Grupa Emirates odrabia straty pocovidowe

fot. archiwum Emirates

Przychody Grupy Emirates wyniosły 6,7 mld USD (24,7 mld AED) za okres pierwszych 6 miesięcy roku podatkowego 2021-22, co stanowi wzrost o 81 proc. w porównaniu do 3,7 mld USD (13,7 mld AED) w analogicznym okresie zeszłego roku. między innymi z programami szczepień przeciw COVID-19.

Grupa zanotowała stratę netto za pierwsze półrocze roku fiskalnego 2021-22 w wysokości 1,6 mld USD (5,7 mld AED), co stanowi istotną poprawę w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku, gdy strata wyniosła 3,8 mld USD (14,1 mld AED).

Grupa wypracowała EBITDA na poziomie 1,5 mld USD (5,6 mld AED), co stanowi spektakularny zwrot w porównaniu do ujemnego salda EBITDA wysokości 12 mln USD (43 milinów AED) w analogicznym okresie zeszłego roku. Pokazuje to, że firma zdecydowanie odzyskuje rentowność operacyjną.

Sytuacja gotówkowa Grupy Emirates na dzień 30 września 2021 r. to 5,1 mld USD (18,8 mld AED), w porównaniu do 5,4 mld USD (19,8 mld AED) na dzień 31 marca 2021 roku.

Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates, powiedział: „Gdy rozpoczynaliśmy rok finansowy 2021-22, programy szczepień przeciw COVID-19 rozpoczynały się na bezprecedensową skalę na całym świecie. W ramach Grupy zaobserwowaliśmy wzrost operacji i popytu, gdy poszczególne kraje zaczęły luzować ograniczenia w podróżowaniu. Największy wzrost nastąpił w lecie i tendencja utrzyma się w okresie zimowym i później. Transport towarowy i przeładunkowy nadal radzi sobie bardzo dobrze i stanowi podstawę, na której byliśmy w stanie szybko odbudować sektor usług pasażerskich. I chociaż nie powróciliśmy jeszcze do poziomu sprzed pandemii i nie odzyskaliśmy rentowności, to dzięki mocnym przychodom i solidnemu saldu gotówkowemu, pod koniec pierwszej połowy roku obrotowego 2021-22 dość dobrze udawało się nam odrabiać straty.

Chcemy podziękować naszym klientom za nieustanne wsparcie, a także wszystkim naszym akcjonariuszom i partnerom w sektorze lotniczym i turystycznym za wysiłki, dzięki którym międzynarodowy transport lotniczy mógł zostać wznowiony w bezpieczny i płynny sposób. Byliśmy w stanie dostosować się i przetrwać najcięższy okres w naszej dotychczasowej historii dzięki silnej pozycji Emirates i marek należących do dnata, wysokiej jakości produktów i usług, możliwościom cyfrowym i innowacyjnym, a także dzięki naszym niesamowitym ludziom. Mamy zamiar dalej inwestować w te kluczowe obszary, aby nadal się rozwijać, wykorzystując procesy i nowe możliwości technologiczne, które wdrożyliśmy w ciągu ostatnich miesięcy.”

Grupa Emirates była w stanie wykorzystać własne solidne rezerwy gotówkowe i dostęp do funduszy zapewniany zarówno przez Właściciela jak i szersze otoczenie kapitałowe, co pozwoliło na wspieranie potrzeb finansowych w obliczu bezprecedensowych wyzwań przed jakimi stanęła branża lotnicza i turystyczna ze względu na pandemię COVID-19. W pierwszej połowie roku 2021-22 Właściciel przekazał kolejne 681 mln USD (2,5 mld AED) w postaci inwestycji kapitałowych. Jest to ogromne wsparcie dla linii w jej staraniach mających na celu odrobienie strat.

Baza pracowników Grupy Emirates zmniejszyła się nieznacznie o 2 proc. w porównaniu do 31 marca 2021 roku i 30 września 2021 roku wynosiła 73 571 osób. Ze względu na przewidywany wzrost przepustowości i działań biznesowych, Emirates i dnata rozpoczęły proces rekrutacji, aby sprostać nowym wyzwaniom, skupiając się w szczególności na ponownym zatrudnieniu pracowników, którzy byli wcześniej urlopowani bądź zwolnieni.

