LOT+Intercity+PHH+eSKY nowy program lojalnościowy by uwolnić się od Miles&More?

Czy jest szansa na nowy „narodowy” program lojalnościowy ? Czy LOT może wyjść z Miles&More? i dlaczego teraz jest najlepszy ku temu czas ?
Nie będzie chyba już lepszego momentu by zrealizować wielki sen byłego Prezesa Mikosza o wyjściu LOT z Miles&More? Nie udało się go zmaterializować z prozaicznej przyczyny, ostatnia pomoc publiczna okazała się za mała i nie wystarczyło by na spłacenie potencjalnych zobowiązań wobec programu spod znaku M&M. Ówczesna sytuacja była też dużo mniej korzystna dla LOTu.
Dlaczego jest dobry moment na wyjście z Miles & More ?
Teraz sytuacja jest inna, LOT za moment otrzyma wielką pomoc publiczną, ledwie ułamek tej kwoty wystarczy by uwolnić się z krępujących powiązań. Dodatkowo na korzyść działa pandemia, sporo zebranych mil wygaśnie w 2020/21 roku, a nowe zobowiązania nie powstają. To wydatnie zmniejszy koszt ewentualnego wyjścia z Miles and More.
Można zadać pytanie dlaczego kolejni prezesi LOT rozważali tą opcje? Odpowiedz jest prosta, uzależnienie marketingowe od partnera i ograniczony dostęp do kontaktu do własnych najbardziej lojalnych klientów. Szczególnie dotkliwy w przypadku rynków zagranicznych na których LOT ma ambicje rosnąć. Nie ma też mowy o budowaniu wartości samego programu jako przedsiębiorstwa. Wiele linii sprzedawało już w przeszłości swoje programy( klientów) za wielomilionowe kwoty. Tu takiej potencjalnej możliwości dla LOT nigdy by nie było.
Jest jeszcze jeden ciekawy aspekt, wraz z ekspansją LOT atrakcyjność /możliwości „spalania” mil w oparciu o jego produkt znacznie wzrosła. Rejsy bezpośrednie do Azji i USA dają tu prawdziwą wartość dodaną. Dlaczego dzielić się nią z obecnymi partnerami?
LOT+Intercity – strategiczna współpraca i tak jest konieczna przy CPK
Mimo iż w przeszłości LOT rozmawiał już z INTERCITY o projekcie Rail&fly to do porozumienia nigdy nie doszło. Nikomu nie udało się rozwiązać łamigłówki w postaci konkurencji Pendolino vs rejsy krajowe PLL LOT. Czas jednak podjąć się rozwiązania tego zadania bo kontekst CPK je tak czy inaczej wymusi.
Intercity od lat sygnalizowało chęć wdrożenia programu lojalnościowego. Wieloletni gracze rynku rozwiązań lojalnościowych jak firma Envolved doliczyli się prawie 10 podejść do tego tematu. Także wola z pewnością była czy teraz w obliczu CPK i potencjalnej konkurencji zagranicznych kolei wreszcie się zmaterializuje?
Intercity wniosło by do tego mariażu bardzo ciekawy aport, w postaci milionów pasażerów podróżujących służbowo po Polsce. To znacznie wzmocniło by bazę kliencką i synergie na linii LOT + Intercity. Szczególnie w kontekście klientów biznesowych z regionów, gdzie konkurencja lotnicza jest dla LOTu dużo większa niż w Warszawie.
Potencjalne synergie są też w obszarze rozwiązań systemowych/know-how LOTu pomógł by wprowadzić Intercity do GDS lub chociażby pomóc przy NDC. Innym polem do wspólnego wzrostu jest fuzja produktów Kolorowe karty i bilety kuponowe LOT.
PHH – nowy gracz na rynku korporacyjnym z wielką wartością dodaną
Ostatni okres dodał do układanki jeszcze jeden szczególnie ciekawy element. Ekspansja PHH na rynku hotelowym w Polsce spowodowała iż jest on typowany na jednego z liderów w obszarze produktu dla rynku korporacyjnego. Hotele biznesowe w każdym ważnym mieście a dodatkowo te zlokalizowane przy lotniskach robią różnicę. Plany dalszej ekspansji uwzgledniające zapewne w przyszłości Europe Centralną, doskonale wpisują się w strategie LOT.
Poza budowaniem wspólnej wielkiej bazy klientów korporacyjnych, PHH daje też inne ciekawe możliwości w pozostałych obszarach.
Możliwość generowania nagród w programie i spalania mil w oparciu o jego obiekty, poza dużą atrakcyjnością samej nagrody dawało by też efekt ograniczenia kosztów samego programu. Inny ciekawy aspekt to opcja zaoferowania interesujących ofert w ramach turystyki krajowej, opakowanych w pakiety z LOT i Intercity. Coś czego dziś na rynku właściwie nie ma a czego post-pandemiczny krajobraz będzie oczekiwał. Nie wspominając już o wspólnej promocji turystyki spod znaku Bleisure.
eSky – ciekawy partner co mógłby wnieść do tego projektu ?
