Ubezpieczenia podróżne zmieniają się razem z rynkiem turystycznym

Europ Assistance Polska

W miarę rozwoju rynku turystycznego następuje ewolucja produktu ubezpieczeniowego skierowanego do podróżnych. Jednocześnie rośnie odsetek ubezpieczeń sprzedawanych przez agentów turystycznych i touroperatorów – dowiedzieliśmy się podczas I Travel Insurance Forum, wydarzenia zorganizowanego przez Europ Assistance Polska.

I Travel Insurance Forum, które odbyło się 23-go października w hotelu Sound Garden w Warszawie to pierwsze wydarzenie łączące w sobie tematykę turystyczną z zagadnieniami z branży ubezpieczeniowej. O tym, że produkty te są ze sobą nierozerwalnie związane mieliśmy okazję przekonać się podczas wykładów, dyskusji i warsztatów. Zgromadziły one licznych zainteresowanych branżowców – sala była niemal w całości zapełniona.

Jak podróże zmieniają ubezpieczenia

„Branża turystyczna i ubezpieczeniowa mają duży potencjał współpracy oraz wzajemnego napędzania swojego rozwoju. Dlatego zdecydowaliśmy się zainicjować nową formę regularnego dialogu ekspertów tych branż i stworzyć do tego odpowiednią platformę – Travel Insurance Forum” – podkreślał w trakcie otwarcia forum Ryszard Grzelak, Prezes Europ Assistance Polska.

Pablo Moreno oraz Lea Pualemenedżerowie odpowiedzialni za linię biznesową Travel w Europ Assistance Group zaprezentowali trendy makroekonomiczne na świecie, ich wpływ na
ubezpieczenia podróżne, perspektywy rozwoju oraz innowacyjne rozwiązania produktowo-technologiczne.

Rynek klienta i konsolidacja pośredników

W prezentacji Pawła Reka, dyrektora generalnego Amadeusa w Polsce i dyrektora regionalnego Amadeusa w Europie Środkowej i Wschodniej dowiedzieliśmy się o więcej o trendach makroekonomicznych w branży turystycznej. Z badań Amadeusa wynika, że do 2030 r. podróże i turystyka będą odpowiedzialne za 11 proc. światowej gospodarki, a 1,8 mld ludzi będzie podróżowało za granicę każdego roku z czego największy wzrost oczekiwany jest w Afryce.

W dzisiejszych czasach to konsumenci przejmują kontrolę nad procesem sprzedaży, który podlega personalizacji i digitalizacji. Coraz większą rolę odgrywa sztuczna inteligencja, mega- i metadane oraz tzw. gate keepers, czyli wielkie koncerny takie jak Facebook i Google, decydujące o tym, jakie treści dotrą do użytkowników i w jakiej kolejności.

Google chce mieć ciastko i zjeść ciastko

„Jeśli chodzi o Google, to na razie firma ta stoi w ‘rozkroku’ – chcieliby pośredniczyć w sprzedaży, ale jednocześnie mają duże zyski z reklam od pośredników, więc nie chcą ich wyeliminować z rynku. Widać jednak duże trendy konsolidacyjne na rynku pośrednictwa w sprzedaży usług turystycznych – coraz większą rolę odgrywają duże portale, takie jak Skyscanner, Expedia, Kayak” – tłumaczył Paweł Rek.

Według niego podróżni oczekują kontroli nad tym, co kupują, dostępu do wszystkiego w czasie rzeczywistym (np. informacji o zmianie rozkładu lotów, numeru bramki na lotnisku itd.), pełnego zakresu usług dostępnych w jednym miejscu. A także: transparentności i oczywiście bezpieczeństwa.

Jakie polisy dla podróżnych mają przyszłość

O tym jak wygląda polski rynek sprzedaży ubezpieczeń podróżnych i assistance mówili Marcin Zieliński, dyrektor sprzedaży oraz Rafał Marczewski, dyrektor operacyjny i IT w Europ Assistance Polska. Według ich szacunków jest on obecnie wart 500 mln zł i ciągle znajduje się na fali wzrostu. Można zaobserwować coraz większą popularność polis długoterminowych i typu „multi trip” – co związane jest z trendami na rynku turystycznym. Dodatkowo, podróżni coraz chętniej organizują podróże samodzielnie, a ubezpieczenie kupują u agentów – stacjonarnych i internetowych. Mniejszą popularnością cieszy się sprzedaż w liniach lotniczych, ale jednocześnie rośnie zapotrzebowanie na ubezpieczenie od opóźnień lotów.

Bezpieczeństwo w podróży było głównym wątkiem prezentacji przedstawicieli Fundacji Sprzymierzeni z GROM – Grzegorza Piotrowskiego, Grzegorza Wydrowskiego i Alexandra Łapińskiego. Zwrócili oni szczególną uwagę na bezpieczeństwo fizyczne i cyber. Zaprezentowali sposoby w jaki turysta np. logując się do przypadkowej sieci WiFi na lotnisku, w pociągu lub pobierając różne aplikacje, albo korzystając z cudzych kabli USB może stać się ofiarą cyber ataku. Uczestnikom forum radzili jak temu zapobiegać i w pełni korzystać z uroków podróży.

Uczestnicy mieli również okazję wysłuchać wystąpienia Dominika Borka, zastępcy dyrektora Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki, który omówił najważniejsze zmiany prawne i ich skutki dla branży turystycznej.

Ubezpieczenia ma być łatwe i przyjazne

Ostatnim punktem programu forum był panel dyskusyjny, w którym brali udział Grzegorz Bosowski z Fly.pl, Tomasz Zyśko z Nationale Nederlanden, Paweł Zylm z Social Travel, Alina Dybaś z Premio Travel i Ryszard Grzelak, który był moderatorem dyskusji. Przedstawiciele branży turystycznej mówiąc o tym co dla ich klientów jest ważne, czego oczekują od ubezpieczeń podróżnych wymieniali m.in. szybki kontakt w języku polskim, sposób organizacji pomocy – czyli np. sprawną organizację wizyty lekarskiej blisko miejsca pobytu turysty oraz czytelne i zrozumiałe informacje dotyczące zakresu ubezpieczenia. Ochrona cyber i tożsamości to nowe ale też ważne priorytety podróżujących.

Dla turystów atrakcyjne są informacje dot. pogody czy restauracji do której mogą udać się na wakacjach ale kluczowe informacje związanie są z ich bezpieczeństwem i zdrowiem, w tym np. adres ambasady RP, posterunki policji czy informacje o alergenach występujących w danym regionie.

Podkreślano znaczenie i wpływ na doświadczenia klienta nowych technologii. Uczestnicy panelu zgodzili się, że doświadczenia klienta mają coraz większy wpływ na kierunek rozwoju produktów ale również na to czy klient wróci po to samo ubezpieczenie i do tego samego dystrybutora.

Jednym z patronów medialnych Travel Insurance Forum był portal WaszaTurystyka.pl. Kolejna edycja forum odbędzie się jesienią 2019 r.