Enter Air: wzrost przychodów w pierwszym kwartale o 46 proc.

fot. Enter Air

Enter Air, polska linia lotnicza specjalizująca się w lotach czarterowych, odnotowała wzrost przychodów w pierwszym kwartale 2023 roku. Spółka zgłosiła 313,8 mln zł przychodów, co stanowi wzrost o 46 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Mimo tego, Enter Air odnotował stratę operacyjną w wysokości 13,2 mln zł, jednak niższą niż 36,2 mln zł, która pojawiła się w pierwszym kwartale 2022 roku.

Przychody Enter Air w pierwszym kwartale wyniosły 313,8 mln zł, co dało wzrost o 46 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Przewoźnik rozpoczął przygotowania floty na nadchodzący sezon letni, aby sprostać rosnącemu popytowi na podróże. EBITDA wyniosła 49,4 mln zł, a strata netto sięgnęła 16,5 mln zł. Dodatkowo, spółka odnotowała 23,2 mln zł dodatnich niegotówkowych różnic kursowych, jednak po ich wyłączeniu Enter Air osiągnął EBITDA w wysokości 26,2 mln zł i stratę netto wynoszącą 39,7 mln zł.

„Dla wszystkich obserwujących naszą działalność jest jasne, że jest ona sezonowa, a pierwszy kwartał to przede wszystkim przygotowania do sezonu letniego. W tym roku istotny wpływ miały opóźnienia w dostawach nowych samolotów, które ostatecznie trafiły do nas dopiero pod koniec maja, co spowodowało, że w pierwszym kwartale mieliśmy większe niż normalnie obciążenie kosztami technicznymi, ponieważ musieliśmy przyspieszyć niektóre przeglądy, aby flota była gotowa do obsłużenia lotów zakontraktowanych w wiosennym rozkładzie. Trzeba również pamiętać o MSR, który nakazuje nam pokazywać wyższe koszty leasingów, pomimo że w zimowych miesiącach płacimy niższe raty leasingowe niż w pozostałej części roku” – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.

„Optymistycznie patrzymy na zbliżający się wielkimi krokami sezon letni, który będzie miał kluczowy wpływ na wyniki za cały rok. Popyt ze strony touroperatorów nigdy jeszcze nie był tak duży, dlatego zdecydowaliśmy się powiększyć naszą flotę o kilka samolotów. Tak dynamiczny wzrost floty jest wynikiem dużego popytu na tanią i pewną usługę czarterową, jaką dostarcza Enter Air klientom nie tylko z Polski, ale z całej Europy” – dodaje Polaniecki.

Zdecydowany wzrost przychodów w pierwszym kwartale 2023 r. w porównaniu do tego samego okresu 2022 roku związany był z końcem pandemii Covid-19 oraz wyższym kursem dolara. Kontrakty podpisane w 2023 roku przez przewoźnika świadczą o tym, że Polacy chętnie wracają do planowania wakacji za granicą.

Enter Air zanotował 13,2 mln zł straty operacyjnej, co oznacza lepszy wynik o prawie 23 mln zł lepszy w porównaniu do 36,2 mln zł straty operacyjnej rok wcześniej. Grupa wypracowała 49,4 mln zł EBITDA i miała 16,5 mln zł straty netto w porównaniu do 16,3 mln zł straty EBITDA i 68,7 mln zł straty netto w pierwszym kwartale 2022 roku. Na prezentowane wyniki wpływ miały dodatnie różnice kursowe, które wyniosły w pierwszym kwartale 2023 roku 23,2 mln zł. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 26,2 mln zł EBITDA oraz 39,7 mln zł straty netto.

Nowe samoloty i umowy partnerskie z touroperatorami

W maju 2023 roku flota powiększyła się o trzy nowe samoloty 737 MAX 8 (SP-EXC, SP-EXE, SP-EXF), które zostały odebrane z fabryki Boeinga i liczy obecnie 28 samolotów (23 Boeingi 737-800 oraz pięć maszyn 737 MAX 8). Przed rozpoczęciem sezonu letniego planowana jest dostawa jeszcze jednego Boeinga 737 MAX 8.

W ostatnim miesiącu nowego A320 odebrał także Chair Airlines, szwajcarska linia lotnicza, której 49 proc. należy do Enter Air. Flota Chair Airlines to aktualnie cztery samoloty: trzy Airbusy A320 i jeden A319. Łącznie Grupa będzie korzystała w sezonie letnim z 36 samolotów uwzględniając planowaną dostawę B 737 MAX 8 i trzy dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease.

Wartość zakontraktowanych umów przekroczyła już sumę 1,2 mld zł. W ramach tych umów, Enter Air przedłużył współpracę z partnerami, takimi jak TUI Poland (umowa o szacunkowej wartości 718,3 mln zł), Rainbow Tours (umowa o szacunkowej wartości 196,8 mln zł) i Itaka FLY (umowa o szacunkowej wartości 248,0 mln zł).