Dlaczego bilety lotnicze są najtańsze na stronach linii ? Różnice sięgają 20-30% ceny

Takie pytanie często zadają podróżujący służbowo/zarządzający podróżami, jaka jest odpowiedź i czy ten trend będzie się umacniał ? Jak organizować nasze podróże służbowe by mieć dostęp do najtańszej oferty? Którzy agenci oferują ceny zbliżone do tych na stronach linii lotniczych.
Linie walczą z kosztami dystrybucji, własna sprzedaż jest najtańsza
Tradycyjne linie lotnicze nie są już od lat biznesem wysoko marżowym. Zarządzający nimi managerowie z pietyzmem szukają wciąż dodatkowych oszczędności. Najłatwiejszą z nich jest próba zwiększenia sprzedaży przez strony własne linii.
Różnica w kosztach sprzedaży dla linii jest bowiem niebagatelna. Sprzedaż via używane przez agentów systemy rezerwacyjne jak m.in Amadeus czy Sabre może być nawet o 100 zł(i więcej) droższa niż ta wygenerowana przez własną stronę. O taką właśnie (dużą)stawkę toczy się gra.
NDC nowy standard by zmienić sposób dystrybucji biletów lotniczych
Od kilku lat prowadzone są prace nad nowym standardem dystrybucji tzw. NDC. Ma on być swoistą alternatywą dla tradycyjnych systemów rezerwacyjnych. NDC niesie za sobą duże wyzwania przede wszystkim sposób rezerwacji jak i obsługa w sytuacjach nie regularności wciąż pozostawiają wiele do życzenia. Agenci przywykli do rezerwacji za pośrednictwem tradycyjnych GDS które są wg nich bardziej przyjazne. Wydaje się jednak że nie ma już zejścia z drogi do nowego standardu. Kolejne istotne linie jak np Finnair dołączają do NDC różnicując ofertę cenową.
Lufthansa i Air France/KLM – w tych przypadkach różnice w cenie są największe
Dwie duże grupy lotnicze tj. Lufthansa i AF/KL – jako pierwsze zmieniły bardzo istotnie model dystrybucji. Skutkuje to cenami na ich stronach niższymi nawet o 20-30% w przypadku najtańszych taryf europejskich. Przy rejsach długodystansowych różnica w % jest niższa często sięga jednak 200 i więcej złotych na bilecie. Dodatkowo na stronach linii nie płacimy za wystawienie biletów, co pogłębia różnice vs obsługa agencyjna o kolejne kilkadziesiąt złotych.
LOT wciąż opóźniony w swoich pracach korzystają agenci
Szczęśliwie dla agentów obsługujących podróże służbowe nasz narodowy przewoźnik jest w pracach nad NDC bardzo opóźniony. LOT jest też blokowany umowami z globalnymi systemami rezerwacyjnymi tzw. Full Content Agreement. Zabraniają one LOTowi oferowania niższych cen na własnej stronie. Mimo iż NDC generuje bardzo istotne oszczędności to na razie nie słychać by LOT planował agresywnie je wdrażać.
LOT wyniesie się z Warszawy ? -czas covidowych oszczędności nadchodzi (waszaturystyka.pl
Narodowy przewoźnik stosuje jednak inne dość subtelne zachęty do zakupów na jego własnej stronie. Przede wszystkim zniesienie opłaty za rezerwacje. Możemy tez pokusić się o dodatkowe punkty do zdobycia w ramach programu LOT dla Firm.
Programy dla małych firm LOT Lufthansa i KLM/AF oszczędzaj już dziś (waszaturystyka.pl)
Warto się upewnić iż obsługujący nas agent oferuje rozwiązania NDC linii
Agenci zostali postawieni niejako pod ścianą , by ich oferta była konkurencyjna muszą się dostosować do wymagań linii. Najwięksi z nich tj. m.in. eTravel jak i eSKY obsługują z powodzeniem technologie grupy Lufthansa . Prace nad tym rozwiązaniem prowadzi też Why Not Travel. Szereg mniejszych agentów ma również dostęp do tej technologii, szczególnie tych wyspecjalizowanych w sprzedażach grupowych. Inaczej ma się sprawa z ofertą KLM/AF. Ciężej znaleźć partnerów dysponujących tożsamą z www ofertą cenową. Agenci powinni mieć jednak możliwość sprzedaży tańszej oferty francusko-holenderskiej grupy w ramach swoich zasobów GDS ( Amadeus).
