Minus 96 proc. Dramatyczny wynik agentów sprzedających bilety lotnicze w październiku

Agenci sprzedający bilety lotnicze nadal w bezprecedensowym kryzysie, kto traci najwięcej a kto ratuje swoją pozycje ? Jak na przyszłość branży wpływa konsolidacja której szczyt przypadł na czas przed pandemią? Czy obsługę podróży służbowych czeka większa automatyzacja, zwyciężą innowatorzy?
Nie ma śladu po wakacyjnym mikro-ożywieniu w branży agentów sprzedających bilety lotnicze. Umiarkowany optymizm jaki przyniosły letnie miesiące był związany głównie ze specjalnymi rejsami PLL LOT. Wakacyjne słoneczne kierunki pozwoliły złapać odrobinę oddechu w oczekiwaniu na wznowienie podróży służbowych przez klientów korporacyjnych. Które to, jak widać poniżej, nie nastąpiło.
Wyniki października czyli minus 96 proc. w stosunku do ubiegłego roku
Dane sprzedażowe nie pozostawiają wątpliwości. Według BSP wartość sprzedaży międzynarodowych biletów lotniczych linii tradycyjnych przez agentów zrzeszonych w IATA spadła o circa 96 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Niewielkim pocieszeniem jest fakt, że wolumen biletów zniżkował w dużo mniejszej skali, tj. circa 73 proc. Oznacza to, że sprzedają się bilety istotnie tańsze niż w 2019 roku.
Które grupy agentów mają wynik lepszy od średniej?
Więcej informacji o kondycji agentów sprzedających bilety lotnicze przynosi analiza poszczególnych segmentów rynku. Zdecydowanie najlepszym wynikiem mogą pochwalić się tu agenci OTA ( portale internetowe). Ta grupa zarejestrowała w październiku spadki sprzedaży rzędu 80 proc. w przypadku wartości, broniąc jednak dość dobrze wyniku w zakresie wolumenu, w którego przypadku spadki nie przekroczyły 20 proc. Jest to naprawdę bardzo dobry wynik. Można założyć, że jest on pochodną istotnych globalnych inwestycji w marketing celem pozyskania klientów niezwiązanych bezpośrednio z rynkiem polskim. Ostatnie informacje z grupy Esky.pl odnośnie planowanej ekspansji w Azji zdają się w pełni potwierdzać tą tezę.
Druga grupa, która wydaje się przechodzić relatywnie suchą nogą przez covidowy kryzys to agenci obsługujący ruch marynarski. W tym przypadku sprzedaż brutto spadła w granicach 50 proc., a wolumen biletów o około 1/3, na tle rynku. W tym przypadku to wynik godny pozazdroszczenia. Inaczej niż w przypadku OTA ten segment jest jednak w Polsce bardzo niszowy, a jego relatywnie dobra kondycja nie wpływa w istotny sposób na obraz rynku jako całości. Wynik ten niewątpliwie pokazuje jednak, że wciąż mamy pojedyncze nisze, w których klienci nie zrezygnowali w całości z podróży służbowych.
Kto stracił najwięcej?
Prawdziwy obraz dramatu pokazują wyniki agentów skupionych na segmencie obsługi dużych/globalnych korporacji. Tutaj wynik jest bliski albo gorszy od średniej rynkowej (-96 proc.). Wiele światowych korporacji wprowadziło całkowity zakaz podróży służbowych, przechodząc w całości na pracę zdalną. Ten stan potrwa zapewne aż do jesieni przyszłego roku, wskazując jednoznacznie, co czeka agentów pracujących z tego rodzaju klientami. Nie lepiej prezentują się wyniki biur wyspecjalizowanych w obsłudze branży spotkań. Ich wyniki sprzedaży spadły prawie do zera, pokazując dobitnie, w jakiej kondycji jest branża, którą dotychczas obsługiwali.
Podsumowanie
Patrząc na październikowe wyniki trudno o optymizm, stoją one w ostrej kontrze z bardzo dobrą do niedawna koniunkturą. Jej rezultatem była m.in postępująca kapitałochłonna konsolidacja. Agenci, którzy nadawali ton temu procesowi są teraz szczególnie doświadczani przez rosnące koszty i presje na restrukturyzację kosztową.
