Google mówi o planach wakacyjnych Polaków – kategoria travel rośnie o 49%

 

Jest dobrze a będzie lepiej. Co się zmieniło vs zeszły rok?  Jakie kategorie rosną najbardziej ? 

W dniu wczorajszym mieliśmy szansę posłuchać ciekawej prezentacji Googla. Omówiono m.in. wakacyjne plany Polaków, jak i mega trendy w ponad regionalnej skali. Jest optymizm.

Dla bardziej obiektywnego obrazu szereg danych przedstawiono w ujęciu porównawczym do 2020 i 2019 roku. Najświeższe dane miesięczne pochodziły z  okresu, między połową kwietnia a połową maja.

Globalne mega trendy w turystycznych wyszukiwaniach – nadal marzymy o podróżach

Dane z wyszukiwarki pokazują w sposób jednoznaczny iż użytkownicy nie przestali marzyć o podróżach. Nawet w czasie lock downów, podróżnicze wyszukiwanie nie ustały.

Google nakreśliło cztery mega trendy. Pierwszy z nich, to wyszukiwania dalekich podróży, ale z bardzo silnym naciskiem na bliskość natury. Tutaj kategoria Parki i Rezerwaty wzrosła o 23 %. Drugi trend to podróże wirtualne – virtual tours wzrosły o 235%. Znacznie zyskały też blogi podróżnicze, tutaj zanotowano wzrost o 34%. Trzeci niezwykle ważny mega trend to turystyka krajowa. Mimo iż już w zeszłym roku mieliśmy tu boom, to statystyki dalej się poprawiają, szczególnie w kategorii parki i atrakcje blisko miejsca zamieszkania.

Czwartym i ostatnim mega trendem jest spędzanie urlopu w małych grupach/rodzinnie. Tutaj także ekspotencjalny wzrost zanotowały atrakcje związane z aktywnością fizyczną. Konie, wspinaczka i kajaki – notują przeszło 43% wzrosty.

A tymczasem w Polsce – kategoria Travel rośnie o 49%

Nie inaczej ma się zainteresowanie turystyką w Polsce. Kategoria travel zanotowała 49% wzrost. Noclegi rosną o 37%, loty o 22% a atrakcje o 32% . Przy czym ważne jest to że trend przyśpiesza, także możemy spodziewać się istotnego przebicia szczytów wyszukiwań notowanych w 2020roku.

Wraz z otwieraniem się kolejnych krajów rośnie turystyka zagraniczna, z 16% udziału w 2020 do 39% obecnie. Główne wyszukiwane destynacje to Włochy, Chorwacja, Grecja, Hiszpania, Turcja i Egipt. Warte podkreślenia wysokie pozycje egzotyki, nr 7 to Dominikana a nr 8 Malediwy. Potwierdza to niejako trend obserwowany w zakresie sprzedaży biletów lotniczych przez autoryzowanych agentów Iata.

Wyniki sprzedaży biletów za maj – jest nieco lepiej choć wciąż rządzi Dubaj i egzotyka

 

Jakie kategorie rosną w Polsce najbardziej – Agroturystyka rządzi

Wzrost wyszukiwań podróży krajowych przekłada się na wynik poszczególnych kategorii noclegowych. Istotny wzrost notują agroturystka i to zarówno w porównaniu z 2020 rokiem (33%) jak i 2019 (32%). Odbudowują się hotele ze wzrostem o 46% rdr, wciąż są jednak na lekkim minusie vs 2019. Mamy też boom na Campingi, z ponad 40% wzrostami w obydwu przedziałach czasowych.

Ekspotencjalne wzrosty w dwóch niszowych kategoriach tj Glamping, rośnie o 400% vs 2019 rok. Campery zaś o równe 100% . Ten drugi segment wchodzi już na inny poziom jeżeli chodzi o ilości wyszukiwań. Przestaje być niszą a będzie istotnym graczem w ramach kategorii travel.

Google chce jeszcze bardziej wzmocnić trend w zakresie Agroturystyki, wraz z PFR rozpoczyna projekt Firmy Jutra. Skierowany właśnie do właścicieli Agroturystyk. Zakłada on możliwość audytu, szkolenia a wreszcie darmowy webinar. Wszystko by przekonać do zaistnienia w sieci.

Czego szukają Polacy także wg regionów – Mazowsze się wyróżnia

Z danych w skali Polski widać ewidentnie iż Polacy szukali turystycznych ikon. Przy czym w zeszłym roku mieliśmy nakierowanie na naturę. Głównie Parki Narodowe i inne tego typu atrakcje jak np. Pustynia Błędowska.

Ten rok jest inny, w TOP 20 mamy bardzo dużo miast – Sopot, Sandomierz, Malbork. Ale także kurorty Krynica, Międzyzdroje. Nie zabrakło też niespodzianki jaką jest Piotrków Trybunalski.

Bardzo ciekawie prezentują się dane pokazujące wyszukiwania na przykładzie poszczególnych regionów. Widać iż w Małopolsce wyszukiwane są głównie najbliższe atrakcje, sugeruje to małą skłonność do dalszych podróży. Podobnie jest na Pomorzu choć tu chęć do wyrwania się poza region jest już nieco większa.

Zdecydowanie wyróżnia się Mazowsze, mieszkańcy tego regionu są najbardziej mobilni. Wśród top wyszukiwań brakuje atrakcji najbliższych stolicy. Honoru broni Kampinoski Park Narodowy. Króluje Zakopane, Energylandia, Krynica i Kazimierz Dolny.

Warto też podkreślić iż  w wielu regionach w top wyszukiwań pojawia się ZOO. To znak iż odwiedzanie ogrodu zoologicznego to kolejny sposób by być bliżej natury.

Dane Google dają optymizm dla turystycznego rynku. Tym bardziej iż nie są najświeższe. Bo tylko do 15 maja. Z pewnością jak podkreślano podczas prezentacji trend przyspieszy, być może na kolejnej prezentacji poznamy kolejne rekordy.

Andrzej Kawałek

Ekspert ds. podróży służbowych


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center