Wyjazd odwołany przez SARS-COV2? Składka zostaje już w TFG

kwartalne rozliczenia VAT zaliczki PFR
fot. Michal Jarmoluk / Pixabay

5 września stracił moc przepis, na podstawie którego touroperatorzy mogli ubiegać się o zwrot wpłaconych na TFG składek za wyjazdy, które nie doszły do skutku w powodu ogłoszenia pandemii SARS-COV2. Problem w tym, że organizatorzy nie mogli z niego skorzystać, jeśli odroczyli rozwiązanie umowy z klientem o przepisowe 180 dni.

Możliwość, aby organizatorzy turystyki wnioskowali o zwrot wpłacanych na TFG składek za wyjazdy, które nie doszły do skutku z powodu pandemii, została wprowadzona specustawą 2 marca. Zgodnie z jej zapisami, jeżeli przyczyną odwołania był bezpośrednio wybuch epidemii SARS-COV2, touroperator mógł odzyskać nadpłacone środki, jeżeli złożył taki wniosek w ciągu 60 dni od dnia rozwiązania umowy lub odstąpienia od niej przez podróżnego.

180 dni minęło przed upływem innych 180 dni

Przepis ten nie funkcjonuje już od miesiąca, o czym część touroperatorów dowiedziała się dopiero wchodząc na stronę TFG, by skorzystać z możliwości ubiegania się o wypłaty dla klientów z Turystycznego Funduszu Zwrotów. Na stronie TFG w zakładce „TFG zwroty COVID” jest m.in. odnośnik „Koronawirus – zwroty składek dla przedsiębiorców”. Po jego kliknięciu użytkownik widzi komunikat, zgodnie z którym przepisy umożliwiające ubieganie się o zwrot składek wygasły z dniem 5 września. Rozpatrywane są tylko wnioski, które wpłynęły przed tym dniem.

Możliwość ubiegania się o ten zwrot wygasła w ciągu 180 dni od wejścia w życie ustawy z 2 marca, co zapisane było w przepisach wykonawczych.

Albo zwrot dla klienta albo zwrot składki

Skorzystania z tej opcji nie mieli jednak możliwości ci touroperatorzy, którzy odroczyli zwrot środków klientom o 180 dni, co wprowadzono również w ramach pomocy dla branży turystycznej. A ponieważ termin na odroczenie rozwiązania umów z klientami minął już po wygaśnięciu obowiązywania przepisu o zwrocie składki, touroperatorzy nie mogli skorzystać z obu form pomocy jednocześnie.

Składki nadpłacone przez przedsiębiorców, którzy nie zdążyli złożyć wniosków o ich zwrot będą zapisane na poczet przyszłych sprzedawanych przez touroperatorów imprez. Co dla wielu touroperatorów oznacza zamrożenie tych środków na miesiące, a nawet lata wprzód, ponieważ sprzedaż imprez turystycznych nieprędko wróci na poziom sprzed pandemii.

Dodatkowe postojowe dla agentów turystycznych przyjęte w Sejmie

Marzena Markowska

Zastępczyni redaktora naczelnego portalu WaszaTurystyka.pl


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center