Raport IGHP: Marzec 2025 z niższym obłożeniem w hotelach

Wyniki marcowej ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego wskazują na niższe obłożenie w hotelach w porównaniu zarówno do lutego 2025 roku, jak i marca roku ubiegłego. Głównymi przyczynami były brak ruchu feryjnego w marcu oraz przesunięcie terminu świąt wielkanocnych na kwiecień. Prognozy na okres świąteczny i majówkę pozostają jednak optymistyczne.
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego opublikowała wyniki badania przeprowadzonego w dniach 2–9 kwietnia br., w którym wzięły udział 173 obiekty hotelowe z całej Polski. Dane wskazują na wyraźny spadek obłożenia hoteli w marcu 2025 roku w stosunku do poprzedniego miesiąca oraz marca roku 2024. Spadki były szczególnie widoczne w obiektach wypoczynkowych.
Zgodnie z danymi, 43 proc. hoteli osiągnęło obłożenie powyżej 50 proc., co stanowi spadek o 13 punktów procentowych względem lutego. Jednocześnie 16 proc. hoteli zanotowało frekwencję poniżej 30 proc. Hotele biznesowe wypadły lepiej. 60 proc. z nich uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., natomiast tylko 10 proc. nie przekroczyło progu 30 proc. W przypadku obiektów wypoczynkowych, zaledwie 21 proc. przekroczyło poziom 50 proc. obłożenia, a 23 proc. nie osiągnęło nawet 30 proc.
Porównując wyniki z marcem 2024 roku, 45 proc. hoteli odnotowało spadek frekwencji, a 43 proc. poprawiło swoje wyniki. Wśród hoteli wypoczynkowych, 48 proc. uzyskało gorsze wyniki niż przed rokiem, z czego 25 proc. wskazało spadek powyżej 10 punktów procentowych.
Średnie ceny w hotelach wzrosły w ujęciu rocznym, jednak tempo wzrostu pozostało na poziomie zbliżonym do lutego 2025 roku. Połowa obiektów zadeklarowała podwyżki, głównie do 10 proc., natomiast druga połowa utrzymała ceny lub je obniżyła.
Dobre prognozy na Wielkanoc i weekend majowy
Dane dotyczące rezerwacji na kwiecień br. pokazują umiarkowane ożywienie w hotelach biznesowych. W obiektach wypoczynkowych widoczna jest wyraźna poprawa sytuacji, głównie dzięki terminowi tegorocznych świąt wielkanocnych. Obiekty wypoczynkowe notują wysokie prognozy obłożenia zarówno na Wielkanoc (82 proc. zapełnienia w ponad połowie, z czego 50 proc. przekracza 70 proc.), jak i na weekend majowy (67 proc. hoteli wypoczynkowych z obłożeniem powyżej 50 proc., w tym 32 proc. powyżej 70 proc.).
W ankiecie IGHP dominowały mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, stanowiące 84 proc. respondentów. Większość hoteli (75 proc.) zlokalizowana jest w miastach, a średnia liczba pokoi wyniosła 98.
POWIĄZANE WPISY
15 maja 2025
Rekordowa konferencja franczyzobiorców Wakacje.pl – ponad 300 osób na wyspie Kos
Na greckiej wyspie Kos odbyła się doroczna konferencja sieci franczyzowej Wakacje.pl, w…
0 Komentarzy3 Minuty
14 maja 2025
Międzynarodowy chór, polskie serce. Vistula University Choir wystąpi na IMEX 2025
Podczas targów IMEX Frankfurt 2025 Polska Organizacja Turystyczna przygotowała muzyczną…
0 Komentarzy8 Minuty
14 maja 2025
Travelist.pl: Zmiana preferencji majówkowych Polaków. Mniej city breaków, więcej natury
Majówka 2025 przyniosła wyraźne zmiany w preferencjach wyjazdowych Polaków – wynika z…
0 Komentarzy2 Minuty
14 maja 2025
Puchar Świata UCI w Downhillu wraca do Szczyrku
W dniach 17–18 maja 2025 roku Szczyrk Mountain Resort po raz drugi będzie gospodarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
13 maja 2025
Rusza XXII Konkurs na Najlepszy Produkt Turystyczny – Certyfikat POT
Polska Organizacja Turystyczna ogłasza XXII edycję konkursu na Najlepszy Produkt…
0 Komentarzy2 Minuty
13 maja 2025
Polacy spędzili majówkę 2025 w kraju. Królowały góry i aktywny wypoczynek
Z danych Polskiej Organizacji Turystycznej wynika, że 43 proc. Polaków planowało krótki…
0 Komentarzy3 Minuty
13 maja 2025
TBO.com wprowadza AI Smart Search dla agentów turystycznych
TBO.com, globalna platforma B2B dla branży turystycznej, informuje o wprowadzeniu nowej…
0 Komentarzy1 Minuty
13 maja 2025
Miejsca Przyjazne Rowerzystom. Małopolska specjalizacja!
Jak wygląda rowerowy raj? W Polsce ujrzą go wszyscy, którzy wybiorą się do……
0 Komentarzy6 Minuty
12 maja 2025
Sopot dla każdego i przez cały rok. Sukces kampanii „See you in Sopot”
Sopot i Sopocka Organizacja Turystyczna zakończyły pierwszą odsłonę kampanii „Widzimy się…
0 Komentarzy2 Minuty