Dubaj największy kierunek biznesowy bez LOTu – kiedy to się zmieni?
Czy LOT poleci do Dubaju ? Expo 2021 i charterowa ofensywa przyśpieszą decyzje? Czego boi się LOT i dlaczego nie powinien się bać?
Dubaj mimo covidowgo kryzysu wydaje się jednym z pierwszych kierunków które zaczynają “odbijać od dna”. Tradycyjnie był też największą wolumenowo destynacją zimową podczas przeszłych sezonów. Potencjał destynacji zauważyły Wizz Air i Fly Dubai oferując loty odpowiednio z Katowic i Krakowa. Czy LOT widzi ten trend i co powoduje iż nie może odważyć się na konkurencje z Emirates.
Rosnący potencjał połączenia do Dubaju – jak nie teraz to kiedy ?
Ten rok miał być bez wątpienia rokiem Dubaju, wszystko dzięki Expo które miało przebić wszystkie poprzednie imprezy tego typu. Covid zmusił organizatorów do jego przełożenia co paradoksalnie jest szansą dla LOTu. Już jednak w poprzednich sezonach Dubaj był gwiazdą dynamicznego pakietowania oferowanego m.in. przez agentów/liderów tego rynku np Best Reisen.
O długoterminowym wzroście tej destynacji z pewnością będą też decydowały dodatkowe czyniki
Jeżeli chodzi o turystykę to przewidujemy wzrost zainteresowania Ras Al Khaimah – emirat który inwestuje w turystykę masową ale także tą pod znakiem MICE. Będzie w przyszłości generatorem znacznego ruchu grupowego. Inwestycje w Europie Centralnej rozpoczęły też Dubai Park and Resorts, promując swoje parki rozrywki – to kolejny przyczynek do wzrostu. Dubaj stał się też ciekawą destynacją dla polskich golfistów szukających miejsc do grania zimą. Sam Emirat Dubaju inwestuje też znaczne środki w reklamę w Polsce. Już wkrótce na ekranach stacji TVN najnowsze materiały promujące tą destynacje.
Legoland Dubai – ponownie otwarty – Wasza Turystyka
Emiraty będą rosły też na polu podróży stricte biznesowych . W regionie jest już obecnych ponad 100 polskich firm w tym championy Inglot, CCC, Nowy Styl Comarch. Kolejne polskie, start upy np. Celon Pharma z branży farmaceutycznej czy fotowoltaiczny MLS zapowiadają wejście na te rynki. A to tylko jedne z szerokiej rzeszy przykładów.
Dlaczego LOT nie otwiera połączenia do Dubaju ?
Z pewnością mamy dwie kluczowe przyczyny. Strach przed konkurencją z Emirates i braki flotowe. Pierwszy czynnik wydaje się mocno przesadzony, Emirates operując dużym samolotem ma dość wysokie koszty jednostkowe, nie może też liczyć na ruch zasilający via Warszawa. Średnie ceny na kierunku Dubaj są wciąż dość wysokie a potencjał ich obniżki po stronie Emirates bardzo umiarkowany.
Drugi czynnik wydaje się nieco ważniejszy – LOT nie ma odpowiedniego samolotu wąskokadłubowego by zaoferować to połączenie. Lotowskie wersje Maxów nie dolecą do Dubaju. Na to jest jednak remedium. Wkrótce LOT otrzyma wielka pomoc publiczną część z niej będzie z pewnością wykorzystane na leasing nowych samolotów albo zmiany już zawartych umów. Z lot docierają sygnały iż chce zainwestować w rynek charterowy do tego potrzebuje samolotów które dolecą do Dubaju , Omanu, na Wyspy Kanaryjskie, Luxoru czy na Maderę.
Ryga i Kijów dają radę co z Warszawą
Warto spojrzeć na sąsiednie rynki ,dla przykładu Ukraina i Łotwa od lat mają połączenia z Emiratami. Nie przeszkadza tu wąskokadłubowy samolot. Dodatkowo zarówno z Pragi jak i Kijowa lata linia Air Airabia oferująca także produkt wąskokadłubowy. LOT powinien wyciągnąć odpowiednie wnioski.
Uruchomić Dubaj by zaszachować Emirates / Air Arabia i Fly Dubai
Nie wątpliwie uruchomienia połączenia do Dubaju pozwoliło by też skutecznie wyhamować plany zwiększenia liczby połączeń z Warszawy przez Emirates. Rentowność połącznia Warszawa Dubaj wciąż budowana jest na ruchu point-to point(Warszawa-Dubai-Warszawa) , zmniejszenie średniej ceny jako konsekwencja wejścia LOT na to połączenie skutecznie zniweczy ewentualne plany Emirates. Można też założyć iż połączenie konkurenta w co najmniej 70% jest zasilane przez rynek polski, tracąc część tego tortu jednocześnie nie ma gdzie “tej dziury” nadrobić.
