Raport Global Travel Trends 2023: rośnie popularność podróży śladami filmów i seriali
Według raportu Global Travel Trends 2023, media społecznościowe i popkultura mają coraz większy wpływ na decyzje podróżnych. Inspiracje do podróży znajdują głównie w swoich smartfonach oraz w ulubionych serialach i filmach. 70 proc. respondentów przyznało, że zainspirowali się do odwiedzenia danego miejsca po tym, jak je zobaczyli na ekranie. Oprócz tego turystów inspirują też podróże poza utartymi szlakami i podróże kulinarne.
W raporcie Global Travel Trends możemy poznać preferencje podróżnych i sposoby podróżowania, które ulegają ciągłym zmianom. Podróżnicy poszukują nowych doświadczeń i unikatowych miejsc, które wykraczają poza utarte szlaki. Odkrywanie małych, mniej znanych terenów i interakcje z lokalną społecznością stają się coraz ważniejsze dla wielu podróżujących osób.
„Turyści czerpią inspirację z wielu źródeł. Bez względu na to, czy nawiązują kontakt z lokalnymi społecznościami, odtwarzają ulubione sceny filmowe czy planują całą podróż wokół konkretnych restauracji, jedno jest pewne – ludzie wciąż cenią podróże i angażują się w nie z pasją” – mówi Audrey Hendley, prezes American Express Travel.
Według raportu wśród preferencji podróżników znajdują się cztery główne kategorie wyboru wyjazdu: podróżowanie poza utartymi szlakami, set-jetting (podróżowanie do filmowych miejsc), miejsca dla smakoszy oraz wyjazdy związane z wellness.
Podróżowanie poza utartymi szlakami
Podróżnicy chcą przeżywać autentyczne doświadczenia, które pozwolą im poczuć lokalną kulturę. Chcą również wiedzieć, że podejmowane przez nich decyzje podczas podróży mogą mieć pozytywny wpływ na odwiedzane miejsca i chcą, aby wydawane na wakacjach pieniądze wspierały lokalną społeczność.
89 proc. respondentów zgadza się, że chcą podróżować do miejsc, których wcześniej nie odwiedzili. 79 proc. respondentów z pokolenia Z i millenialsów uważa, że chciałoby doświadczyć dnia z życia lokalnych mieszkańców w miejscu, które odwiedzają. Natomiast 68 proc. respondentów odpowiada, że cenią sobie odkrywanie mniej znanych miejsc na wakacje.
Era set-jettingu
Turyści tłumnie odwiedzają miejsca, które ich zachwycają na ekranie. Inspiracje znajdują w smartfonach, np. na Instagramie, ale też w ulubionych serialach i filmach.
Rekomendacje od znajomych i rodziny pozostają silne we wszystkich grupach wiekowych. Aż 47 proc. respondentów podaje je jako czynnik decydujący o wyborze kierunku podróży. Natomiast na decyzje kolejnego pokolenia turystów o wiele silniej wpływają media społecznościowe i popkultura.
70 proc. respondentów z pokolenia Z i millenialsów przyznaje, że zainspirowali się do odwiedzenia danego miejsca po tym, jak je zobaczyli w programie telewizyjnym lub filmie. 61 proc. z tych młodszych podróżnych twierdzi, że wybierają miejsce ze względu na to, że prezentuje się dobrze na zdjęciach.
Miejsca dla smakoszy
Ludzie wybierają również kierunki wyjazdów na podstawie tego, co mogą na miejscu zjeść – kierują się doborem najlepszych restauracji, chcą próbować lokalnych przysmaków i brać udział w lekcjach gotowania.
Trend podróżowania związany z jedzeniem zyskuje na popularności wśród młodszych podróżników. 47 proc. osób z pokolenia Z i millenialsów twierdzi, że zaplanowało całą podróż z myślą o odwiedzeniu konkretnej restauracji. Ponadto 45 proc. osób z tych pokoleń twierdzi też, że zaplanowało podróż pod kątem uczestnictwa w festiwalu kulinarnym.
Fala wellness
Podróżnicy pragną także odpocząć i oderwać się od intensywnego trybu życia, dlatego zwracają uwagę na destynacje i ośrodki, które pomogą im zrelaksować się oraz poczuć zdrowiej. Zdecydowana większość, bo aż 75 proc. planuje ograniczyć czas spędzany przed ekranem podczas podróży w celu poprawienia swojego zdrowia psychicznego.
POWIĄZANE WPISY
27 marca 2024
Rekordowa liczba gości w Lipsku. 3,8 mln noclegów w 2023 roku
Według danych Saksońskiego Urzędu Statystycznego, Lipsk odnotował 1 979 968 przyjazdów i…
0 Komentarzy4 Minuty
25 marca 2024
Drezno i Kraina Łaby: 5,5 mln noclegów i 2,5 mln przyjazdów w 2023 roku
W roku 2023 Drezno i Kraina Łaby odnotowały rekordowe wyniki – 5,5 mln noclegów i…
0 Komentarzy2 Minuty
22 marca 2024
Grupa eSky wyśle Brytyjczyków na city break i wakacje w pakiecie. Firma uzyskała licencję ATOL
Grupa eSky, właściciel globalnej platformy podróży od kwietnia zaoferuje swoje pakiety…
0 Komentarzy5 Minuty
15 marca 2024
Blisko 15 mln turystów odwiedziło Egipt w 2023
Na targach ITB Egipt pochwalił się 15 mln odwiedzających w 2023 roku, nowa kampanią…
0 Komentarzy6 Minuty
15 marca 2024
Austria na ITB: innowacje, zrównoważony rozwój i austriacki styl życia
Na ITB Austria przedstawiła nową kampanię promocyjną odwołującą się do „Lebensgefühl” –…
0 Komentarzy7 Minuty
15 marca 2024
ENIT: podwyżki w gastronomii i więcej kobiet w turystyce
Narodowa Agencja Turystyki Włoskiej zakończyła proces restrukturyzacji. Forma spółki…
0 Komentarzy1 Minuty
15 marca 2024
W Ambasadzie Republiki Chorwacji w Polsce zaprezentowano atrakcje województwa szybenicko-knińskiego
14 marca 2024 roku w Ambasadzie Republiki Chorwacji w Polsce dziennikarze i…
0 Komentarzy2 Minuty
15 marca 2024
Chorwacka Wspólnota Turystyczna partnerem XIV Forum Promocji Turystycznej we Wrocławiu
11 kwietnia 2024 w Hydropolis we Wrocławiu odbędzie się XIV Forum Promocji Turystycznej.…
0 Komentarzy1 Minuty
14 marca 2024
Rekordowa liczba noclegów Polaków w Dreźnie
Drezno i Kraina Łaby odbudowują turystykę do poziomu sprzed pandemii. Polacy liderem…
0 Komentarzy2 Minuty