VIII edycja Forum Promocji Turystycznej za nami. Spotkanie na żywo branży turystycznej odbyło się w Kamienicy Artystycznej

Uczestnicy debaty i związkach wielkich imprez sportowych z turystyką

To kolejna wyjątkowa edycja, która odbyła się w trakcie trwania pandemii. Dramatyczna sytuacja w jakiej znalazła się turystyka była tematem przewodnim podczas debat fachowców zaproszonych przez redakcję portalu WaszaTurystyka.pl.

Mieliśmy przyjemność gościć sekretarza stanu w ministerstwie turystyki i sportu Republiki Chorwacji Tonći Glavina oraz sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii – Andrzeja Gut-Mostowy. Czasy, w których przyszło nam żyć przynoszą wiele pytań o przyszłość turystyki tą dalszą i na najbliższą chociażby o przygotowania do sezonu letniego, a także o ewentualny plan dla branży na wypadek kolejnego lockdownu.

Przede wszystkim zdrowie

Główną kwestią okazało się dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo. Branża turystyczna nie może zapomnieć o tym, że klient, który nie będzie czuł się bezpiecznie nie będzie skłonny podróżować. Turystyka ma duży potencjał i możliwości, aby połączyć atrakcyjny wyjazd z zadbaniem o swoją odporność. W pierwszej debacie na temat czy nadszedł już czas, by promować dbałość o zdrowie podczas wypoczynku dowiedzieliśmy się jak funkcjonowały uzdrowiska i jak COVID-19 ograniczył ich funkcjonowanie. Zmienia się także profil klienta. Coraz młodsi klienci zaczynają myśleć o swoim zdrowiu. Podstawą podejmowania działań zaczyna być profilaktyka zdrowotna. Między innymi dzięki temu zwiększyła się liczba kuracjuszy, aż o 1/3. Turystyka uzdrowiskowa przyciąga nie tylko turystów z Polski, ale też zagranicznych. Sposobem na zachęcenie gości z zagranicy z pewnością byłyby bezpośrednie połączenia np. kolejowe.

Uczestnicy debaty o turystyce medycznej

Niepewna przyszłość pilotów i przewodników

W drugiej sesji został poruszony temat sytuacji w jakiej znalazła się grupa pilotów i przewodników wycieczek. Część z nich po prostu przebranżowiła się i nie zamierza wracać do zawodu znajdując stały etat. Osoby ze znajomością języków obcych odnalazły się w branży IT. Przyszłością tych zawodów są pojawiające się nowe osoby i kadra, która postanowiła zostać. Miasta starają się pomóc i szukają skutecznych rozwiązań chociażby poprzez wypromowanie przewodników. W trakcie trwania lockdownu organizowane były wirtualne spacery. Dało to nie tylko możliwość promowania miasta, ale też zaangażowanie przewodników w tworzenie materiałów i serii nagrań. Drugim skutecznym, aczkolwiek już dobrze znanym na rynku narzędziem były bezpłatne spacery. Podczas zeszłorocznego wakacyjnego poluzowania obostrzeń zainteresowanie takimi spacerami wzrosło o 20%. Z pewnością piloci i przewodnicy są trzonem turystyki i nie tracą nadziei oraz liczą na powrót stanu sprzed pandemii.

Aby tradycji stało się zadość odbył się długo wyczekiwany pojedynek ekspertów dotyczący przyszłości spotkań i która forma – offline czy online będzie miała szansę sprawdzić się w przyszłości. Biznes oparty na zebraniu większej ilości osób w jednym miejscu przestał niemalże funkcjonować w trakcie trwania pandemii. Turystyka w wielu miejscach Polski i na świecie opierała się w ostatnim czasie na spotkaniach online. Pandemia przyczyniła się do rozwoju spotkań międzynarodowych na dużą skalę. Spotkania online pomimo generowania mniejszych kosztów, a także zupełnie innej logistyki przygotowań nie zastąpią wrażeń jakie przynoszą spotkania na żywo między ludźmi.

Polska turystyka w czasach pandemii

Ostatnia część skupiona była na promocji turystyki krajowej i przyjazdowej. Przede wszystkim jak prowadzić ją w dobie koronawirusa? Jednym z elementów, które sprawdziły się już w promocji Polski są duże wydarzenia sportowe. Działają one na turystów jak magnes przyciągając, ale mogą ich również odpychać. Dobrym sposobem jest przygotowanie medialnej trampoliny i podczas organizowania takich wydarzeń mieć w zanadrzu wiele ciekawostek i materiałów.

Wydarzenie sportowe jest w stanie zadziałać na poprawę wizerunku. Niestety później nie to wykorzystywane w celu zachęcenia do przyjazdu turystów. Polskie Linie Lotnicze włączają się w promocję kraju generując ruch pomiędzy krajami. Jest to prestiż i promocja zarówno dla kraju, drużyn sportowych i przewoźnika prezentującego najwyższą jakość, który ma przewagę nad konkurencją. Znacznie łatwiej i taniej jest użyć własnych linii lotniczych dla reprezentacji lecącej za granice. To też rozwój dla turystyki, dzięki któremu dodawane są nowe destynacje na siatce przewoźnika.

Na wydarzeniach sportowych zyskuje cały segment turystyczny dając krótkofalowe i długofalowe cele. W czasach jakich przyszło nam obecnie żyć warto inwestować nawet w najmniejsze imprezy. Kluczem jest sposób w jaki je przygotujemy i na jakich krajach będziemy skupieni. Wydarzenia nie tylko sportowe są dla turystyki przede wszystkim niskokosztową promocją dla danego miejsca ściągającą turystów, którzy uczestniczą w rynku.

Na koniec zapytaliśmy naszych ekspertów jak sprawdził się bezprecedensowy w turystyce krajowej program socjalny, czyli bon turystyczny. Oczywistym stał się fakt o tym, iż bon wyprodukował dla przedsiębiorców turystycznych nowych klientów. Jest aktywnym wsparciem dla rynku lokalnego. Beneficjenci najczęściej wybierają krótkie pobyty, aby móc zrealizować bon w tej kwocie. W tym roku zabrakło promocji i kampanii podobnej do zeszłorocznej. Z pewnością byłby lepiej wykorzystany, gdyby był promowany.

Obecna forma bonu jest właściwa, ale potrzebne jest rozszerzenie na nowe sektory turystyki. W przyszłości sprawdziłyby się kolejne nowe serie i podwyższenie nominału. Warto byłoby też rozważyć wykluczenie wysokiego sezonu z możliwości korzystania z bonu, a także lepsza weryfikacja podmiotów uczestniczących w programie.

Kończąc oficjalną część gali rozstrzygnięto IV edycję konkursu filmowego “Kadry z Polski… i nie tylko”.

Już teraz z wielką przyjemnością zapraszamy wszystkich na IX Forum Promocji Turystycznej, które odbędzie się 15 września w Hydropolis we Wrocławiu.

Honorowym Patronatem Forum objęło Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii.

Złotymi Partnerami Forum byli: Hanse Merkur, Polska Organizacja Turystyczna, Saksonia, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Urząd Miasta Wrocławia, Visit Cyprus.

Srebrnym Partnerem Forum była Chorwacka Wspólnota Turystyczna.

Partnerami Forum zgodzili się zostać: Muzeum Polskiej Wódki, Pivovsky, Polski Holding Hotelowy, Urząd Miasta Olsztyna oraz Warszawska Organizacja Turystyczna.

Patronami byli: Agencja Informacyjna, Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego, Krakowska Izba Turystyki, Polska Izba Turystyki, Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń, Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel.

Realizacją wydarzenia zajęła się Agencja Power.