CPK przejmuje spółkę Torpol. Ma to usprawnić budowę linii kolejowych do lotniska

Centralny Port Komunikacyjny przejął spółkę Torpol, specjalizującą się w budowie i modernizacji infrastruktury kolejowej. Inwestycja w firmę wykonawczą ma ułatwić budowę tzw. szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących m.in. do projektowanego lotniska.

CPK podpisał umowę z Towarzystwem Finansowym Silesia (TFS) na nabycie pakietu kontrolnego (38 proc. akcji) spółki Torpol. Proces ten rozpoczął się od podpisania umowy przedwstępnej w styczniu i pozyskania wymaganych zgód korporacyjnych oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak zapewnia Mikołaj Wild, prezes spółki CPK, transakcja “ogranicza ryzyko braku wykonawców podczas realizacji programu inwestycji kolejowych CPK.”

Towarzystwo od dwóch dekad aktywnie uczestniczy w procesach inwestycyjnych i restrukturyzacyjnych przedsiębiorstw państwowych. Torpol zatrudnia ok 800 pracowników, posiada doświadczenie w inwestycjach w sektorze kolejowym, drogowym i kubaturowym. W przeszłości firma była odpowiedzialna m.in. za budowę dworca Łódź Fabryczna.

Spółka CPK przygotowuje budowę 10 kolejowych szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych. Studia wykonalności (tzw. STEŚ) są opracowywane dla ponad 1,5 tys. km z nich. Z tego dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, dla 200 km między Łodzią i Wrocławiem, 40 km w rejonie Rzeszowa i 70 km między Katowicami i Ostrawą CPK ma warianty inwestorskie. W tym roku spółka planuje rozpoczęcie prac przy budowie pięciokilometrowego tunelu dalekobieżnego w rejonie Łodzi Fabrycznej.

CPK podpisał umowę na drogę do nowego lotniska. Inwestycja będzie kosztować 28 mln zł