Malediwy – Europa Wschodnia rządzi – Polska dołączy, ruszył charter ITAKI

Rosja Ukraina Rumunia Czechy  w TOP 10, Polska dołączy do liderów? Jakie wnioski dla LOT?

Bardzo ciekawe dane opublikował Urząd ds turystyki Malediwów. Dostaliśmy statystyki przyjazdów od początku roku do połowy lutego. Europa Wschodnia( Rosja) rządzi na Malediwach.

Europa Wschodnia z wzrostem przyjazdów o ponad 70%

Mimo iż dla wszystkich nacji przyjazdy na Malediwy spadły o 44%, to na tym tle Europa Wschodnia wygląda imponująco, generując 70% wzrost. Liderem w naszym regionie jest Rosja z 32 tysiącami turystów, za nią Ukraina z wynikiem 10K. Dalej Kazachstan ( zaliczamy do wschodu ) 7K , Rumunia 6K i Czechy 3.7K. W TOP 10 mamy więc 5 krajów z regionu.

Jak by tego było mało imponujące wyniki zanotowały też mniejsze państwa jak Bułgaria czy Litwa. Z wynikami odpowiednio 1.9 K i 1.3 K.

Trzeba przyznać iż wyniki robią wrażnie szczególnie na tle gigantów typu Niemcy czy Francja. Odpowiednio 5.7 i 4.8k.

A gdzie jest na tym tle Polska

Jak wskazują dane o sprzedaży biletów w Polsce możemy odnotować podobną modę na egzotyczne kierunki. Jednak w naszym przypadku liderami pozostały Dubaj, Cancun i Zanzibar. Powód jest prosty większa dostępność charterów i tańsze bilety lotnicze do tych destynacji.

Mimo iż Polski nie ma w opublikowanych statystykach to i w naszym przypadku widać progres w sprzedaży. Agenci Iata sprzedali ponad 800 biletów na Male na podróże w styczniu, co oznacza wzrost o 33% . Na podróże lutowe mamy sprzedanych ponad 700 biletów ze wzrostem 2%. Jeżeli chodzi o luty to tu możemy już widzieć efekt charterów Itaki który “zdejmie” bilety regularnych linii z rynku.

Analizując sprzedaże biletów z Polski warto zwrócić uwagę na znaczny wzrost średniej ceny biletu, w styczniu było to 44% a w lutym aż 65%. Widać że główne linie operujące na tym kierunku wyczuły interes i solidarnie podniosły ceny. Taki wzrost z pewnością przełożył się na słabsze od konkurentów wyniki Malediwów z Polski.

Także w tym przypadku charter Itaki może być game changerem. Linie zatokowe będą musiały dostosować swoje ceny.

Itaka wchodzi z charterem do Velana International Airports

19 lutego odbył się pierwszy rejs charterowy na Malediwy Itaki we współpracy z lokalnym operatorem Sun Ocean. Operacje zaplanowano na luty i marzec, wydaje się iż doskonale wpisują się w trend opisany powyżej. Mogą też przyczynić się do większej skłonności lokalnej organizacji turystycznej do subwencjonowania tego typu charterów w przyszłości.

Z pewnością Itaka ma szansę  skutecznie sprzedać ofertę na Malediwy, wspomniany wyżej wzrost cen biletów regularnych linii będzie jej sprzyjał. Notowana ostatnia średnia cena biletów powyżej 4000 zł brutto z pewnością jest poziomem z którym charter może swobodnie konkurować.

Itaka może też liczyć na wsparcie biur podróży które mogą odkupić od niej ewentualnie nie sprzedane bilety. Segment luxury z pewnością z ochotą będzie promował nowe bezpośrednie połączenie na Malediwy. Sprzedaże liderów tego rynku jak Carter/Luxury travel wskazuje na istotne ożywienie w tym segmencie.

Wczasy na Malediwach i Seszelach z CARTER® – wyspy Oceanu Indyjskiego

Malediwy wnioski dla LOT

Bardzo ciekawych wnioski z przytoczonych statystyk może wyciągnąć też LOT. Potencjał turystyki luksusowej w Europie Wschodniej jest jak widać potężny. Należy odpowiednio uwzględnić go w planowaniu siatki na Zimę 2020/21. Cancun wydaje się tu tzw. no brainerem. Ale może można pokusić się o inne kierunki. Może właśnie Malediwy.

Szkoda iż LOT w zasadzie nie może wykorzystać synergii między Sri Lanką do której lata a nieodległymi Malediwami. Do tego potrzeba dobrze nastawionej do współpracy linii partnerskiej. Niestety dla LOT Sri Lankan jest już w objęciach Emirates.

Ewentualne regularne połączenie na Malediwy było by skutecznym narzędziem powstrzymania ekspansji Emirates/Fly Dubaj w Polsce. Naturalnie w pierwszej kolejności należy uruchomić połączenie do Dubaju.

Dubaj największy kierunek biznesowy bez LOTu – kiedy to się zmieni?

 

Przytoczony raport lokalnej organizacji turystycznej można ściągnąć korzystając z linka.

Andrzej Kawałek

Ekspert ds. podróży służbowych


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center