Większa skłonność do wydatków na wyjazdy i wykorzystanie AI do ich planowania. Marriott zbadał trendy podróżnicze na najbliższe trzy lata

Według badania Future Travel Trends 2024 przeprowadzonego przez Marriott Bonvoy jedna piąta europejskich podróżnych korzystała z pomocy sztucznej inteligencji podczas planowania urlopu. Kluczowymi tematami będą „alternatywy” atrakcyjnych celów podróży oraz podróżowanie w duchu slow. Ponad połowa europejskich podróżnych jest gotowa zapłacić więcej za zakwaterowanie przyjazne dla środowiska. Wielu Europejczyków zamierza również zwiększyć wydatki na wakacje w ciągu najbliższych trzech lat.
Przez najbliższe trzy lata Europejscy podróżni mają zamiar zwiększyć wydatki na krótkie urlopy i wakacje, a przy tym będą zwracać większą uwagę na zrównoważony rozwój niż kiedykolwiek wcześniej. Wysokie temperatury w niektórych częściach Europy mogą jednak wpływać na to, kiedy i dokąd ludzie będą wyjeżdżać na swoje „letnie wakacje” w nadchodzących latach.
Na pierwszy plan wysuną się również inne kluczowe trendy. Ważnym narzędziem do planowania wakacji stanie się sztuczna inteligencja – wykorzystuje ją do tego już co piąta osoba (21 proc.). Innym ważnym tematem będą alternatywne lokalizacje podobne do tradycyjnych miejsc docelowych, ale położone bliżej i tańsze.
Kolejnym znaczącym trendem będą wakacje w duchu slow, podczas których podróżni nie spieszą się, wchodzą w kontakt z lokalną kulturą, odcinają się od technologii i minimalizują swój wpływ na środowisko.
Tak właśnie brzmią najważniejsze wnioski z europejskich badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Hiszpanii i Włoszech. Badanie Future Travel Trends 2024 zostało przeprowadzone przez Marriott Bonvoy we współpracy z agencją badań nad przyszłością The Future Laboratory. W ramach badania przeanalizowano plany na najbliższe trzy lata 14 tys. podróżnych w Europie i na Bliskim Wschodzie.
Planowanie z wykorzystanie sztucznej inteligencji
Era planowania wakacji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji już nadeszła – podczas planowania urlopu co piąty dorosły Europejczyk (21 proc.) korzystał ze sztucznej inteligencji, a wśród młodszych dorosłych odsetek ten wzrósł do czterech osób na dziesięć (39 proc. osób w wieku 18–34 lat).
Wśród tych, którzy korzystali z SI, 90 proc. twierdzi, że w jakiś sposób wpłynęło to na ich decyzje związane z urlopem. Obejmuje to rezerwację zalecanego przez nią zakwaterowania (23 proc.), podróże w zalecanej porze roku (21 proc.) i zamawianie zalecanego jedzenia (24 proc.).
Ponad połowa wybierze wakacje w duchu slow
W badaniu przeanalizowano kilka trendów podróżniczych, które prawdopodobnie pojawią się lub umocnią w nadchodzących latach. Wśród nich coraz większą popularnością cieszą się wakacje w duchu slow. Ponad czworo na dziesięciu europejskich podróżnych (44 proc.) twierdzi, że było już na takim urlopie – przy czym 28 proc. nawet kilka razy. Ponad połowa (55 proc.) twierdzi natomiast, że zamiera wyjechać na taki urlop w ciągu najbliższych trzech lat.
Ponadto kolejnym ważnym trendem będą „alternatywne lokalizacje”, takie jak Praga zamiast Paryża, Antwerpia zamiast Amsterdamu, winnice w północnej Hiszpanii zamiast w RPA, surfowanie w Portugalii zamiast na Hawajach czy Maroko zamiast Dubaju. Jedna trzecia (32 proc.) osób, które zamierzają wyjechać w ciągu najbliższych trzech lat, chce zaoszczędzić czas i pieniądze, fundując sobie podobne wrażenia w alternatywnym miejscu docelowym. Istotnym trendem będą również wakacje w pojedynkę, na które już teraz zdecydowało się 38 proc. europejskich podróżnych, którzy wyjechali w ciągu ostatnich trzech lat. Będzie to najbardziej powszechne wśród młodszych dorosłych: spośród osób, które zamierzają wyjechać w ciągu najbliższych trzech lat, podróż solo planuje 46 proc. osób w wieku 18–24 lat i 45 proc. osób w wieku 25-34 lat.
