Kryzys na rynku agentów IATA – nikt nie chce dąć gwarancji /ubezpieczenia
Umęczony rynek agentów od biletów lotniczych, ma kolejny mocny ból głowy. Nie ma chętnych na gwarantowanie /ubezpieczenie sprzedaży biletów.
Kolejny cios zdaje się spadać na agentów wyspecjalizowanych w biletach lotniczych. Na nic zdała się chęć pomocy ze strony LOTu , nie ma chętnego na ubezpieczenie/gwarantowanie sprzedaży. Jakie konsekwencje może to mieć dla rynku? Czeka nas fala konsolidacji, upadłości a może ucieczka pod licencje z sąsiednich krajów? Na pewno na agencyjnym rynku lotniczych podróży służbowych nie jest z tego powodu wesoło.
Kończą się gwarancje a nowych wciąż nie ma
Nieuchronnie zbliżamy się do końca roku, wraz z końcem grudnia kończą się też aktualne gwarancje jakie posiadają agenci Iata. Wiemy iż dotychczasowe rozwiązanie nie będzie kontynuowane. Mimo wielkich wysiłków, w postaci sondowania kolejnych potencjalnych dostawców podobnej usługi, proces ten nie zakończył się dotychczas sukcesem. I nie wiele wskazuje, że niedaleka przyszłość przyniesie tu przełom.
Słabe wyniki sprzedaży biletowej( poza Dubajem i egzotyką) nie pomagają w pozytywnej ocenie branży przez finansistów. Do tego dochodzi ryzyko kolejnej covidowej fali i dalszych zamknięć turystycznych destynacji.
LOT miał pomóc ale nic nie wskórał
W pomoc agentom zaangażował się LOT , największy regularny przewoźnik na polskim niebie. Koneksje wśród państwowych finansowo/ubezpieczeniowych spółek miały zagwarantować sukces operacji. Już w przeszłości państwowe podmioty jak BOŚ czy PZU były gotowe pomagać branży turystycznej w sytuacji kryzysowej. Tym razem jest jednak inaczej.
Wiceprezes Michał Fijoł miał w ostatnim tygodniu poinformować agentów Iata, iż jego misja w zakresie uzyskania partnera zakończyła się na ten moment fiaskiem. Sytuacja stała się więc naprawdę nieciekawa, czasu już nie ma a rozwiązania brak. Jakie konsekwencje grożą rynkowi.
Kryzys uderzy w dużych agentów, mali mogą ratować się opcją pre-paid , ceny usług w górę
Wydaje się iż gwarancyjny kryzys może najmocniej uderzyć w dużych graczy na rynku. Potencjalnie, jeżeli linie zażądały by depozytów pod realizowaną sprzedaż będą oni musieli bardzo głęboko sięgnąć do kieszeni.
Na tym mogą wygrać mniejsi gracze, oni z pewnością mniej boleśnie poszukają przejścia np. na pre-paidowe rozwiązanie oferowane przez Iata. Cześć agentów już to zresztą zrobiła i bardzo sobie chwali takie rozwiązanie, vide tour operator Ecco Holiday.
Kryzys może mieć też szereg innych konsekwencji, może pojawić się kolejna fala konsolidacji lub przejęć na rynku. Sytuacje mogą chcieć wykorzystać podmioty zagraniczne by przejąć któreś z największych polskich biur.
Wygranymi na kryzysie mogą też być międzynarodowe platformy do obsługi B2B jak RateHawk, mniejsi i średni agenci Iata teraz chętniej skorzystają z ich usług. RateHawk ma już od jakiegoś czasu opcje zakupu biletów lotniczych, i to zarówno tradycyjnych linii jak i low-costów. Kryzys da mu dodatkowy sprzedażowy lewar do przekonywania agentów, do jeszcze intensywniejszego korzystanie ze swoich usług.
Beneficjentem mogą też być innowacyjne platformy self -bookingowe jak Hotailors, ceny ich usług staną się bowiem jeszcze bardziej konkurencyjne. W obliczu spodziewanej fali podwyżek opłat za wystawianie biletów lotniczych na rynku.
