Wizz Air chce jeszcze bardziej oszczędzać paliwo

Airbusy A320 pozwalają Wizz Air na większa oszczędność paliwa
Airbus A320 neo w barwach Wizz Air/fot. archiwum Wizz Air

Linia lotnicza Wizz Air ogłasza dzisiaj 10 nowych inicjatyw w zakresie oszczędności paliwa jako część zobowiązania do redukcji emisji dwutlenku węgla o kolejne 33 proc. do 2030 roku.

Tym razem Wizz Air skupia się na nowych sposobach, takich jak opracowanie modelu szacowania masy zerowej, usunięcie zbędnego dodatkowego paliwa dzięki optymalizacji w systemie planowania lotów WIZZ oraz wprowadzenie bardziej precyzyjnych współczynników wydajności dla większej dokładności prognoz spalania paliwa. Dalsze optymalizacje operacyjne w kwestii konfiguracji klap będą również stałym punktem centralnym.

Chcąc poprawić efektywność spalania paliwa, Wizz Air przedstawił pilotom zalecenia, aby zachęcić ich do korzystania ze zmniejszonego ustawienia klap zarówno podczas startu jak i lądowania, co – jak wykazano – skutkuje znacznymi oszczędnościami w zużyciu paliwa. Dzieje się tak ponieważ im niższe ustawienie klap podczas wznoszenia i zniżania, tym mniejszy opór, co skutkuje mniejszym zużyciem paliwa.
Statystyki na temat zmniejszonego ustawienia klap podczas lądowania są obiecujące: szacuje się, że pozwalają zaoszczędzić 2000 ton paliwa, eliminując z powietrza rocznie około 6000 ton dwutlenku węgla.

Wyniki najnowszej analizy danych lotu przeprowadzonej przez firmę Airbus wskazują, że Wizz Air jest liderem w branży pod względem zmniejszonego kąta wychylenia klap podczas lądowania w porównaniu z innymi liniami lotniczymi. Biorąc pod uwagę warunki lotu i względy bezpieczeństwa, zmniejszenie wychylenia klap do lądowania pozwala zaoszczędzić około 15 kg podczas jednego podejścia. W ciągu roku oznacza to redukcję ilości dwutlenku węgla odpowiadającej przejazdom 92300 samochodów z Gdańska do Krakowa.

Wraz z licznymi inicjatywami Wizz Air w zakresie oszczędności paliwa, linia angażuje się w rozbudowę floty o supernowoczesne samoloty typu Airbus neo, które gwarantują najmniejsze zużycie paliwa i doskonałą aerodynamikę, a także wyposażone są w sharklety, które jeszcze bardziej redukują opór na skrzydłach. Samoloty neo charakteryzują się o 43 proc. mniejszą emisją hałasu oraz o 50 proc. niższym wskaźnikiem emisji NOx. Obecnie średni wiek samolotu Wizz Air wynosi 5 lat, co czyni flotę przewoźnika jedną z najmłodszych na świecie.

W połączeniu z rozkładem siatki połączeń pozwala to uniknąć niepotrzebnych przesiadek, a najlżejsze materiały zastosowane w konstrukcji kabiny czynią operacje Wizz Air tak wydajnymi. Dzięki temu i wielu innym inicjatywom Wizz Air jest najbardziej zieloną linią w Europie.

Heiko Holm, członek zarządu ds. operacyjnych w Wizz Air powiedział: „Możemy pochwalić się z najniższym wskaźnikiem emisji CO2 przypadającą na pasażera na kilometr wśród europejskich linii lotniczych. Pozostajemy zaangażowani w dalszą redukcję śladu węglowego. Każdy start i lądowanie są okazją do oszczędności paliwa, każdy etap lotu jest poddawany analizie pod kątem choćby najmniejszej optymalizacji, a jej wpływ na emisję dwutlenku węgla jest znaczący. Nasza nowoczesna flota i maksymalizacja współczynnika wykorzystania miejsc pasażerskich, pozwala nam gwarantować, że WIZZ, najbardziej zielona linia lotnicza w Europie, jest najlepszym wyborem w kwestii podróży lotniczych.”

Wizz Air: pomożemy pasażerowi zaplanować podróż