyrektora generalnego Amadeusa w Polsce i dyrektora regionalnego Amadeusa w Europie Środkowej i Wschodniej dowiedzieliśmy się o więcej o trendach makroekonomicznych w branży turystycznej. Z badań Amadeusa wynika, że do 2030 r. podróże i turystyka będą odpowiedzialne za 11 proc. światowej gospodarki, a 1,8 mld ludzi będzie podróżowało za granicę każdego roku z czego największy wzrost oczekiwany jest w Afryce.
W dzisiejszych czasach to konsumenci przejmują kontrolę nad procesem sprzedaży, który podlega personalizacji i digitalizacji. Coraz większą rolę odgrywa sztuczna inteligencja, mega- i metadane oraz tzw. gate keepers, czyli wielkie koncerny takie jak Facebook i Google, decydujące o tym, jakie treści dotrą do użytkowników i w jakiej kolejności.
Google chce mieć ciastko i zjeść ciastko
„Jeśli chodzi o Google, to na razie firma ta stoi w ‘rozkroku’ – chcieliby pośredniczyć w sprzedaży, ale jednocześnie mają duże zyski z reklam od pośredników, więc nie chcą ich wyeliminować z rynku. Widać jednak duże trendy konsolidacyjne na rynku pośrednictwa w sprzedaży usług turystycznych – coraz większą rolę odgrywają duże portale, takie jak Skyscanner, Expedia, Kayak” – tłumaczył Paweł Rek.
Według niego podróżni oczekują kontroli nad tym, co kupują, dostępu do wszystkiego w czasie rzeczywistym (np. informacji o zmianie rozkładu lotów, numeru bramki na lotnisku itd.), pełnego zakresu usług dostępnych w jednym miejscu. A także: transparentności i oczywiście bezpieczeństwa.
Jakie polisy dla podróżnych mają przyszłość
O tym jak wygląda polski rynek sprzedaży ubezpieczeń podróżnych i assistance mówili Marcin Zieliński, dyrektor sprzedaży oraz Rafał Marczewski, dyrektor operacyjny i IT w Europ Assistance Polska. Według ich szacunków jest on obecnie wart 500 mln zł i ciągle znajduje się na fali wzrostu. Można zaobserwować coraz większą popularność polis długoterminowych i typu „multi trip” – co związane jest z trendami na rynku turystycznym. Dodatkowo, podróżni coraz chętniej organizują podróże samodzielnie, a ubezpieczenie kupują u agentów – stacjonarnych i internetowych. Mniejszą popularnością cieszy się sprzedaż w liniach lotniczych, ale jednocześnie rośnie zapotrzebowanie na ubezpieczenie od opóźnień lotów.
Bezpieczeństwo w podróży było głównym wątkiem prezentacji przedstawicieli Fundacji Sprzymierzeni z GROM – Grzegorza Piotrowskiego, Grzegorza Wydrowskiego i Alexandra Łapińskiego. Zwrócili oni szczególną uwagę na bezpieczeństwo fizyczne i cyber. Zaprezentowali sposoby w jaki turysta np. logując się do przypadkowej sieci WiFi na lotnisku, w pociągu lub pobierając różne aplikacje, albo korzystając z cudzych kabli USB może stać się ofiarą cyber ataku. Uczestnikom forum radzili jak temu zapobiegać i w pełni korzystać z uroków podróży.
Uczestnicy mieli również okazję wysłuchać wystąpienia Dominika Borka, zastępcy dyrektora Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki, który omówił najważniejsze zmiany prawne i ich skutki dla branży turystycznej.
Ubezpieczenia ma być łatwe i przyjazne
Ostatnim punktem programu forum był panel dyskusyjny, w którym brali udział Grzegorz Bosowski z Fly.pl, Tomasz Zyśko z Nationale Nederlanden, Paweł Zylm z Social Travel, Alina Dybaś z Premio Travel i Ryszard Grzelak, który był moderatorem dyskusji. Przedstawiciele branży turystycznej mówiąc o tym co dla ich klientów jest ważne, czego oczekują od ubezpieczeń podróżnych wymieniali m.in. szybki kontakt w języku polskim, sposób organizacji pomocy – czyli np. sprawną organizację wizyty lekarskiej blisko miejsca pobytu turysty oraz czytelne i zrozumiałe informacje dotyczące zakresu ubezpieczenia. Ochrona cyber i tożsamości to nowe ale też ważne priorytety podróżujących.
Dla turystów atrakcyjne są informacje dot. pogody czy restauracji do której mogą udać się na wakacjach ale kluczowe informacje związanie są z ich bezpieczeństwem i zdrowiem, w tym np. adres ambasady RP, posterunki policji czy informacje o alergenach występujących w danym regionie.
Podkreślano znaczenie i wpływ na doświadczenia klienta nowych technologii. Uczestnicy panelu zgodzili się, że doświadczenia klienta mają coraz większy wpływ na kierunek rozwoju produktów ale również na to czy klient wróci po to samo ubezpieczenie i do tego samego dystrybutora.
Jednym z patronów medialnych Travel Insurance Forum był portal WaszaTurystyka.pl. Kolejna edycja forum odbędzie się jesienią 2019 r.
POWIĄZANE WPISY
25 marca 2024
35. edycja Meet the Bidder: wydarzenie zgromadziło 40 wystawców z całego świata
W minioną środę, 20 marca 2024 roku, odbyła się 35. edycja Meet the Bidder, przyciągając…
0 Komentarzy4 Minuty
15 marca 2024
Nekera i Turespaña zapraszają na największy hiszpański event w 2024 roku
Touroperator Nekera razem z Biurem Turystyki Ambasady Hiszpanii w Warszawie (Turespaña)…
0 Komentarzy2 Minuty
13 marca 2024
Nowe Trendy w Turystyce 2024 już 12 kwietnia w Gdańsku
Już 12 kwietnia odbędzie się 14. edycja jednej z najważniejszych konferencji branży…
0 Komentarzy3 Minuty
8 marca 2024
MTT Wrocław: rozpoczynamy sezon na podróże
W dniach 22–24 marca we Wrocławiu odbędzie się kolejna, 15. już edycja Międzynarodowych…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2024
Mazowsze i Tunezja partnerami Pikniku nad Odrą
Tegoroczna edycja Festiwalu Podróży i Czasu Wolnego Piknik nad Odrą będzie zdecydowanie…
0 Komentarzy3 Minuty
1 marca 2024
Trwa rejestracja na wiosenny Meet the Bidder
35. edycja Meet the Bidder Smart Fairs odbędzie się 20 marca 2024 w hotelu Arche Hotel…
0 Komentarzy3 Minuty
28 lutego 2024
Do 8 marca przyjmowane są zgłoszenia do Kryształów Turystyki
Kryształy Turystyki przyznawane są w trakcie Targów Turystyki i czasu wolnego we…
0 Komentarzy2 Minuty
22 lutego 2024
Zostań wystawcą Targów Turystycznych Market Tour
Już 11 i 12 maja w Szczecinie odbędą się targi turystyczne Market Tour, będące…
0 Komentarzy1 Minuty
12 lutego 2024
Dobre praktyki w budowaniu turystyki kulinarnej
W dniach 17 i 18 kwietnia 2024 roku w Warszawie odbędzie się konferencja „Turystyka…
0 Komentarzy6 Minuty