Trzeba pamiętać, że wyniki sprzedaży agentów nie pokazują całości obrazu rynku podróży służbowych. Brakuje nam wyników sprzedaży za pośrednictwem własnych stron linii lotniczych, tak regularnych jak i tanich. Patrząc na trendy w sprzedaży BSP można założyć, że klienci w dużym stopniu uciekli do kanałów bezobsługowych, które co do zasady są również tańsze. Nawet przyjmując tak optymistyczne założenie, musimy pamiętać, że rynek agencyjny stanowił do tej pory nawet 75-80 proc. całości. Jego załamania nie zniweluje lepszy wynik innych kanałów dystrybucji.
Pozytywnym aspektem kryzysu może być zwrócenie się klientów do narzędzi umożliwiających zautomatyzowaną obsługę. Polski rynek jak do tej pory był na tym polu bardzo mocno zapóźniony. W sposób szczególny dotyczyło to małych i średnich firm. Pandemia może tu istotnie pomóc, innowacyjne rozwiązania do obsługi podróży służbowych oferowane m.in przez Esky czy Hotailors mogą zmienić przyszłe oblicze branży.
W krótkiej perspektywie trudno jednak powiedzieć, co mogłoby pomóc rynkowi. Przy tak dynamicznie postępującej pandemii nie można liczyć na koło ratunkowe od LOT, jakim niewątpliwie były rejsy do wakacyjnych kurortów. Zimą narodowy przewoźnik raczej nie zdecyduje się na podobny ruch. Niewątpliwie czeka go za to ostra restrukturyzacja i skupienie się na cięciu kosztów. A to nie jest dobrą wiadomością dla poturbowanego przez pandemię rynku agencyjnego.
LOT wyniesie się z Warszawy ? Czas covidowych oszczędności nadchodzi nieubłaganie
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
2 grudnia 2025
eSky: Wenecja, Malta i Teneryfa najpopularniejszymi kierunkami na przełomie roku
Zbliżający się przełom roku to okres zwiększonego zainteresowania wyjazdami…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2025
Gala Exim Tours 2025 zgromadziła agentów i partnerów branży turystycznej w Warszawie
W Warszawie odbyła się Gala Exim Tours 2025, która zgromadziła agentów, partnerów oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
27 listopada 2025
Biuro Rainbow podsumowało III kwartał 2025 roku. Blisko 13 proc. wzrostu przychodów, nowe hotele i większa flota
Po udanym III kwartale 2025 roku Rainbow zapowiada dalszy rozwój. Spółka zwiększa skalę…
0 Komentarzy4 Minuty
26 listopada 2025
eSky: Rekordowe zainteresowanie wyjazdami na jarmarki bożonarodzeniowe. Budapeszt, Praga i Wiedeń w czołówce
Grudzień otwiera dla turystów jeden z najbardziej atrakcyjnych okresów wyjazdowych -…
0 Komentarzy3 Minuty
25 listopada 2025
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30 proc. niższe niż w święta
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2025
Black Week 2025: Skyscanner podpowiada, jak szukać najlepszych ofert
Nadchodzący Black Week ponownie przyciąga uwagę podróżnych, a Skyscanner prezentuje…
0 Komentarzy2 Minuty











[…] obliczu istotnych sięgających 90% spadków sprzedaży należy spodziewać się gwałtownych ruchów restrukturyzacyjnych w postaci zamykania oddziałów […]
[…] z profesjonalnym agentem. Czas na jej rozważnie wydaje się optymalnym. Rynek agencyjny znajduje się bowiem w bezprecedensowym kryzysie. Jego uczestnicy będą teraz walczyć dosłownie o każdego klienta, to dobry czas dla firm. Warto […]
[…] Teraz jest najlepszy moment by to rozważyć z co najmniej dwóch powodów. Rynek agencyjny jest w dużym (niezawinionym)kryzysie. Agenci nawet ci duzi będą rywalizować bardziej aktywnie o mniejszych klientów. Na rynku […]
[…] Minus 96 proc. Dramatyczny wynik agentów sprzedających bilety lotnicze w październiku […]
[…] biura nastawiały się na obsługę podróży służbowych największych firm. Obecnie w obliczu bezprecedensowego kryzysu to może się zmienić, jest to szansa dla małych i średnich firm by związać się z biurem z […]
[…] regularne połączenia zanotowali spadek wolumenu rzędu 90 %. Jest to wynik minimalnie lepszy niż w październiku gdy na liczniku mieliśmy -94%. Nie zmienia to jednak sytuacji branży, choć w listopadowych […]
[…] uległ trend poprawy wyników wśród agentów którzy mieli się relatywnie lepiej w październiku i listopadzie. Dotyczy to szczególnie agentów OTA, jak i agentów marynarskich. W tej ostatniej […]