Turystyka wyjazdowa z 33 proc. wzrostem

Zgodnie z raportem przygotowanym przez ITB i IPK International globalna turystyka wyjazdowa zanotowała w ubiegłym roku dwucyfrowy wzrost. Do wyników przedpandemicznego roku 2019 brakuje jeszcze 12 proc.

Tradycyjnie przed targami ITB Berlin publikowany jest raport IPK World Travel Monitor podsumowujący wyniki turystyki wyjazdowej na świecie. Według raportu IPK na tak wysoki wzrost ruchu turystycznego (w ujęciu globalnym – 33 proc. rok do roku) miał przede wszystkim wpływ powrót do gry azjatyckich destynacji. Liczba wyjazdów zagranicznych w tym regionie zwiększyła się o 140 proc. w porównaniu z rokiem 2022. To wciąż o 37 proc. mniej niż w rekordowym 2019.

W 2023 Europa zanotowała wzrost wyjazdów zagranicznych na poziomie 18 proc. rok do roku, Ameryka Północna – 31 proc., a Ameryka Południowa – 27 proc. Biorąc pod uwagę liczbę turystów, najwięcej podróżowali Amerykanie, za nimi na podium znaleźli się Niemcy i Brytyjczycy. W sumie te trzy rynki źródłowe odpowiadały za jedną trzecią wolumenu podróży zagranicznych. Wniosek z raportu jest jeden – turystyka jest na kursie wznoszącym; pomimo inflacji i wzrostu cen zainteresowanie wyjazdami wakacyjnymi pozostaje na wysokim poziomie.

Najbardziej popularne kierunki

Najwięcej turystów wybrało w 2023 roku Hiszpanię – z niemal 10 proc. udziałem zajęła pierwsze miejsce na podium, na drugim znalazły się Stany Zjednoczone. Według IPK Destination Performance Index (DPI) najwyżej ocenianym kierunkiem podróży w ubiegłym roku był Dubaj. Opracowując zestawienie (pod uwagę wzięto wszystkie zagraniczne wyjazdy wakacyjne), zbadano takie czynniki, jak zadowolenie z podróży, gotowość podróżnych do polecenia wybranej destynacji innym i chęć jej ponownego odwiedzenia. Wśród najwyżej ocenianych kierunków, zaraz za Dubajem, znalazły się: Malediwy, Republika Południowej Afryki i Abu Zabi. W Europie prym wiodły Austria i Szwajcaria.

Nieodmiennie wybieramy sun & beach

W przekroju strukturalnym urlop wakacyjny to wciąż najpopularniejszy powód wyjazdu zagranicznego. Wakacje stanowiły trzy czwarte wszystkich podróży zagranicznych w 2023 roku. W tym segmencie dominowała opcja sun & beach oraz wypady do miast (średnio po jednej trzeciej udziału w rynku). Na trzecim miejscu znalazły się wycieczki. Powyższa segmentacja odpowiada prawie dokładnie rozkładowi preferencji wyjazdowych z 2019 roku. Można zatem uznać, że pandemia nie zmieniła znacząco wyborów podróżnych dotyczących sposobu spędzania wakacji. W 2023 roku były to: relaks, zwiedzanie, dobre jedzenie i zakupy.

Na urlop samolotem

Głównym środkiem transportu pozostaje w tym segmencie transport lotniczy. W 2023 roku wyjazdy z wykorzystaniem samolotu stanowiły 60 proc. podróży zagranicznych, co czyni podróże lotnicze najpopularniejszą formą transportu. Warto jednak podkreślić, że na pytanie, w jaki sposób podróżni poruszali się w miejscu docelowym, większość odpowiedziała: „transportem publicznym”. Jedna piąta turystów korzystała z wypożyczonego samochodu.

Ważny stosunek jakości do ceny

Ze względu na zwiększone koszty podróży, zwłaszcza lotniczych, wydatki na podróże w roku ubiegłym wzrosły powyżej średniej. Natomiast liczba noclegów przypadających na pobyt pozostała na podobnym poziomie co rok wcześniej – średnio dziewięć. Odpowiadając na pytanie o najlepsze i najgorsze aspekty wyjazdów, turyści najczęściej wskazywali na „stosunek jakości do ceny”, i to zarówno w pozytywnym, jak i negatywnym świetle. Wśród pozostałych czynników wpływających na poziom zadowolenia z podróży wymieniali zakwaterowanie, wyżywienie i lokalizację.

Pełny recovering do końca 2024

Z raportu ITB i IPK International wynika, że rynek turystyki wyjazdowej wraca do normy. Niektóre destynacje powróciły już do poziomu z 2019 roku, inne wciąż potrzebują czasu na pełną odbudowę segmentu podróży. Zauważalnym problemem staje się overtourism – jedna trzecia respondentów skarżyła się na przepełnienie w wybranej destynacji. Niemniej jednak zawarte w raporcie World Travel Monitor® prognozy na najbliższe 12 miesięcy są optymistyczne i zakładają pełne ożywienie w prawie każdym segmencie rynku turystycznego do końca 2024 roku.

Więcej informacji o globalnym rynku turystycznym dostarczy odbywająca się w trakcie targów ITB Berlin konferencja ITB Berlin Convention 2024 (5–7 marca). W tym roku wydarzenie zaplanowano na czterech scenach i w 17 ścieżkach tematycznych. Swoje prezentacje zapowiedziały: Booking, TUI, Google, Phocuswright, World Tourism Cities Federation (WTCF), The Travel Foundation, Hotelplan Group, Uniwersytet Nauk Stosowanych w Bredzie, Trigema i wiele innych.