Europ Assistance: Polak wyda na wakacje ponad 4 tys. złotych

W tym roku na urlop Polacy planują przeznaczyć średnio 4,3 tys. zł. Będą wypoczywali blisko dwa tygodnie, a 45 proc. rodaków wybierze wakacje w kraju. Najpopularniejszym kierunkiem zagranicznych wojaży Polaków jest południe Europy – Hiszpania, Włochy i Grecja. Wśród pomysłów na spędzanie wakacji króluje morze.
Już po raz osiemnasty Grupa Europ Assistance wraz z IPSOS przeprowadziły badanie Holiday Barometr dotyczące planów wakacyjnych Europejczyków (Szwajcaria, Austria, Niemcy, Belgia, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Hiszpania, Portugalia i po raz pierwszy Polska), a także wybranych krajów Ameryki Północnej i Południowej oraz Azji.
Dwutygodniowy urlop za ponad 4 tys. zł
Ponad połowa Polaków nie zostawia planowania wakacji na ostatnią chwilę – z badania wynika, że 60 proc. ankietowanych wie jak i gdzie spędzi tegoroczny urlop. Budżet wakacyjny polskiego turysty wyniesie w tym roku 4,3 tys. zł – 1 030 EURO (średni budżet wszystkich krajów europejskich objętych badaniem wynosi 1 957 EURO). Najwięcej na wakacje przeznaczą Szwajcarzy – 2 710 EURO.
Polacy będą odpoczywali średnio przez 1,9 tygodnia, czyli tyle samo co Belgowie, Niemcy, czy Hiszpanie. Średnia europejska wynosi 1,8 tygodnia.
Urlop w Polsce i na południu Europy
Polacy lubią spędzać wakacje w kraju – urlop w Polsce zadeklarowało 45 proc. badanych. Dla porównania, najchętniej wakacje w swoim kraju spędzają Francuzi – 57 proc. i Hiszpanie – 56 proc.. Z kolei po drugiej stronie są Belgowie, ponieważ tylko 16 proc. z nich deklaruje chęć spędzenia urlopu w swoim państwie.
Jeśli chodzi o pomysł na wakacje, największą popularnością wśród Polaków cieszy się perspektywa odpoczywania nad morzem – 58 proc. odpowiedzi. Na dalszych miejscach znalazły się: góry – 34 proc., podróżowanie (poznawanie/odkrywanie nowych miejsc) – 29 proc., wakacje w mieście – 20 proc.. Co ciekawe, nie tylko Polacy lubią odpoczywać nad morzem – króluje ono we wszystkich badanych krajach europejskich.
Zapytani o powody dla których Polacy wybierają konkretne miejsce urlopu okazuje się, że lubimy wracać w miejsca które już znamy – 27% odpowiedzi. Drugim powodem decydującym o wyborze miejsca jest fakt, że mieszka tam rodzina/przyjaciele – 18 proc.. Równie ważnym czynnikiem jest pogoda, która w przypadku 18 proc. respondentów ma wpływ na ich decyzje dotyczące wyboru kierunku wakacji.
Czy Polacy potrafią się „odciąć” od pracy w trakcie urlopu?
W badaniu zapytano również badanych – czy w trakcie urlopu będą pracowali. Okazuje się, że 61 proc. Polaków w tym czasie całkowicie zamierza „odciąć” się od pracy. Średnia we wszystkich badanych krajach europejskich jest nieco wyższa i wynosi 66 proc.. Co ciekawe, 20 proc. badanych Europejczyków zadeklarowało, że będzie sprawdzało swoją pocztę służbową i czytało e-maile, a 10 proc. zamierza w czasie urlopu odpisywać na e-maile lub odpierać telefony służbowe.
Zakwaterowanie
Ponad 1/3 Polaków – 32 proc. przed rezerwacją noclegu sprawdza opinie nt. wybranego miejsca w internecie. Najchętniej Polacy śpią w hotelach – 40 proc.. Mniej, bo 28 proc. decyduje się na wynajem prywatnych mieszkań, a prawie tyle samo, bo 27 proc. wybiera miejsca typu Bed&Breakfast. Z badania wynika również, że europejscy millenialsi znacznie bardziej niż pozostała część populacji są otwarci na alternatywne formy zakwaterowania np. wynajmem prywatnych mieszkań: 59 proc. millenialsi, 46 proc. pozostała część populacji.