Klimat wpłynie na wybór kierunku latem
Niezwykle wysokie temperatury, których doświadczyły tego lata niektóre regiony Europy, mogą wpływać na plany urlopowe Europejczyków w nadchodzących latach. Blisko trzy czwarte respondentów (73 proc.) twierdzi, że regularne występowanie takich temperatur wpłynęłoby na ich plany dotyczące letnich wakacji. Chociaż nic nie wskazuje na to, że ludzie z tego powodu rezygnowaliby z wyjazdu, część z nich może zmieniać swoje plany i termin podróży.
Ponad jedna trzecia (36 proc.) twierdzi, że wybrałaby chłodniejsze miejsce, 25 proc. odwiedziłoby te same miejsca, ale w innych porach roku, a 20 proc. zdecydowałoby się na inny rodzaj letnich wakacji.
Więcej wydatków na podróże, ale i zrównoważony rozwój
Dziewięciu na dziesięciu dorosłych Europejczyków (90 proc.) mówi, że wybierze się na wakacje w ciągu najbliższych trzech lat, a 79 proc. planuje wyjechać na urlop w 2024 roku. Spośród nich 43 proc. twierdzi, że planuje w tym okresie „wydać więcej niż zwykle” na wakacje, a 13 proc., że wyda „znacznie więcej”.
W ciągu najbliższych trzech lat zrównoważony rozwój będzie ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Ponad połowa (58 proc.) ankietowanych twierdzi, że chętnie zapłaciłaby więcej za zakwaterowanie przyjazne dla środowiska – jednak średnio byliby oni gotowi zapłacić tylko o 11 proc. więcej. Ponad trzy czwarte (77 proc.) uważa zaś, że dostawcy zakwaterowania i organizatorzy wycieczek mają obowiązek wspierać lokalne społeczności tam, gdzie oferują wakacje.
Dla wielu osób zrównoważony rozwój już teraz jest ważny – co piąty dorosły Europejczyk (20 proc.) twierdzi, że przed dokonaniem rezerwacji sprawdził, na ile ekologiczne było jego ostatnie zakwaterowanie, a kolejne 22 proc. zrobiło to po dokonaniu rezerwacji. Ponadto 60 proc. mówi, że „czasami” sprawdza wpływ swoich planów podróży na środowisko – chociaż obecnie 7 proc. twierdzi, że robi to „zawsze”.
Oszczędzić tam, gdzie się da
Podczas gdy ogólnie budżety na wakacje mają wzrosnąć, podróżni będą nadal szukać dobrego stosunku jakości do ceny i oszczędzać tam, gdzie to możliwe. 4 proc. osób planujących wakacje w ciągu najbliższych trzech lat nie zamierza oszczędzać na żadnych elementach swoich wakacji.
Jedna trzecia europejskich podróżnych (34 proc.) będzie próbowała zaoszczędzić, wyjeżdżając raczej na wakacje w kraju, a 25 proc. będzie preferować wakacje all inclusive, aby lepiej móc lepiej zaplanować wydatki i dokładnie wiedzieć, jakich kosztów się spodziewać. Wiele osób będzie również szukać oszczędności, dokonując rezerwacji w odpowiednim czasie – 24 proc. zamierza rezerwować z większym wyprzedzeniem, a 20 proc. w ostatniej chwili. Natomiast 13 proc. będzie korzystać z programów lojalnościowych, aby częściowo lub w całości zapłacić swoje wakacje punktami.