Uzyskujemy też dodatkowy efekt odstraszenia innych śmiałków, analizy połączenia Warszaw Szardza przygotowywała linia Air Airabia . Wznowienie lotów Fly Dubai do Krakowa również mogło by stanąć pod znakiem zapytania. To wszystko są ważne czynniki które powinny dodatkowo skłaniać LOT do zaoferowania alternatywy.
Przesiadki do Etiopii Kenii i Tanzanii
Choć ruch via Dubaj nie był by głównym aspektem analizy opłacalności takiego polaczenia, to jednak trzeba zauważyć też taką wartość dodaną. Tym bardziej że loty do Afryki mogły by odbywać się ze stop overem w Dubaju. Była by to ciekawa oferta dla agentów MICE i rosnącej grupy butikowych agentów obsługujących Afrykę.
Z pewnością większy potencjalny wpływ na opłacalność ma ściągniecie ruchu via Warszawa z Europy Centralnej. Można powalczyć też o ruch ze Skandynawii który jest zawsze wyżej płatny z racji siły nabywczej tamtejszego społeczeństwa.
Wydaje się iż nie ma lepszego momentu na uruchomienie tego połączenia – tym bardziej iż doskonale wpisuje się ono w deklarowane przez członków zarządu LOTu wejście w segment kierunków wakacyjnych i charterowych. Naturalnie z letnimi kierunkami nie ma kłopotu bo jest to relatywnie prosty wybór. Turystyczne latanie w zimie do ciepłych krajów bez Dubaju w ofercie nie wydaje się mieć sensu. Tym bardziej że LOT dostał szansę w postaci przełożonego Expo – rozpoczęcie połączenia w zimie 2021 było by strzałem w dziesiątkę.
POWIĄZANE WPISY
26 lipca 2024
Odkrywaj Wrocław na rowerze
Wrocław odkrywać można na wiele sposobów. Jedną z opcji jest… rower. W ramach akcji…
0 Komentarzy4 Minuty
25 lipca 2024
Ryanair zarobił w pierwszym kwartale 2024 o prawie połowę mniej. Pasażerowie kupili wyloty w niższych cenach
Ryanair poinformował, że zysk zysk za pierwszy kwartał wynosił 360 mln euro w porównaniu…
0 Komentarzy5 Minuty
22 lipca 2024
Biura podróży – umiarkowane wzrosty cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
19 lipca 2024
Magdas Hotel: zobacz, jak powstała przyjazna przestrzeń dla uchodźców
W centrum Wiednia, pośród zabytkowych ulic, znajduje się wyjątkowy obiekt – Magdas Hotel,…
0 Komentarzy4 Minuty
19 lipca 2024
Objazdówki Rainbow – inny wymiar odkrywania świata
Rainbow od dawna znany jest jako specjalista od wycieczek objazdowych. I wbrew opiniom,…
0 Komentarzy9 Minuty
17 lipca 2024
Hotel Arche Fabryka Samolotów w Mielnie – nowa miejscówka na mapie MICE
Rok po otwarciu Hotel Arche Fabryka Samolotów w Mielnie udostępnia nową przestrzeń…
0 Komentarzy8 Minuty
15 lipca 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych nieznacznie spadają
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
15 lipca 2024
Targi ITTF Warsaw – cała branża turystyczna w sercu Warszawy
W dniach 21–23 listopada 2024, w Pałacu Kultury i Nauki odbędzie się II edycja…
0 Komentarzy2 Minuty
15 lipca 2024
Resabee Dynamic Packaging – personalizowane oferty wycieczek zwiększają zyski biur podróży
Odkryj korzyści dynamicznego pakietowania z Resabee Dynamic Packaging. Spersonalizowane…
0 Komentarzy5 Minuty
[…] Dubaj największy kierunek biznesowy bez LOTu – kiedy to się zmieni? […]
[…] Dubaj największy kierunek biznesowy bez LOTu – kiedy to się zmieni? […]
[…] Dubaj największy kierunek biznesowy bez LOTu – kiedy to się zmieni? […]
[…] o planowanych nowych połączeniach LOT. Można założyć z dużą dozą pewności iż jesienią pojawi się połącznie do Dubaju. LOT szuka też egzotycznych destynacji długodystansowych z listy tych które mają także innego […]
[…] Dubaj i Emiraty rządzą, przedstawiciel Rathawka stwierdził wprost, że nie widział w swojej historii tyle sprzedanego Dubaju. To potwierdzają także dane z Polski. Akurat tuż po samej prezentacji doczekaliśmy się ogłoszenia bezpośredniego rejsu przez LOT, o który to branża upominała się od wielu miesięcy. […]
[…] wreszcie zdecydował się na ten oczywisty z punktu widzenia rynku ruch. Ogłoszone połączenie do Dubaju ruszy we wrześniu. Jakie argumenty będą wspierać polskiego […]