3/4 Europejczyków chce wyjechać na wakacje. Hiszpania wciąż na pierwszym miejscu
European Travel Commission przedstawiła raport z 12. edycji badania nt. planów i skłonności do podróży mieszkańców 10 krajów europejskich. Wśród głównych wyników badań znalazły się informacje dotyczące liczby podróży, najpopularniejszych miejsc docelowych czy też wydatków.
Polacy ponownie są nacją, która wykazuje największą skłonność do podróżowania w nadchodzących sześciu miesiącach. W bieżącej fali badania dodano pytanie dotyczące wpływu wojny w Ukrainie na plany wyjazdowe. Kraje, których mieszkańcy w największym stopniu zmienili swoje plany to: Szwajcaria, Włochy, Hiszpania, Austria i Polska.
Kto i gdzie podróżuje?
Spośród wszystkich badanych Europejczyków (N=6 005), 73,1 proc. zamierza podróżować w okresie od czerwca do listopada 2022 roku. Chęć podróżowania wykazuje 62,2 proc. osób w wieku 18-24 lat i 78,4 proc. osób w wieku 55+. Poniższe wyniki odnoszą się wyłącznie do Europejczyków, którzy mają zamiar wybrać się w podróż między czerwcem a listopadem 2022 r. (N=4 391).
Spośród tych respondentów, którzy są otwarci na podróżowanie w kolejnych miesiącach, 34 proc. wybierze się w jedną podróż, a 37,9 proc. zadeklarowało, że będzie podróżować dwa razy. 19,9 proc. wybierze się na więcej niż trzy podróże. 57,5 proc. planuje podróże w obrębie Europy (w porównaniu do poprzedniej edycji badania wynik wyniósł 55,8 proc.): 30,5 proc. wybierze się do kraju sąsiedniego, a 27 proc. do niesąsiadującego. 31,4 proc. wybierze się w podróże krajowe. Zamiar podróżowania jest silniejszy w miesiącach letnich: 41,4 proc. planuje podróż w czerwcu lub lipcu, 42,3 proc. w sierpniu i wrześniu, a 10,4 proc. w październiku lub listopadzie.
Najpopularniejsze kierunki i wydatki na podróż
Hiszpania pozostaje najpopularniejszym celem podróży (10,2 proc.), a obecnie dogania ją Francja (10,1 proc.). Pierwszą piątkę zamykają Włochy (9,6 proc.), Grecja (6,6 proc.) i Chorwacja (5,6 proc.).
Większość Europejczyków (73,3 proc.) będzie podróżować w celach wypoczynkowych, a 14,2 proc. odwiedzi swoich przyjaciół lub rodzinę. 5,6 proc. weźmie udział w imprezie w celach osobistych (np. sportowej, edukacyjnej, wystawie, festiwalu itp.), a 4,6 proc. będzie podróżować w celach służbowych.
W związku ze zbliżającym się latem, 21,8 proc. Europejczyków wybierze wakacje na słońcu i plaży, a kolejne 14,3 proc. wybierze wybrzeże i morze. Równie chętnie wybierane są wyjazdy typu city breaks oraz nature&outdoor (po 14,6 proc.), natomiast podróże w ramach programu culture&heritage wybierane są przez 13 proc. respondentów.
39,3 proc. Europejczyków wybierze się na rodzinne wakacje w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, 36,9 proc. będzie podróżować ze swoim partnerem. 10,9 proc. wybierze się na wycieczkę z przyjaciółmi, a 9 proc. wybierze samotne wyjazdy.
Transport lotniczy wybrany zostanie przez 46,9 proc. respondentów (w porównaniu do 50,4 proc. z 11. edycji). 34,1 proc. pojedzie samochodem, a 10,4 proc. pociągiem lub autobusem do miejsca docelowego. Hotele i ośrodki wypoczynkowe to główne opcje zakwaterowania dla 51,8 proc. respondentów (27,4 proc. preferuje znane sieci, a 24,4 proc. niezależne marki hotelowe). 15,3 proc. zdecyduje się na wynajem krótkoterminowy, a kolejne 11,7 proc. zatrzyma się u przyjaciół lub rodziny.
34,4 proc. Europejczyków zamierza spędzić w miejscu docelowym 4-6 nocy, a 26,7 proc. zdecyduje się na podróż trwającą od 7 do 9 dni. Dłuższe podróże, obejmujące 10+ nocy, planuje 23,7 proc. respondentów.
Jeśli chodzi o planowane wydatki na osobę to o 30,6 proc. Europejczyków planuje wydać 501-1 000 euro, a 19,9 proc. przewiduje budżet w wysokości od 1 001 do 1 500 euro. Natomiast większość, bo 32,2 proc. planuje wydać więcej niż 1 500 euro (w porównaniu z 29,7 proc. w poprzedniej edycji badania).
