Google mówi o planach wakacyjnych Polaków – kategoria travel rośnie o 49%
Jest dobrze a będzie lepiej. Co się zmieniło vs zeszły rok? Jakie kategorie rosną najbardziej ?
W dniu wczorajszym mieliśmy szansę posłuchać ciekawej prezentacji Googla. Omówiono m.in. wakacyjne plany Polaków, jak i mega trendy w ponad regionalnej skali. Jest optymizm.
Dla bardziej obiektywnego obrazu szereg danych przedstawiono w ujęciu porównawczym do 2020 i 2019 roku. Najświeższe dane miesięczne pochodziły z okresu, między połową kwietnia a połową maja.
Globalne mega trendy w turystycznych wyszukiwaniach – nadal marzymy o podróżach
Dane z wyszukiwarki pokazują w sposób jednoznaczny iż użytkownicy nie przestali marzyć o podróżach. Nawet w czasie lock downów, podróżnicze wyszukiwanie nie ustały.
Google nakreśliło cztery mega trendy. Pierwszy z nich, to wyszukiwania dalekich podróży, ale z bardzo silnym naciskiem na bliskość natury. Tutaj kategoria Parki i Rezerwaty wzrosła o 23 %. Drugi trend to podróże wirtualne – virtual tours wzrosły o 235%. Znacznie zyskały też blogi podróżnicze, tutaj zanotowano wzrost o 34%. Trzeci niezwykle ważny mega trend to turystyka krajowa. Mimo iż już w zeszłym roku mieliśmy tu boom, to statystyki dalej się poprawiają, szczególnie w kategorii parki i atrakcje blisko miejsca zamieszkania.
Czwartym i ostatnim mega trendem jest spędzanie urlopu w małych grupach/rodzinnie. Tutaj także ekspotencjalny wzrost zanotowały atrakcje związane z aktywnością fizyczną. Konie, wspinaczka i kajaki – notują przeszło 43% wzrosty.
A tymczasem w Polsce – kategoria Travel rośnie o 49%
Nie inaczej ma się zainteresowanie turystyką w Polsce. Kategoria travel zanotowała 49% wzrost. Noclegi rosną o 37%, loty o 22% a atrakcje o 32% . Przy czym ważne jest to że trend przyśpiesza, także możemy spodziewać się istotnego przebicia szczytów wyszukiwań notowanych w 2020roku.
Wraz z otwieraniem się kolejnych krajów rośnie turystyka zagraniczna, z 16% udziału w 2020 do 39% obecnie. Główne wyszukiwane destynacje to Włochy, Chorwacja, Grecja, Hiszpania, Turcja i Egipt. Warte podkreślenia wysokie pozycje egzotyki, nr 7 to Dominikana a nr 8 Malediwy. Potwierdza to niejako trend obserwowany w zakresie sprzedaży biletów lotniczych przez autoryzowanych agentów Iata.
Wyniki sprzedaży biletów za maj – jest nieco lepiej choć wciąż rządzi Dubaj i egzotyka
Jakie kategorie rosną w Polsce najbardziej – Agroturystyka rządzi
Wzrost wyszukiwań podróży krajowych przekłada się na wynik poszczególnych kategorii noclegowych. Istotny wzrost notują agroturystka i to zarówno w porównaniu z 2020 rokiem (33%) jak i 2019 (32%). Odbudowują się hotele ze wzrostem o 46% rdr, wciąż są jednak na lekkim minusie vs 2019. Mamy też boom na Campingi, z ponad 40% wzrostami w obydwu przedziałach czasowych.
Ekspotencjalne wzrosty w dwóch niszowych kategoriach tj Glamping, rośnie o 400% vs 2019 rok. Campery zaś o równe 100% . Ten drugi segment wchodzi już na inny poziom jeżeli chodzi o ilości wyszukiwań. Przestaje być niszą a będzie istotnym graczem w ramach kategorii travel.
Google chce jeszcze bardziej wzmocnić trend w zakresie Agroturystyki, wraz z PFR rozpoczyna projekt Firmy Jutra. Skierowany właśnie do właścicieli Agroturystyk. Zakłada on możliwość audytu, szkolenia a wreszcie darmowy webinar. Wszystko by przekonać do zaistnienia w sieci.
