– 90 proc. listopadowy wynik agentów sprzedających bilety lotnicze – są pierwsze światełka w tunelu

Emirates do Budapesztu Bolonii
fot. Emirates

Czy listopad był lepszy od października? Są symptomy ożywienia w kolejnych segmentach? Jakie kierunki wychodzą z kryzysu w pierwszej kolejności?

Listopad nie przynosi przełomu w wynikach sprzedaży biletów lotniczych w Polsce. Agenci sprzedający regularne połączenia zanotowali spadek wolumenu rzędu 90  proc. Jest to wynik minimalnie lepszy niż w październiku gdy na liczniku mieliśmy – 94 proc. Nie zmienia to jednak sytuacji branży, choć w listopadowych danych można się doszukać delikatnych jaskółek ożywienia.

Agenci internetowi , marynarze i konsolidatorzy sprzedający dalekie kierunki radzą sobie lepiej

Podobnie jak w październiku 2-3 segmenty rynku wydają się radzić sobie znacznie lepiej z kryzysem. Przede wszystkim są to agencje internetowe gdzie mimo znacznych spadków wolumenu brutto( rzędu 80 proc. )mamy istotnie mniejsze bo 20-30 proc. spadki w ilości dokumentów. Jako iż agenci ci żyją z opłat transakcyjnych i wpływów od systemów rezerwacyjnych to właśnie ten wskaźnik tj. ilość jest dla nich ważki w kontekście przejścia pandemii.

Listopad to kolejny miesiąc w którym dobrze radzą sobie agencje wyspecjalizowane w ruchu marynarskim, spadki rzędu 20-30  proc. to naprawdę bardzo dobry wynik na tle branży. Listopad jest też w tej branży delikatnie lepszy od października wskazując iż ten ostatni nie był wyjątkiem a tylko początkiem „pozytywnego trendu”.

Wreszcie mała nowa iskierka nadziei tj. wynik konsolidatorów. Agenci obsługujący ruch grupowy i małych wyspecjalizowanych tour operatorów notują wynik wyraźnie lepszy od średniej. To oni odpowiadają za sprzedaże egzotycznych kierunków które są nadzieją na odbudowę rynku.

Komu idzie gorzej na rynku biletów lotniczych

Wciąż trudno o nadzieje w segmencie agentów nastawionych stricte na obsługę ruchu służbowego. Globalne korporacje długo jeszcze nie ruszą ze swoimi podróżami. Podobna sytuacja tyczy się tych wyspecjalizowanych w obsłudze segmentu przetargów publicznych. Obie grupy notują spadki wolumenów brutto powyżej 90  proc..

Dubaj, Malediwy, Cancun, Zanzibar, Punta Cana i Bogota – ratują sytuacje

Jedno ze światełek w tunelu to właśnie powrót sprzedaży odległych egzotycznych kierunków. Liderem listy jest Dubaj (vide artykuł o tym czy LOT powinien tam polecieć).

Dubaj największy kierunek biznesowy bez LOTu – kiedy to się zmieni?

Kolejne kierunki to wymienione w nagłówku meldują się na liście sprzedaży w takiej właśnie kolejności. Co ciekawe na głównych z nich mamy do czynienia z istotnym wzrostem średniej ceny biletów. Być może mniejsza konkurencja i desperacja linii szukających źródeł dochodu powodują taki właśnie trend cenowy. Tylko Punta Cana doświadczyła istotnego spadku średniej ceny.

Wzrost sprzedaży tego typu kierunków przekłada na oddech dla konsolidatorów o których było wspomniane wyżej. Dodatkowo warty zauważenia jest też dość dobry wynik agenta obsługującego lidera rynku Luxury to jest agencje Carter. To także powód do umiarkowanego optymizmu dla tego segmentu.

Powolna odbudowa sprzedaży dalekich kierunków była też sygnalizowana przez wakacje.pl. Pojawiają się one w raporcie ze sprzedaży black friday. Potwierdzając niejako to co dzieje się w branży biletów lotniczych.

Wakacje.pl: 1/3 klientów w Black Friday wybierała Egipt

Ostatni tydzień listopada – jest istotnie lepiej niż dla pierwszych 3 tygodni miesiąca

Pewnym dodatkowym przyczynkiem do optymizmu jest wynik ostatniego tygodnia listopada. Wskazuje on na 82% spadek wartości brutto sprzedaży. Jest więc istotnie lepszy od pierwszych trzech tygodni. Nie jest to jeszcze przełom ale mała iskierka nadziei.

Jakie prognozy na przyszłość – tylko segment dalekich podróży w najbliższych 2-3 miesiącach?

Wydaje się iż ostatnie polityczne decyzje co do ferii zimowych a także dynamika covid skutecznie zamrożą branże klasycznych podróży służbowych. Nie należy spodziewać się jakiegokolwiek pozytywnego trendu wcześniej niż na wiosnę. Trend odbudowy ruchu na kierunkach dalekich będzie jednak postępował. Do Warszawy za moment wraca Qatar Airways , zapewne przewoźnik będzie kusił dodatkowymi promocjami.

Delikatnie drgnie też branża incentive – wciąż jest kilka sektorów gospodarki gdzie znajdziemy dobrze radzące sobie firmy np. gaming, fotowoltalika, czy tzw. spółki covidowe. Ci klienci będą z pewnością inwestowali w podróże typu incentive.

Wnioski dla LOT czas planowania oferty Zima 2021/2 – Dubaj , Cancun, Egipt ?

Okres zimy to też dobry moment dla LOT by przemyśleć strategie na zimę 2021 – jak widać ze statystyki  LOT nie jest w żaden sposób beneficjentem ożywienia na długich kierunkach. Nie operuje bowiem na żadnym z nich. Oprócz wspominanego już Dubaju być może należy poważnie rozważyć regularne rejsy do Cancun/Mexico City  a w basenie morza śródziemnego polecieć do Egiptu ?

Andrzej Kawałek

Ekspert ds. podróży służbowych


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center