Singapore Airlines wchodzi z NDC do Polski i Europy Centralnej już od lata 2021

archiwum Singapore Airlines

Singapore rusza z NDC w regionie już od lata 2021. Jakie korzyści niesie dla rynku? Czy LOT może się czegoś nauczyć od liderów wyścigu?

Kolejna dobra wiadomość z obszaru innowacji technologicznych w podróżach służbowych. Azjatycki gigant właśnie ogłosił implementacje standardu NDC w krajach naszego regionu.

Singapore Airlines  – awangarda światowa w obszarze NDC

Singapore od początku prac nad nowym standardem rezerwacyjnym znajduje się w ścisłym gronie firm lotniczych liderów tego projektu. Dlatego też tym dokładniej warto spojrzeć na rozwiązania jakie oferuje. Z pewnością może to być wzór dla mniejszych linii którą drogą powinno się pójść ? Bardzo ciekawie prezentuje się szczególnie koncepcja portalu Agent 360 – który obok swojej roli platformy rezerwacyjnej ma też pełnić funkcje portalu informacyjno-edukacyjnego. Wydaje się iż nie ma lepszej okazji na to by zbudować platformę wymiany informacji z agentami i otrzymać własne narzędzie do komunikacji niezależne od 3 strony.

Prezentacja dla agentów z Polski i Europy Centralnej

W dniu wczorajszym odbyła się wirtualna prezentacja planów Singapore Airlines dla naszego regionu. Podczas trwającego około godziny spotkania przedstawiono kluczowe informacja co do implementacji NDC na rynkach. Oto najważniejsze z nich.

Dyferencjacja cenowa w stosunku do modelu taryfowego opartego na tradycyjnym GDS powinna wynieść około 2-3 proc. Dodatkowo linia planuje wprowadzenie bezzwrotnej opłaty 12 USD per bilet/dla tych pozostających przy GDS. Szczególnie istotne w przypadku segmentów rynku gdzie dochodzi do częstych/bezpłatnych zwrotów biletów( marynarze).

Linia proponuje 4 modele integracji od tej opartej na GDS( Amadeus, Sabre, Travelport) po integracje bezpośrednią, tą z użyciem integratorów aż po portal Agent 360. Każda z nich ma swoje zalety i wady. Dużo zależy od skali biznesu generowanego na rejsy azjatyckiego giganta.

Najmocniejsza forma integracji tj bezpośrednie polaczenie z systemem SIA będzie dostępna tylko dla strategicznych agentów, dodatkowo koszty integracji są w pełni po stronie agencyjnej.

Inne kluczowe informacje

Linia planuje wraz z rozszerzeniem panelu usług NDC dodawać kolejne aniciliaries( usługi dodatkowe). Na dziś dostępne w systemie są tylko dodatkowe  płatne miejsca, i dodatkowy bagaż. Kolejna w kolejce jest usługa płatnego Wifi.

Dla naszej części Europy ważną informacją jest ta iż via NDC można kupować bilety w taryfach z partnerami którzy dowożą pasażerów na rejsy SIA w Europie. Chodzi głównie o loty Lufthansy a w polskich warunkach np. LOT na trasie do Amsterdamu. Uwaga nie będzie można na odcinkach oferowanych przez inne linie kupować usług dodatkowych.

Narzędzie NDC obsłuży też stawki specjalne tj przede wszystkim te korporacyjne ale również marynarskie czy studenckie.

Niestety nie ma dobrej informacji jeżeli chodzi o obsługę grup. Ta na razie nie jest planowana via standard NDC. Widać iż niemiecka Lufthansa dość wyraźnie wyprzedziła tu konkurencje.

Last but not least – wszelkie rozliczenia sprzedaży za pośrednictwem NDC będą nadal przebiegały via dobrze znany agentom system BSP. Niezależnie od formy współpracy/ integracji którą wybiorą.

Portal Agent 360 – także dla agentów non – IATA

Ciekawie prezentuje się wspomniany już wyżej portal Agent 360. Będzie on bowiem zarówno platformą sprzedażową jak i marketingowo-edukacyjną.

Wrażenie robi możliwość konfiguracji odpowiednich zespołów i poszczególnych agentów/osób pod kontem ich uprawnień. Przypomina to konfiguracje polityki podróży. Z pewnością będzie się cieszyło dużą popularnością.

Polityka podróży daje istotne oszczędności na podróżach służbowych

Dobrą wiadomością jest też otwarcie sprzedaży / integracji dla agentów non-iata. Mimo iż technicznie ta opcja nie jest jeszcze gotowa, to podobno jest to kwestia najbliższego czasu. W ten sposób SIA dostaje też możliwość kontaktu ze sprzedawcami którzy do tej pory często byli dostępni tylko via agent z uprawnieniami IATA.

Best practise dla LOT  – pora zacząć coś robić

Wciąż nie mamy żadnych informacji od polskiego przewoźnika jak daleko zaawansowane są jego plany związane z implementacją NDC. Można zgadywać iż jest raczej daleko w lesie. Oszczędności na dystrybucji buduje bowiem metodami jak “za króla ćwieczka”. Dobrym przykładem jest pomysł wystawiania biletów grupowych dużych tour operatów Rainbow i Itaki przez służby lotowskie. Tak by ominąć wyższe koszty systemów rezerwacyjnych agentów.

Trudno się dziwić brakowi postępu w obszarze NDC, LOT stracił na przestrzeni ostatnich lat wielu pracowników z obszarów systemowych. Gro z nich odeszło do Amadeusza i powiązanych z nim spółek. W 2020 roku pożegnano tez wieloletniego Dyrektora Revenue doskonale zorientowanego w sprawach systemowych. Takie wyrwy trudno będzie niwelować.

LOT powinien bacznie obserwować agencyjne portale tworzone przy okazji implementacji NDC. Tu jest prawdziwy potencjał zbudowania platform komunikacyjno-edukacyjnych. W polaczeniu z lotowskim programem lojalnościowym dla agentów – Kolekcjoner. Można zbudować naprawdę mocne narzędzie B2T.

Kolejna prezentacja NDC SIA już 28 stycznia

Jeżeli nie udało nam się wziąć udziału w prezentacji SIA będziemy mieli kolejną szanse, już za tydzień kolejna edycja. Linia obiecała też udostępnić nagranie z sesji która odbyła się wczoraj. Podobnie jak samą prezentację Power Point.

Naturalnie zachęca też do kontaktu z lokalnym reprezentantem którym w polskich realiach jest firma Gieret.