Mazowsze chce się lepiej promować

AG

Mazowsze ma kłopot z tożsamością, ale jednocześnie różnorodność bogactwa. O tym jak wykorzystać marki lokalne i jak je budować, jak skutecznie promować miejscowości mazowieckie i cały region, rozmawiali uczestnicy IX Kongresu Promocji Mazowsza.

Impreza odbyła się w Centrum Kultury I Sportu w Pruszkowie I otwierający spotkanie, Krzysztof Rymuza, starosta pruszkowski, podkreślił: “Wiemy jak ważna jest promocja miasta i powiatu przez culture i turystykę. Bolączką często jest jednak brak środków na realizację śmiałych pomysłów.”

I o tym właśnie jak zdobywać środki na promocję, jak ją czynić tańszą a bardziej efektywną rozmawiali uczestnicy Kongresu podczas warsztatów. Celem była wymiana doświadczeń oraz wskazanie najnowszych trendów w budowaniu marki terytorialnej (lokalnej i regionalnej), tworzeniu wizerunku.

Poruszano tematy: „Nowe media vs. stare media”, „Od marki lokalnej do marki regionu”, „Internet ludzi i nowych możliwości, Social Media, Crowdfunding/Crowdsourcing” czy „Znane media, nowe możliwości. Jak zmierzyć sukces? Czyli opowieść o tym, jak zielony tramwaj objechał świat”. Uczetnicy warsztatów mogli spróbować swych sił w tworzeniu zadanych przez prowadzących kampanii.

Warsztaty i wykłady poprowadzili m.in. dr Jacek Pogorzelski, właściciel i dyrektor zarządzający firmy doradztwa marketingowego PrimeCode oraz Business Strategy Leader w Blue Fox, Bartosz Filip Malinowski, założyciel agencji WeTheCrowd, Justyna Lenarczyk, szkoleniowiec w firmie Inicado, Kinga Religa trener w Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej oraz Piotr Ruta, trener, doradca i konsultant. miękkich umiejętności menedżerskich.

Najmocniejszym punktem programu był wykład Jacka Pogorzelskiego “Od marki lokalnej do marki regionu”. Mówca podkreślił w nim m.in. “Silny region, to region niejednorodny. Silne regiony mają wiele marek, są silne swoją różnorodnością Z kolei dla turysty atrakcyjna jest różnorodność regionu zapewniająca ciekawe doświadczenia.”

Podczas wykładu mówiącego o krokach milowych w budowaniu marki, padały przykłady zagraniczne (m.in. wileu silnych merke kojarzonych z Bawarią) I krajowe (budowa marki wokół term w Uniejowie). Pogorzelski wyjaśnił m.in. na czym polega wyrazistość marki a na czym powinna polegać strategi zarządzania marką. Podsumował wykład kilkoma punktami, które decydująo tym, że istnieje marka regionu. Marka musi się kojarzyc z czymś konkretnym, skojarzenie to musi wyróżniać region, musi być związane z obietnicą atrakcyjnych doświadczeń, skojarzenie to zapewniać musi produktom regionu premię w postaci sprzedaży a marka musi okreslać tożsamość kulturową, społeczną I gospodarczą regionu.”

Do tej ostatniej części wykładu często nawiązywali uczestnicy debaty.

Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego, podkreśliła: „Mazowsze może się pochwalić bogactwem różnorodności, ale ma kłopot z tożsamością. W obrębie regionu mamy Kurpie, mamy Stare Mazowsze, mamy Podlasie i mamy Radom. Dobrym łącznikiem całego Mazowsza jest Wisła i oddolne inicjatywy sprawiły, że rzeczywiście rzeka połączyła ludzi z różnych miejsc regionu.

Jacek Pogorzelski dodał: “Nie ma deficytu pomysłów, jest nadpodaż pomysłów. Probleme są kryteria, według których oceniane są wszystkie pomysły. Musimy pamiętać, że żdana strategia nie uda się bez jasno postawionych priorytetów. Musimy czasami odrzucać ciekawe, bardzo dobre pomysły nie pasujące do całości strategii. To trudne, ale konieczne.”

Piotr Ruta, skomentował: “Trzeba bardziej wykorzystywać kapitał ludzki. Mamy w regionie świetnych młodych ludzi,musimy im tylko pozwolić wymyślać, nie ograniczac ich, pozwolić działać.”

Patronem medialnym Kongresu był portal WaszaTurystyka.pl

{gallery}8624{/gallery}