Wpływ wojny i pandemii na podróże
Gotowość do podróży wzrasta przed latem: 32,2 proc. Europejczyków poczyniło już wszystkie niezbędne przygotowania do swojej następnej podróży (w porównaniu do 26,1 proc. w poprzedniej edycji badania). Jednak 33,7 proc. Europejczyków wybrało już cel podróży, ale nie zarezerwowało jeszcze lotów ani zakwaterowania. 13,4 proc. respondentów nie zdecydowało jeszcze, dokąd pojedzie w następnej kolejności.
Konflikt na Ukrainie, choć jest powodem do niepokoju dla 14,4 proc. Europejczyków, nie wydaje się mieć zbyt dużego wpływu na plany podróży Europejczyków. 29,2 proc. Europejczyków musiało zmodyfikować swoją podróż z powodu wojny, ale większa część respondentów (43,9 proc.) nie zmieniła żadnego elementu podróży (np. planu podróży, daty itp.).
Koszty podróży są obecnie największym zmartwieniem dla gotowych do podróży Europejczyków: 17,9 proc. martwi się o rosnące koszty podróży z powodu inflacji, a 12,6 proc. o sytuację gospodarczą i swoje finanse (w porównaniu z 8,7 proc. w poprzedniej edycji badania).
Wojna na Ukrainie jest kolejnym źródłem obaw związanych z podróżowaniem dla 14,4 proc., a Covid-19 nadal niepokoi europejskich podróżnych, choć w mniejszym stopniu: 10,7 proc. respondentów odnosi się do nagłych środków kwarantanny podczas podróży (w porównaniu z 17 proc. w poprzedniej fali), a 9,5 proc. wskazuje na rosnącą liczbę przypadków Covid-19 w miejscu docelowym (blisko 9,9 proc. w ostatniej fali).
Jeśli chodzi o kryteria wyboru kolejnego miejsca na wakacje, Europejczycy poszukują miejsc, w których panują przyjemne warunki pogodowe (16,9 proc.) oraz atrakcyjne oferty i okazje (14,9 proc.). Priorytetem są również miejsca mniej zatłoczone (10,6 proc.) oraz miejsca, w których życzliwe i przyjazne społeczności lokalne (9,8 proc.).
Jeśli chodzi o pożądane przez turystów doświadczenia, Europejczycy najchętniej podziwiają przyrodę i malownicze krajobrazy (18 proc.), próbują lokalnej kuchni (16 proc.) oraz doświadczają lokalnej kultury i stylu życia (15,1 proc.). Wreszcie, zobaczenie słynnych zabytków (13,3 proc.) oraz poznanie historii i dziedzictwa miejsca docelowego (11,9 proc.) uzupełniają pierwszą szóstkę najbardziej cenionych doświadczeń podróżniczych.
Odpowiedzi zostały zebrane od obywateli Europy z 10 rynków źródłowych o dużym natężeniu ruchu w świetle kryzysu wywołanego przez Covid-19 i trwającego konfliktu na Ukrainie. Badanie zostało przeprowadzone w maju 2022 roku.
POWIĄZANE WPISY
16 kwietnia 2024
Michelin wprowadza Litwę do swojego przewodnika
Michelin ogłasza dodanie Litwy do swojego przewodnika, uzupełniając w nim tym samym…
0 Komentarzy3 Minuty
13 kwietnia 2024
Prawdziwie włoskie wakacje w regionie Emilia-Romania
Polacy z roku na rok coraz bardziej doceniają Emilię-Romanię jako kierunek wypoczynku.…
0 Komentarzy4 Minuty
10 kwietnia 2024
Mistrzostwa Europy 2024 w Niemczech – nowe możliwości dla turystyki przyjazdowej
Od 14 czerwca Niemcy skupią się przede wszystkim na Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej…
0 Komentarzy4 Minuty
8 kwietnia 2024
Wenecja wprowadza opłaty za wstęp do miasta
Od 25 kwietnia 2024 roku Wenecja wprowadza pilotażowo opłaty za wstęp do najstarszej…
0 Komentarzy4 Minuty
4 kwietnia 2024
Grecja ogłasza program Rodos Week dla osób poszkodowanych przez pożary na Rodos
Ministerstwo Turystyki Grecji uruchomiło program „Rodos Week”, który zapewnia darmowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 kwietnia 2024
Litwa: liczba turystów z Polski stale rośnie
O działaniach marketingowych Litwy, planach dotyczących rozwoju sektora turystycznego,…
0 Komentarzy7 Minuty
2 kwietnia 2024
Chorwacja: żeglarskie królestwo Adriatyku
Adriatyk, jedno z najspokojniejszych i najbardziej przejrzystych mórz w basenie Morza…
0 Komentarzy7 Minuty
27 marca 2024
Rekordowa liczba gości w Lipsku. 3,8 mln noclegów w 2023 roku
Według danych Saksońskiego Urzędu Statystycznego, Lipsk odnotował 1 979 968 przyjazdów i…
0 Komentarzy4 Minuty
25 marca 2024
Drezno i Kraina Łaby: 5,5 mln noclegów i 2,5 mln przyjazdów w 2023 roku
W roku 2023 Drezno i Kraina Łaby odnotowały rekordowe wyniki – 5,5 mln noclegów i…
0 Komentarzy2 Minuty