Trwa budowa kolei gondolowej nad Soliną

fot. archiwum PKL

Polskie Koleje Linowe budują kolej gondolową i wieżę widokową nad Soliną. Powstały już budynki stacji oraz wszystkie pięć podpór kolei widokowej, w tym najwyższa w Polsce sięgająca 75 metrów.

Na półtorakilometrowej trasie przejazdu koleją gondolową, zaczynającej się od strony deptaka nad zaporą w stacji Plasza, aż do Góry Jawor będzie można oglądać widoki na panoramę Bieszczad, w tym Jezioro Solińskie.

Na trasie kolei gondolowej znajdować się będzie pięć podpór o różnych wysokościach. Dlatego pasażerowie wagonika będą mogli podziwiać niezwykłe krajobrazy, jezioro oraz monumentalną solińską zaporę z różnych wysokości. Podpory są już gotowe, w tym podpora nr 3 – licząca 75 metrów – to najwyższa podpora kolei linowej w Polsce. Wraz z nią zostały postawione także pozostałe cztery podpory – o wysokości 48, 28, 19 i 17 metrów.

Trwają prace związane z realizacją bieszczadzkiej inwestycji. W Solinie powstały budynki stacji kolei linowej, w których zaczynać będą swoją podróż wagonikiem goście odwiedzający latem przyszłego roku nowy ośrodek turystyczny PKL.

Daniel Pitrus, prezes zarządu PKL, powiedział: „Solina dzięki pięknej przyrodzie Bieszczad i monumentalnej zaporze, a już wkrótce, także kolei widokowej pokaże nam, jak ogromną siłę natury ma to miejsce. Chcemy zadbać o każdy szczegół tak, by nowa atrakcja turystyczna w Solinie była sposobem na poznanie i odkrycie tego miejsca na nowo i z innej perspektywy.”

Wizualizacja kolejki gondolowej nad Soliną/fot. archiwum PKL

Prace związane z powstaniem nowego ośrodka w Solinie prowadzone są zgodnie z planem. Powstały już budynki obu stacji, a także wszystkie podpory kolei gondolowej. W kolejnych etapach budowy planowane są prace związane z rozciąganiem liny kolei. Będzie to wyjątkowy etap powstawania kolei widokowej nad Soliną i bardzo nowoczesna oraz ciekawa część prac montażowych podczas budowy ośrodka turystycznego PKL w Bieszczadach.

PKL stawia na nowoczesne rozwiązania, dlatego podczas montażu i rozciągania liny kolei zostaną wykorzystane wyjątkowe technologie. Za pomocą nowoczesnego i specjalistycznego drona zostanie rozciągnięta pierwsza lina z kevlaru o średnicy 1 mm, za nią kolejno liny o średnicy 3 mm, 10 mm oraz 24 mm.

Dopiero po tym etapie zakładana i zamontowana będzie właściwa lina, na której w przyszłości poruszać będą się gondole kolei PKL. Te bardzo specjalistyczne prace nad zaporą w Solinie zaplanowane są jeszcze w tym roku.

W przyszłym roku zaplanowane zostało dokończenie konstrukcji wieży widokowej, prace elewacyjne i wykończeniowe, a także zagospodarowanie terenu ośrodka PKL Solina. Zgodnie z planem nowy ośrodek PKL nad Soliną dostępny będzie dla turystów już latem przyszłego roku.

30. urodziny ośrodka turystycznego PKL Palenica w Szczawnicy