Linie lotnicze Emirates

W pierwszych miesiącach roku finanasowego 2021-22, linie Emirates odebrały dwa nowe Airbusy 380 i wycofały z floty dwa starsze samoloty w ramach długoterminowej strategii zwiększającej ogólną efektywność, minimalizującej ślad emisyjny i zapewniającej klientom usługi najwyższej jakości.

Dzięki skupieniu się na przywróceniu sieci pasażerskiej i połączeń z węzła transportowego w Dubaju, linie Emirates były w stanie szybko zareagować na zniesienie ograniczeń i wznowić usługi czy uruchomić dodatkowe loty. W lipcu firma wprowadziła loty do Miami, a podczas pierwszej połowy roku finansowego 2021-22, podpisała porozumienia codeshare i interline z Airlink, Aeromar, Azul, Cemair i South African Airways, aby rozszerzać zakres opcji transportowych oferowanych swoim klientom.
Zgodnie ze stanem na 30 września, linie oferowały loty pasażerskie i cargo na 139 lotnisk, korzystając ze swojej całej floty Boeingów 777 i 37 Airbusów A380.

Zdolność przewozowa w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku zwiększyła o 66 proc. do 16,3 mld oferowanych tonokilometrów (Available Tonne Kilometres – ATKM) ze względu na istotny wzrost liczby lotów, gdy coraz większa liczba krajów poluzowała ograniczenia dotyczące turystyki i lotów. Zdolność przewozowa mierzona wg liczby dostępnych miejsc przypadających na kilometr (ang. Available Seat Kilometres, ASKM) wzrosła ponad trzykrotnie o 250 proc., podczas, gdy przepływ pasażerski mierzony wg przychodu z pasażerokilometra (ang. Revenue Passenger Kilometres, RPKM) wzrósł o 335 proc., przy średnim współczynniku wypełnienia miejsc (Passenger Seat Factor), który powrócił do poziomu 47,9 proc. z 38,6 proc. notowanego w zeszłym pandemicznym roku.

Linie Emirates przewiozły 6,1 miliona pasażerów pomiędzy 1 kwietnia a 30 września 2021 roku, czyli o 319 proc. więcej niż w tym samym okresie w zeszłym roku.

W pierwszej połowie roku finansowego 2021-22 strata linii Emirates wynosiła 1,6 mld USD (5,8 mld AED) w porównaniu do 3,4 mld USD (12,6 mld AED) w zeszłym roku. Przychody Emirates, włączając inne przychody operacyjne, w wysokości 5,9 mld USD (21,7 mld AED) wzrosły o 86 proc. w porównaniu do 3,2 mld USD (11,7 mld AED) w analogicznym okresie zeszłego roku. Mocny wzrost przychodów odzwierciedla szybki powrót popytu na loty pasażerskie w momencie, gdy restrykcje dotyczące lotów i turystki zostały poluzowane na całym świecie.

Koszty operacyjne Emirates wzrosły o 22 proc. ze względu na ogólny wzrost przepustowości o 66 proc.. Koszty paliwa wzrosły ponad dwukrotnie w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. Wynikało to głównie z 81 proc. wyższej konsumpcji paliwa w połączeniu z istotnym zwiększeniem liczby lotów podczas 6-miesięcznego okresu do końca września, a także zwiększenia średnich cen ropy. Paliwo, największy komponent kosztów operacyjnych linii lotniczych, podczas okresów sprawozdawczych przed pandemią stanowiło 20 proc. kosztów operacyjnych, a w ciągu pierwszych 6 miesięcy ostatniego roku zaledwie 11%.

Dzięki istotnemu wzrostowi operacji w ciągu sześciu miesięcy EBITDA Emirates wzrósł do 1,4 mld USD (5,0 mld AED) w porównaniu do 79 mln USD (290 mln AED) w tym samym okresie zeszłego roku.

Emirates – od 6 grudnia codzienne loty do Tel Awiwu