Czego szukają Polacy także wg regionów – Mazowsze się wyróżnia
Z danych w skali Polski widać ewidentnie iż Polacy szukali turystycznych ikon. Przy czym w zeszłym roku mieliśmy nakierowanie na naturę. Głównie Parki Narodowe i inne tego typu atrakcje jak np. Pustynia Błędowska.
Ten rok jest inny, w TOP 20 mamy bardzo dużo miast – Sopot, Sandomierz, Malbork. Ale także kurorty Krynica, Międzyzdroje. Nie zabrakło też niespodzianki jaką jest Piotrków Trybunalski.
Bardzo ciekawie prezentują się dane pokazujące wyszukiwania na przykładzie poszczególnych regionów. Widać iż w Małopolsce wyszukiwane są głównie najbliższe atrakcje, sugeruje to małą skłonność do dalszych podróży. Podobnie jest na Pomorzu choć tu chęć do wyrwania się poza region jest już nieco większa.
Zdecydowanie wyróżnia się Mazowsze, mieszkańcy tego regionu są najbardziej mobilni. Wśród top wyszukiwań brakuje atrakcji najbliższych stolicy. Honoru broni Kampinoski Park Narodowy. Króluje Zakopane, Energylandia, Krynica i Kazimierz Dolny.
Warto też podkreślić iż w wielu regionach w top wyszukiwań pojawia się ZOO. To znak iż odwiedzanie ogrodu zoologicznego to kolejny sposób by być bliżej natury.
Dane Google dają optymizm dla turystycznego rynku. Tym bardziej iż nie są najświeższe. Bo tylko do 15 maja. Z pewnością jak podkreślano podczas prezentacji trend przyspieszy, być może na kolejnej prezentacji poznamy kolejne rekordy.
POWIĄZANE WPISY
29 kwietnia 2024
Koreańska agencja PR otwiera drzwi na polskim rynku
Przedstawicielstwo Koreańskiej Narodowej Organizacji Turystycznej w Europie Wschodniej…
0 Komentarzy1 Minuty
26 kwietnia 2024
Polski urzędnik promuje turystykę – przejechał 280 km rowerem z Berlina do Poznania
Co robi urzędnik? Odruchowa odpowiedź na to pytanie – choć nieco krzywdząca – brzmi…
0 Komentarzy5 Minuty
26 kwietnia 2024
Gdańsk dołącza do Przewodnika Michelin
Na mocy umowy podpisanej przez Polską Organizację Turystyczną ze słynnym Przewodnikiem…
0 Komentarzy2 Minuty
25 kwietnia 2024
Rankomat.pl: szykuje się rekordowa majówka pod względem wyjazdów za granicę. Najchętniej wybieramy Włochy i Hiszpanię
Majówka w 2024 roku ma być rekordowa pod względem zagranicznych wyjazdów – z Polski…
0 Komentarzy6 Minuty
25 kwietnia 2024
Pierwsza Noc Muzeów w Sopocie już 18 maja
18 maja odbędzie się pierwsza Noc Muzeów w Sopocie. Sopocka Organizacja Turystyczna, we…
0 Komentarzy1 Minuty
25 kwietnia 2024
POT: na majówkę w tym roku wyjedzie czterech na dziesięciu Polaków
Podobnie jak w ubiegłym roku, w pierwszej połowie kwietnia zapytano mieszkańców Polski o…
0 Komentarzy6 Minuty
23 kwietnia 2024
Majówka last minute: rekordowy wzrost wyjazdów i duże zainteresowanie pięciogwiazdkowymi hotelami
Rezerwacji na tegoroczną majówkę na dwa tygodnie przed jej rozpoczęciem jest już więcej…
0 Komentarzy6 Minuty
22 kwietnia 2024
Powstał Polski Klaster Enoturystyczny. Rośnie popularność polskich winnic
Razem z rosnącą liczbą polskich winnic, rozwija się u nas także enoturystyka. W kraju…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Inauguracja sezonu letniego na Dolnym Śląsku już 27–28 kwietnia
Oficjalnie letni sezon turystyczny rozpocznie się na Dolnym Śląsku 27–28 kwietnia na…
0 Komentarzy6 Minuty
[…] wiadomość dotarła do nas z półwyspu iberyjskiego, dwa miasta tj Barcelona i Sewilla ogłosiły właśnie strategiczne partnerstwo w zakresie międzynarodowej turystyki […]