Wkrótce swoje autorskie rozwiązania wprowadzi też Finnair jest to linia bardzo istotna w segmencie podróży służbowych do Azji. Jeżeli latamy na tych destynacjach powinniśmy sprawdzić czy nasz agent będzie autoryzowanym partnerem NDC Finnaira.
W zachodniej Europie pojawiła się już oferta agregatorów oferujących zintegrowane NDC wszystkich graczy w jednym narzędziu. Zapewne z takiego rozwiązania już wkrótce będą mogli skorzystać także polscy agenci.
Jak korzystać z niższych cen oferowanych przez linie
Z perspektywy małej i średniej firmy wydaje się istotnie trudne połącznie dwóch sprzecznych tendencji. Z jednej strony mamy widocznie niższe ceny na stronach linii, z drugiej mamy naszego agenta który też oferuje nam określone korzyści. Ideałem była by sytuacja gdy obsługujący nas agent posiada dostęp do tańszej oferty, nie jest to niestety dziś powszechnym standardem.
Innym rozwiązaniem może być hybrydowe podejście tj. zakupy biletów Lufthansy i AF/KL via strony linii a reszty biletów via agent. Oczywiście taka łamigłówka ma sens gdy wolumeny biletów są istotne. Wspomniane 100-200 zł oszczędności multiplikowane przez ilość biletów pozwala w łatwy sposób wyliczyć potencjalne oszczędności.
Uwaga, warto pamiętać iż różnice w cenie możemy wygenerować także przy podróży grupowej. Np. jeżeli planujemy taką podróż z grupą Lufthansa. Koniecznie upewnijmy się iż agent rezerwuje ją via wewnętrzny system niemieckiego przewoźnika.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
2 grudnia 2025
eSky: Wenecja, Malta i Teneryfa najpopularniejszymi kierunkami na przełomie roku
Zbliżający się przełom roku to okres zwiększonego zainteresowania wyjazdami…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2025
Gala Exim Tours 2025 zgromadziła agentów i partnerów branży turystycznej w Warszawie
W Warszawie odbyła się Gala Exim Tours 2025, która zgromadziła agentów, partnerów oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
27 listopada 2025
Biuro Rainbow podsumowało III kwartał 2025 roku. Blisko 13 proc. wzrostu przychodów, nowe hotele i większa flota
Po udanym III kwartale 2025 roku Rainbow zapowiada dalszy rozwój. Spółka zwiększa skalę…
0 Komentarzy4 Minuty
26 listopada 2025
eSky: Rekordowe zainteresowanie wyjazdami na jarmarki bożonarodzeniowe. Budapeszt, Praga i Wiedeń w czołówce
Grudzień otwiera dla turystów jeden z najbardziej atrakcyjnych okresów wyjazdowych -…
0 Komentarzy3 Minuty
25 listopada 2025
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30 proc. niższe niż w święta
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2025
Black Week 2025: Skyscanner podpowiada, jak szukać najlepszych ofert
Nadchodzący Black Week ponownie przyciąga uwagę podróżnych, a Skyscanner prezentuje…
0 Komentarzy2 Minuty











[…] do przecenienia są też kompetencje systemowe eSky– integracje z NDC jak i przewoźnikami kolejowymi. Pozwoliły by one wygenerować duże korzyści dla innych […]
[…] technologicznych w podróżach służbowych. Azjatycki gigant właśnie ogłosił implementacje standardu NDC w krajach naszego […]
[…] kosztowym nad tymi oferowanymi przez globalne GDSy. Będzie też oferowało zaimplementowane NDC grupy LH i KL/AF. To bardzo istotna informacja sprzedażowa. Te dwie grupy lotnicze mogą bowiem na rynku polskim […]