Chyba potencjalnie najtrudniejszy bo nie państwowy partner do tego projektu. Największy polski OTA mógłby jednak wnieść wielką wartość dodaną. Przede wszystkim w postaci zbudowanej już pozycji w Europie Centralnej.
Nie do przecenienia są też kompetencje systemowe eSky– integracje z NDC jak i przewoźnikami kolejowymi. Pozwoliły by one wygenerować duże korzyści dla innych partnerów projektu. A to nie wszystko eSky dysponuje gotowym produktem do dynamicznego pakietowania, a w obszarze produktów dla korporacji także własnym self booking tool(narzędziem do samodzielnej rezerwacji).
Jak by tego było mało prowadzi też kolejny projekt wspierając start up Stery. Wkrótce powinniśmy dowiedzieć się więcej na ten temat. Jeżeli okazało by się że poszedł by on w kierunku otwartego produktu dostępnego dla całego rynku, to może się okazać iż będzie to prawdziwa rewolucja.
Warto mieć na uwadze iż LOT planuje dalszy rozwój, można założyć iż prędzej czy później pojawi się np. w Meksyku czy kolejnych krajach południowej Azji – eSky ma już doświadczenie z obecności na tych rynkach i mógłby się nim podzielić.
A co mógłby zyskać sam eSky ? Synergie w budowie wspólnego globalnego call center, specjalne stawki ?, dodatkowe prowizje na rynkach zagranicznych i może wreszcie dostęp do pełnego API Intercity a także strategiczne partnerstwo w projektach NDC zarówno z LOT jak i kolejowym przewożnikiem. Pamiętajmy iż Intercity czeka też wymiana pamiętającego jeszcze NRD systemu sprzedaży KURS, tu także jest pole do popisu dla firmy z Katowic.
Nie tylko B2C – LOT dla Firm i Kolekcjoner dla sprzedawców
LOT ma też inne ciekawe aktywa którymi mógłby się podzielić. Budując przy okazji dla siebie dużą wartość dodaną. Program LOT dla Firm wymaga lekkiego odświeżenia. Nie jest jednak daleko w tyle zarówno w stosunku do europejskich jak i globalnych konkurentów ( Qatar).
Nie mniej ciekawym konceptem jest Kolekcjoner narzędzie pozwalające lojalizować sprzedawców. Także tutaj jest spore pole do popisu dla Intercity czy PHH. Dalsze prace mogły by pójść w kierunku dodatkowej incentywizacji rosnących w Polsce segmentów luxury i branży MICE. Tak by właściciele programu skutecznie powalczyli o wysoko marżowe produktu sprzedawane przez te właśnie podmioty .
Atrakcyjność Miles and More dla klientów w Polsce z roku na rok maleje. Rośnie za to siła przetargowa i atrakcyjność nagród LOT. Lepszego momentu by podjąć ambitną decyzje o wyjściu z programu może już nie być. Wartość dodana zaoferowana przez potencjalnych nowych partnerów daje nadzieje na pełną neutralizacje ewentualnych ryzyk.
Nowy program mógłby być też neutralnym i atrakcyjnym aktywem dla ewentualnego strategicznego/globalnego partnera dla LOT w przyszłości.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
2 grudnia 2025
eSky: Wenecja, Malta i Teneryfa najpopularniejszymi kierunkami na przełomie roku
Zbliżający się przełom roku to okres zwiększonego zainteresowania wyjazdami…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2025
Gala Exim Tours 2025 zgromadziła agentów i partnerów branży turystycznej w Warszawie
W Warszawie odbyła się Gala Exim Tours 2025, która zgromadziła agentów, partnerów oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
27 listopada 2025
Biuro Rainbow podsumowało III kwartał 2025 roku. Blisko 13 proc. wzrostu przychodów, nowe hotele i większa flota
Po udanym III kwartale 2025 roku Rainbow zapowiada dalszy rozwój. Spółka zwiększa skalę…
0 Komentarzy4 Minuty
26 listopada 2025
eSky: Rekordowe zainteresowanie wyjazdami na jarmarki bożonarodzeniowe. Budapeszt, Praga i Wiedeń w czołówce
Grudzień otwiera dla turystów jeden z najbardziej atrakcyjnych okresów wyjazdowych -…
0 Komentarzy3 Minuty
25 listopada 2025
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30 proc. niższe niż w święta
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2025
Black Week 2025: Skyscanner podpowiada, jak szukać najlepszych ofert
Nadchodzący Black Week ponownie przyciąga uwagę podróżnych, a Skyscanner prezentuje…
0 Komentarzy2 Minuty











[…] LOT+Intercity+PHH+eSKY nowy program lojalnościowy by uwolnić się od Miles&More? […]