Wakacje marzeń
Polacy dość łatwo mogą spełnić swoje małe i większe marzenia turystyczne, czy udać się na wycieczkę do najbardziej romantycznego kraju, ponieważ większość z tych miejsc znajduje się w Europie. Na pytanie o miastach które najchętniej chcieliby zobaczyć, na pierwszych dwóch miejscach znalazły się europejskie stolice – Paryż – 27 proc., Rzym – 22 proc., na trzecim miejscu uplasował się Nowy Jork – 17 proc.. Włochy w opinii Polaków jawią się także jako najbardziej romantyczny kraj. Z kolei za najbardziej egzotyczny kierunek uznają Tajlandię.
Ubezpieczenie na czas urlopu
W badaniu respondenci zostali również zapytani o decyzje dotyczące ubezpieczenia turystycznego. Okazuje się, że ryzyko, które najczęściej Polacy chcą objąć ubezpieczeniem to problemy zdrowotne podróżującego i jego rodziny – 58 proc.. Na drugim miejscu znalazła się awaria samochodu – 52 proc., a jako trzecie ryzyko badania wymienili problemy i awarie związane z mieszkaniem/domem w trakcie urlopu – 51 proc..
Ponad połowa Polaków – 52 proc. ubezpieczenia turystyczne kupuje bezpośrednio w firmach ubezpieczeniowych – jest to również najczęściej podawana odpowiedź w pozostałych badanych krajach UE.
Link do pełnego raportu: https://www.europ-assistance.com/medias/pdfs/1527050033299.pdf
Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 27.03-19.04.2018 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Polsce, Hiszpanii, Włoszech, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Chinach i Indiach. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 16 000 osób.
POWIĄZANE WPISY
14 maja 2025
Międzynarodowy chór, polskie serce. Vistula University Choir wystąpi na IMEX 2025
Podczas targów IMEX Frankfurt 2025 Polska Organizacja Turystyczna przygotowała muzyczną…
0 Komentarzy8 Minuty
14 maja 2025
Travelist.pl: Zmiana preferencji majówkowych Polaków. Mniej city breaków, więcej natury
Majówka 2025 przyniosła wyraźne zmiany w preferencjach wyjazdowych Polaków – wynika z…
0 Komentarzy2 Minuty
14 maja 2025
Puchar Świata UCI w Downhillu wraca do Szczyrku
W dniach 17–18 maja 2025 roku Szczyrk Mountain Resort po raz drugi będzie gospodarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
13 maja 2025
Rusza XXII Konkurs na Najlepszy Produkt Turystyczny – Certyfikat POT
Polska Organizacja Turystyczna ogłasza XXII edycję konkursu na Najlepszy Produkt…
0 Komentarzy2 Minuty
13 maja 2025
Polacy spędzili majówkę 2025 w kraju. Królowały góry i aktywny wypoczynek
Z danych Polskiej Organizacji Turystycznej wynika, że 43 proc. Polaków planowało krótki…
0 Komentarzy3 Minuty
13 maja 2025
Miejsca Przyjazne Rowerzystom. Małopolska specjalizacja!
Jak wygląda rowerowy raj? W Polsce ujrzą go wszyscy, którzy wybiorą się do……
0 Komentarzy6 Minuty
12 maja 2025
Sopot dla każdego i przez cały rok. Sukces kampanii „See you in Sopot”
Sopot i Sopocka Organizacja Turystyczna zakończyły pierwszą odsłonę kampanii „Widzimy się…
0 Komentarzy2 Minuty
12 maja 2025
DOT uruchomiła nową wersję portalu dolnyslask.travel
Dolnośląska Organizacja Turystyczna zakończyła modernizację portalu turystycznego…
0 Komentarzy1 Minuty
12 maja 2025
Czech Tourism zaprasza na warsztat MICE w Krakowie
Czech Tourism zaprasza przedstawicieli branży MICE na swój pierwszy warsztat dedykowany…
0 Komentarzy2 Minuty