Sztuczna inteligencja ma realny wpływ na wybory klientów
„Teraz, gdy rynek podróży rekreacyjnych na powrót się unormował, jesteśmy w lepszej sytuacji, jeżeli chodzi o przyszłe trendy i nawyki podróżowania w tym sektorze w ciągu najbliższych kilku lat. Wzrost popularności podróży po pandemii nadal jest odczuwalny, ale ze względu na to, jakie znaczenie ma dla ludzi podróżowanie, nastąpiła radykalna zmiana w myśleniu i priorytetyzacji funduszy. Widzimy, że ludzie mają bardziej przemyślane i emocjonalne podejście do podróży, które naprawdę rozwija się w zgodzie z ich podstawowymi wartościami” — mówi Neal Jones, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Marriott International – Europa, Bliski Wschód i Afryka.
„Dwa trendy, które wyłaniają się w szczególności w Europie z badań konsumenckich, to zrównoważony rozwój i sztuczna inteligencja – szczególnie wśród młodszych podróżnych w wieku poniżej 45 lat. Dla wielu z tych podróżnych odpowiedzialność ekologiczna zmienia się z miłego dodatku w obowiązkowy element, co będzie się tylko nasilać” — dodaje.
„Naprawdę interesujące w tym badaniu jest już dobrze ugruntowane wykorzystanie sztucznej inteligencji do planowania wakacji. Generatywna sztuczna inteligencja doskonale sprawdza się w analizowaniu dla podróżnych ogromnych ilości informacji i oferowaniu im rekomendacji na tej podstawie. Ponieważ dziewięć na dziesięć osób, które z niej skorzystały, twierdzi, że wpłynęło to na ich plany podróży, spodziewamy się, że w ciągu najbliższych trzech lat korzystanie z niej stanie się jeszcze bardziej powszechne. W rezultacie dostawcy usług turystycznych, tacy jak my, muszą zadbać o to, aby publikować informacje, które sztuczna inteligencja może znaleźć i udostępnić osobom poszukującym informacji o wakacjach” — konkluduje Neal Jones.
POWIĄZANE WPISY
28 listopada 2025
Gruzja na cztery pory roku
Pani Ambasador Gruzji, JE Diana Zhgenti uświetniła konferencję prasową i warsztaty…
0 Komentarzy2 Minuty
26 listopada 2025
Polska podsumowuje udział w targach IBTM World 2025 w Barcelonie
Podczas tegorocznych targów IBTM World w Barcelonie Polska zaprezentowała szeroką ofertę…
0 Komentarzy4 Minuty
25 listopada 2025
Madera rozwija turystykę kulinarną: plantacje, winnice, warsztaty
Kulinaria stają się jednym z filarów promocji Maderze, a rosnąca liczba inicjatyw…
0 Komentarzy2 Minuty
25 listopada 2025
Ponad 300 tys. biegaczy wzięło udział w Dubai Run 2025
Dubai Run 2025 zgromadził rekordowe 307 tys. uczestników, odnotowując ponad trzykrotny…
0 Komentarzy2 Minuty
24 listopada 2025
Kiwi.com: Po otwarciu Wielkiego Muzeum Egipskiego wzrosło zainteresowanie lotami do Kairu
Otwarcie Wielkiego Muzeum Egipskiego w Kairze wywołało wyraźny wzrost zainteresowania…
0 Komentarzy1 Minuty
24 listopada 2025
eSky: Podróże zamiast zakupów. Jak wykorzystać okres Black Friday na inwestycję w siebie?
W czasie, gdy sklepy kuszą rekordowymi promocjami, coraz głośniej mówi się o…
0 Komentarzy3 Minuty
20 listopada 2025
Visit Madeira rusza z nową kampanią, która promuje odpowiedzialne podróżowanie
Agencja Visit Madeira rozpoczęła kampanię świadomościową zachęcającą odwiedzających oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2025
Zimowe ośrodki Trentino stawiają na pełną dostępność usług
Region Trentino wzmacnia swoją pozycję jako kierunek przyjazny osobom z…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2025
Dubai Airshow 2025: Emirates prezentują nowe technologie i produkty
Emirates zaprezentują na Dubai Airshow 2025 nowe technologie i rozwiązania, które mają…
0 Komentarzy2 Minuty











[…] Więcej na: https://www.waszaturystyka.pl/wieksza-sklonnosc-do-wydatkow-na-wyjazdy-i-wykorzystanie-ai-do-ich-pla… […]