RateHawk 2021 outlook – puls rynku travelowego w globalnej skali

Jakie super trendy potwierdza RateHawk i jego partnerzy? Digitalizacja i zmiany w dystrybucji, to przyszłość branży – kto na tym wygra?

Doskonała dyskusja światowej klasy ekspertów zorganizowana akurat w urodziny RateHawka, czyli jednego z najdynamiczniejszych graczy na polu kontentu travelowego skierowanego do agentów( B2B).

RateHawkowi udało się zebrać przedstawicieli wszystkich kluczowych obszarów rynku. Linie lotnicze reprezentował Air Baltic, hotele Accor transfery Talixo, do tego super agregator kontentu Travelgatex,  osoby reprezentujące globalne płatności, a także dynamiczne pakietowanie na najwyższym poziomie od Fastpayhotels – i perełka biuro podróży z Arabii Saudyjskiej.

RateHawk potwierdza super trendy

Sam RateHawk w osobie założyciela Felixa Shpilmana potwierdził super trendy, które obserwujemy również w Polsce. Pierwszym z nich jest dominacja rynku macierzystego/domestic w podróżach podczas Pandemii. Ten super trend jest już obserwowany od dłuższego czasu. Także w Polsce waga służbowych podróży krajowych istotnie wzrosła w czasie, gdy te międzynarodowe właściwie zamarły. Renesans przeżywa też krajowa turystyka zorganizowana, najlepszym przykładem jest sukces projektu Polska od Nekera.

Druga obserwacja, to katastrofa modeli RM w obliczu pandemii. Nic nie będzie już takie same. Zarzadzanie RM nie wróci do modeli z epoki przed pandemią. Dramatyczne skrócenie booking-window, aż do planowania wyjazdów z dnia na dzień jest mega wyzwaniem dla systemów RM. Pracujących przecież na historycznych danych.

Dubaj i Emiraty rządzą, przedstawiciel Rathawka stwierdził wprost, że nie widział w swojej historii tyle sprzedanego Dubaju. To potwierdzają także dane z Polski. Akurat tuż po samej prezentacji doczekaliśmy się ogłoszenia bezpośredniego rejsu przez LOT, o który to branża upominała się od wielu miesięcy.

A to z pewnością nie koniec. Otwarcie reprezentacji Arabii Saudyjskiej w regionie, które oczekiwane jest już za moment potwierdza pozytywny sentyment dla biznesu z tą częścią świata.

Arabia Saudyjska otwiera biuro na Europę Centralną – Warszawa czy Praga ?

TravelGateX – super agregator treści bardziej elastyczny

Hiszpański Travelgatex jest także na fali, jako że agreguje on dziesiątki dostawców ma też dostęp do bardzo istotnych danych travelowych. Z tego powodu jego przedstawiciele często jak nigdy goszczą w mediach.

Sama firma też stanęła przed wyzwaniami, poszła w stronę elastyczności. Warunki finansowe dla partnerów będą więc bardziej powiązane ze sprzedażą przez to mniej sztywne (rezygnacja z upfrontów). Dobrze to wróży dla pozyskania nowych dostawców /odbiorców w regionie. Prace informatyczne nad poprawą wskażnika look to book z pewnościa przełożą się na lepsze wyniki finansowe i większe zadowolenie partnerów Travelgatex.

Najbardziej wizjonerskie wystąpienie Fastpayhotels

W naszej subiektywnej ocenie najbardziej wizjonerskie było wystąpienie przedstawiciela Fastpayhotels. Jego mocne przekonanie o potędze bezpośredniego kontraktowania wpisuje się doskonale w obserwowane na rynku trendy. Opisywany przez nas start-up Roibos jest tu najlepszym przykładem, że rynek idzie w tym właśnie kierunku.

Dynamiczne potwierdzane w czasie rzeczywistym ceny wydają się być super bronią firm takich jak Fastpayhotels. Tu także widzimy podobieństwa do Polski, gdzie dynamiczne pakietowanie, jako jedyne uratowało się, a nawet urosło na  szarganym kryzysem rynku turystycznym.