Ceny w górę, sprzedaż przepłynie na stronę linii lotniczych czy na obce IATY
Innymi potencjalnymi konsekwencjami obecnego kryzysu będą też m.in. podniesie cen za usługi biletowania dla agentów non-iata , przepływ sprzedaży na stronę linii lotniczych czy na inne, głównie sąsiednie rynki ( do Niemiec).
Możemy więc spodziewać się więc wielu nie mniej istotnych konsekwencji dla rynku. Pierwszą z nich będzie podniesie cen dla agentów non-iata, obecnie mogli oni liczyć na stawki nawet poniżej 10 zl za bilet. To powodowało iż byli mega konkurencyjni dla agentów posiadających licencje. Teraz ten stan może się zmienić, podniesienie opłat do kwot min 20-40 złotych, może być bardzo realnym scenariuszem.
Jeżeli kryzys będzie trwał dłużej to może mu towarzyszyć też odpływ sprzedaży na strony linii lotniczych, część z nich może bowiem zablokować możliwości sprzedażowe agentom. Klienci będą więc niejako zmuszeni szukać ich oferty bezpośrednio na stronie, a tam jest ona jeszcze dodatkowo często znacznie tańsza. Podniesie kosztów po stronie agentów jeszcze zwiększy tą różnicę.
Na koniec, możemy się też spodziewać znacznie większego korzystania z opcji wystawiania biletów poza rynkiem polskim, tak by obchodzić ewentualne braki dostępności kontentu lotniczego, które mogą się wkrótce u nas pojawić. Od dawna opcje sprzedaży via Iata niemiecka posiada doskonały konsolidator Hurra, podobnie działa też wspomniany wyżej RateHawk. Cześć dużych polskich agentów jak eSky ma w swoim portfolio inne zagraniczne nr Iata. To może być wentyl bezpieczeństwa dla agentów, ale nie jest on przecież dostępny dla wszystkich graczy.
Rok 2022 miał dać wytchnienie agentom IATA, wraz ze spodziewanym wzrostem podroży służbowych, czy jednak tak się stanie? Na razie zbliżają się do niego patrząc w twarz kolejnemu istotnemu wyzwaniu.
POWIĄZANE WPISY
22 kwietnia 2024
Biura podróży – wahania cen imprez turystycznych wokół poziomu równowagi
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 kwietnia 2024
Cypr zaprezentował swoją ofertę na spotkaniach w Polsce
W dniach 8-10 kwietnia 2024 roku w Warszawie, Krakowie i Katowicach odbyły się Warsztaty…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Inauguracja sezonu letniego na Dolnym Śląsku już 27–28 kwietnia
Oficjalnie letni sezon turystyczny rozpocznie się na Dolnym Śląsku 27–28 kwietnia na…
0 Komentarzy6 Minuty
18 kwietnia 2024
Natalia Kaczmarek ambasadorką No Limits by Itaka. „Sport i podróże to najlepsze połączenie”
Rozwijająca się marka No Limits by Itaka to wynik konsekwentnego dążenia zarządu Itaka…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii…
0 Komentarzy6 Minuty
17 kwietnia 2024
Analiza Kiwi.com: rośnie popularność wyjazdów do Azji i USA na majówkę
Kiwi.com, firma travel tech i wyszukiwarka tanich podróży, przyjrzała się tegorocznym…
0 Komentarzy3 Minuty
17 kwietnia 2024
Mazowsze – Złoty Partner XIV Forum Promocji Turystycznej
Forum odbędzie się już 11 kwietnia 2024 we Wrocławiu. Złotym Partnerem wydarzenia jest…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2024
Nekera stawia na Hiszpanię. Zapowiada się kolejne rekordowe lato: ponad 180 połączeń lotniczych z Polski
Nekera poinformowała ostatnio o znaczącym wzroście zainteresowania Hiszpanią wśród…
0 Komentarzy9 Minuty
16 kwietnia 2024
Targi IMEX Frankfurt 2024 odbędą się od 14 do 16 maja
Biuro Spotkań i Wydarzeń Polskiej Organizacji Turystycznej po raz kolejny organizuje…
0 Komentarzy2 Minuty