Europejczycy coraz chętniej wypoczywają latem

W tym roku 63 proc. Europejczyków deklaruje, że ma plany wakacyjne. To najwyższy wynik od pięciu lat, a w stosunku do roku ubiegłego wzrósł o 9 punktów procentowych.
Badanie Holiday Barometer przeprowadzane jest corocznie przez Instytut badawczy Ipsos na zlecenie Grupy Europ Assistance i sprawdza plany wyjazdowe Europejczyków z Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemiec, Francji, Austrii, Włoch oraz Hiszpanii.
W Belgii chęc wypoczynku letniego wynosi 60 proc., o 13 pkt. proc. wzrosła liczba osób, które planują w tym roku urlop. W Hiszpanii (58 proc.) o 9 pkt proc. więcej osób wybiera się na urlop, we Włoszech (61 proc.) o 9 pkt. proc., a w Niemczech (63 proc.) i we Francji (65 proc.) nastąpił 8 pkt. procentowy wzrost. Najmniej zmieniła się sytuacja w Austrii (66 proc.), gdzie wynik poprawił się o 3 punkty procentowy.
W tegorocznym badaniu po raz pierwszy udział wzięli respondenci z Wielkiej Brytanii (65 proc. z nich ma plany na wakacje) i Szwajcarii (66 proc.).
Ponieważ coraz więcej Europejczyków planuje w tym roku wakacje, a średni czas ich urlopu jest krótszy, ma to wpływ na budżet, który jest niższy niż w ubiegłym roku średnio o 12 proc.. W tym roku Europejczycy najchętniej wybierają tygodniowy (33 proc.) lub dwutygodniowy (35 peroc.) wypoczynek. Z kolei w zeszłym roku najwięcej osób deklarowało ponad dwutygodniowy urlop. Średni budżet przeznaczony na wakacje 2017 przez przykładowego Europejczyka to 1 989 euro (o 12 proc. mniej niż w ubiegłym roku). Największy średni budżet wakacyjny zakładają Szwajcarzy, przeznaczając na ten cel 2 802 euro, a najmniejszy średni budżet wskazali Hiszpanie – 1 651 euro. Największy spadek wydatków na wakacje deklarują Włosi (1 737 euro, o 15 proc.mniej niż w zeszłym roku).
Europejczycy najchętniej jadą nad wodę. Tereny nadmorskie wybiera 63 proc. urlopowiczów. W góry natomiast wybiera się 18 proc. badanych. Nie da się jednak ukryć, że większość mieszkańców Europy preferuje wakacje na plaży. Może to wynikać z faktu, że 54 proc. badanych chce spędzić wakacje biernie, relaksując się i odpoczywając. Podobnie jak w poprzednich latach popularna jest turystyka lokalna, większość Europejczyków planuje spędzić wakacje w swoim kraju (Francja: 63 proc., Włochy: 56 proc., Hiszpania: 52 proc., Wielka Brytania: 31 proc., Niemcy: 28 proc., Austria: 30 proc.). Wśród najchętniej odwiedzanych krajów pozostają niezmiennie Włochy i Hiszpania (kolejno 13 proc. i 14 proc.) oraz Francja (10 prpoc.).
Tylko 68 proc. osób przyznaje, że całkowicie odcina się od obowiązków zawodowych i poświęca czas na wypoczynek. Z kolei o 5 punktów procentowych wzrosła liczba osób (20 proc.), która chce wiedzieć, co się dzieje w pracy, dlatego podczas wakacji przegląda maile. Co dziesiąty Europejczyk koresponduje mailowo w związku z pracą, a 4 proc. osób przyznaje, że mimo iż ma wakacje i tak pracuje. Najlepiej z firmowym resetem radzą sobie Anglicy, aż 70 proc. z nich deklaruje, że nie myśli o pracy w trakcie urlopu. Najgorzej wypadają Szwajcarzy, 60 proc. osób odcina się od tematów zawodowych.
Ryzyko ataku terrorystycznego jest jednym z podstawowych, zaraz po kwestiach finansowych (55%) czynnikiem determinującym wybór destynacji wakacyjnej i stanowi 48 proc.
Świadomość ubezpieczeniowa Europejczyków kształtuje się na stabilnym poziomie. Większość z nich wykupi ubezpieczenie mieszkania (66 proc.), aby zapewnić jego ochronę podczas wakacyjnej nieobecności.
Wyjeżdżając na urlop, Europejczycy wykupują również ubezpieczenie zdrowotne (65 proc.) i komunikacyjne (65 proc.). Niestety 32 proc. deklaruje, że nie pomyślało o zakupieniu ubezpieczenia przed rozpoczęciem urlopu.
Do najbardziej przydatnych świadczeń ubezpieczeniowych Europejczycy zaliczają pomoc medyczną (62 proc.), pomoc w sytuacji odwołania lotu (53 proc.) i transport medyczny (51 proc.).
POWIĄZANE WPISY
28 marca 2023
Polska w stylu slow promowana w Austrii i Szwajcarii przez ZOPOT w Wiedniu
Druga edycja kampanii Poland Soul Travel prezentuje Austriakom i Szwajcarom możliwości…
0 Komentarzy1 Minuty
15 marca 2023
Polak jako pierwszy na świecie wylądował na szczycie Burdż Al Arab w Dubaju
Polski pilot Łukasz Czepiela jako pierwszy na świecie posadził samolot na lądowisku dla…
0 Komentarzy2 Minuty
12 marca 2023
Turystyczny świat spotkał się na ITB. Biznes odżył, lecz widać lęk przed podróżami do Polski
Największe targi turystyczne na świecie wróciły na żywo po pandemii. ITB Berlin…
0 Komentarzy9 Minuty
1 marca 2023
Badania dla ITB: w 2022 niemal dwa razy więcej zagranicznych podróży. Dobre prognozy dla 2023
Liczba międzynarodowych podróży w 2022 roku wzrosła w ujęciu globalnym, jednak nadal nie…
0 Komentarzy7 Minuty
28 lutego 2023
Tourism Economics: 60 mln zagranicznych noclegów w Niemczech w 2022 roku
Według analityków Tourism Economics, Niemcy zakończą 2022 rok z liczbą 60 mln…
0 Komentarzy3 Minuty
28 lutego 2023
Aviareps będzie promowała Chorwację w Polsce. Agencja dostaje od CNBT zlecenie na więcej rynków
W wyniku oficjalnego przetargu Chorwacka Wspólnota Turystyczna (CNTB) ponownie mianowała…
0 Komentarzy3 Minuty
24 lutego 2023
Udany rok dla berlińskiej turystyki. 26,5 mln noclegów i 10,4 mln gości w 2022
10,4 mln gości odwiedziło w ubiegłym roku Berlin, a w hotelach i kwaterach miejskich…
0 Komentarzy5 Minuty
23 lutego 2023
Mołdawia promuje się jako “mały kraj o wielkim sercu”. Powstał dokument o pomocy Ukraińcom
Narodowe Stowarzyszenie Turystyki Krajowej i Przyjazdowej Mołdawii (ANTRIM) w…
0 Komentarzy4 Minuty
22 lutego 2023
Berlin najbardziej ekologicznym niemieckim miastem dla turystów
Berlin jest pierwszym niemieckim miastem, które posiada uznawany na całym świecie zestaw…
0 Komentarzy2 Minuty