Imponująca jest informacja o upowszechnieniu kart kredytowych brandowanych Fastpayhotels z jednoczesnym ograniczeniu ich kosztów dla hoteli. To jest przykład prawdziwego synergicznego działania.

Kilka ciekawych opinii o przyszłości digitalizacji usług turystycznych, jak i większej koncentracji na kontencie apartamentów i mniejszych prywatnych obiektów były nie mniej ciekawe od innych.

Transfery, TMC i hotele i Air Baltic też wniosły dużo ciekawego do dyskusji

Specjalizująca się w transferach firma Talixo starała się przekonać do skuteczniejszego dosprzedawania transferów. Globalna oferta, a także potrzeba dbania o covidowe bezpieczeństwo z pewnością będą sprzyjały tej ofercie. Implementacja usług do platform Self Bookingowych z pewnością też tu pomoże.

Accor, który był przedstawicielem hoteli potwierdził najwyższe standardy, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, ale także chęć poszukiwania nowych sprzedażowych pomysłów. Niezwykle ciekawe były dane prezentujące rezerwacje w Rosji. Szczególnie przykład Soczi pokazujący stale wysokie obłożenia, przemawia w kraju (Polska), który zaaplikował hotelarzom bardzo mocne restrykcje.

TMC reprezentowała grupa LCC, tu również zwrócono uwagę na podróże krajowe, jak i nie wielką liczbę niszowych branż, które wciąż podróżują służbowo. Podobnie jak w Polsce w skali globalnej wyróżnił się segment marynarski. LCC z pewnością aktywnie szuka pomysłów na przejście pandemii, podkreślono też jednak wagę współpracy wszystkich użytkowników rynku.

Air Baltic również potwierdził globalne trendy. Przede wszystkim boom na podróże wakacyjne i bardzo wolny powrót ruchu służbowego. Air Baltic bardzo agresywnie reagował na te trendy – uruchomił “dalekie” wakacyjne destynacje dużo szybciej niż LOT. Nie inaczej było w przypadku lotów do wspomnianego już Dubaju.

Nieprzypadkowy była obecność w tej grupie przedstawiciela saudyjskiej agencji Seera Group. Otwarcie Arabii Saudyjskiej jest faktem. Zapewne wkrótce doczekamy się większej ilości połączeń lotniczych także do tej destynacji. A to z pewnością pozwoli na generowanie większego ruchu zarówno do/z tego nieznanego szerzej turystycznie kraju.

Czego zabrakło – więcej o sustainability i justification tool

Jedyne czego nieco zabrakło, to większego akcentu na potencjalny wpływ na rynek zrównoważonego ekologicznego podejścia do podróżowania i eliminacji śladu węglowego. Przedstawiciel RateHawk podkreślił wagę tego elementu dopiero w fazie pytań, odpowiadając zresztą na pytanie zadane przez przedstawiciela portalu Waszaturystyka.pl.

Nie pojawił się za to w ogóle element justification tool, choć przedstawiciel Travelixo nieco nawiązał do tematu, wskazując na potrzebę analizy potrzeb w obszarze biznes travel. Justification tools zaczynają jednak rosnąć w zachodniej Europie, nie wykluczone że mamy do czynienia z rodzącym się trendem. Firmy będą z pewnością zainteresowane narzędziami, które pomogą im w ocenie tego czy podróże służbowe są i w jakiej skali nadal konieczne.

Reasumując bardzo ciekawe spotkanie z uczestnikami, którzy rzeczywiście obserwują globalny rynek z najbliższej odległości. Cieszy to, że w wielu obszarach region CEE i Polska idzie w podobnym kierunku co liderzy.

Optymistyczne dla branży biznes travel są poważne problemy techniczne, które zaistniały podczas webinaru, pokazują iż nawet lider technologii, jakim jest bez wątpienia RateHawk nie radzi sobie w 100 proc. z wirtualnymi spotkaniami. Spotkania F2F nie odejdą więc chyba tak szybko do lamusa.