Travelplanet.pl – rezerwacje first minute pobiły rekord
Według Travelplanet.pl, prawie 45 proc. turystów więcej niż w zeszłym roku wyjechało na wakacje w czerwcu i w lipcu z biurami podróży. 40 proc. klientów biur podróży rezerwowało czerwcowy i lipcowy wypoczynek przynajmniej dwa miesiące wcześniej.
Klienci biur podróży płacili za wakacje o blisko 200 zł mniej niż w ubiegłym roku. Wiosenne statystyki rezerwacyjne mówiły o wakacjach tańszych o ok. 170 zł, ale większy spadek kosztów wypoczynku to efekt wyjątkowo korzystnych cenowo ofert last minute w tym sezonie.
Przesunięcie zainteresowania turystów z krajowych wyjazdów na zagraniczne wakacje widać było nie tylko w statystykach rezerwacyjnych już wiosną tego roku. Mówiły również o nim badania społeczne IPSOS na zamówienie Mondial Assistance: według nich na zagraniczny urlop tego lata wybiera się aż 7,5 mln Polaków i jest to wzrost aż o 3,2 mln osób. W krajowych ośrodkach turystycznych zamierza spędzić go 11 mln Polaków – o 1,2 mln mniej niż w 2017 roku. Na wakacje z biurami podróży (a to głównie zagraniczne wyjazdy, oferta krajowa sprzedaje się w biurach poniżej 1 proc.) chce tego lata wyjechać aż 2 mln Polaków więcej niż w ubiegłym sezonie. Na poziomie deklaracji respondentów sondażu to wzrost o 7 proc. Dla przeszło jednak piątej głównym powodem skorzystania z biur podróży są przede wszystkim atrakcyjne ceny ofert.
First minute jednak zdominowało rezerwacje
Ze statystyk rezerwacyjnych Travelplanet.pl, obejmujących wyjazdy zrealizowane w czerwcu oraz w lipcu wynika, że dynamika jest imponująca – wzrost zainteresowania wyjazdami z biurami podróży wyniósł 45 proc.
Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl,powiedział: „Wynika on z dużego zaufania do branży turystycznej. Że rezerwacja urlopu w biurze podróży jest w ostatecznym rozrachunku tańsze niż wyszukiwanie lotów, hoteli, transferów z lotnisk itp. Ale przede wszystkim że jest w stu procentach bezpieczna, nawet jeśli pieniądze wpłacimy na kilka miesięcy przed rozpoczęciem urlopu.”
Statystyki Travelplanet.pl mówią, że takich właśnie obaw nie miało 40 proc. klientów biur podróży, którzy rezerwowali czerwcowy i lipcowy wypoczynek przynajmniej dwa miesiące wcześniej. Z drugiej strony 35 proc. klientów zrobiło to na ostatnią chwilę (poniżej 10 dni przed wylotem).
Rezerwacje first minute na półmetku wakacji pobiły rekord, ale rezerwacje last minute również osiągnęły wysoki pułap, zwłaszcza w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wówczas na oferty europejskie była posucha, teraz wahadło poszło w drugą stronę.
Wakacje mocno staniały
Wakacje w czerwcu i lipcu 2018 kosztowały przeciętnie 2170 zł. To o ok. 190 zł mniej niż przeciętny koszt wypoczynku w tym okresie w ubiegłym roku. Skąd taka różnica? Po pierwsze – znacznie korzystniejsze niż w zeszłym roku ceny wakacji w przedsprzedażach (średni koszt wypoczynku w czerwcu i lipcu kupowany w first minute 2018 to ok. 2400 zł) i wręcz wyprzedaż oferty w last minute (średni koszt to 1850 zł)
Za wakacje w czerwcu i lipcu turyści rezerwujący je zawczasu płacili ok 2400 zł od osoby. Ci, którzy zdecydowali się na last minute – przeciętnie niecałe 1900 zł. Znacznie rzadziej jednak w last minute kupowano wypoczynek w hotelach o najwyższym standardzie i wyraźnie częściej rezerwowano hotele 3*.
Średnio na jedną rezerwację czerwcowego i lipcowego wypoczynku w first minute przypadały 3 osoby, zaś w last minute – 2,5 osoby.
Statystyki Travelplanet.pl pokazują, że last minute to oferty, na które decydują się głównie pary, natomiast oferty first minute kupowane są przede wszystkim przez rodziny lub większe grupy turystów. To zrozumiałe, bo na ostatnią chwile trudniej znaleźć wycieczkę dla wielu osób w jednym hotelu czy przelot jednym samolotem.
Za spadkiem przeciętnego kosztu wakacji kryją się przetasowania w czołówce najpopularniejszych kierunków. Te uważane za tańsze: Turcja, Albania, Tunezja urosły w rankingu przy czym wakacje w tych dwóch ostatnich destynacjach kazały się tańsze o ok. 300 – 400 zł na osobę. Ale i koszt wypoczynku w Grecji i Bułgarii, liderów wakacyjnego wypoczynku spadł odpowiednio o 235 zł i blisko 480 zł.
Last Minute – totalna wyprzedaż
Oprócz wspomnianego przesunięcia zainteresowania wpływ na spadek kosztów miały wyjątkowo przecenione w tym sezonie oferty last minute. Organizatorzy, pamiętając o ubiegłorocznym, niezaspokojonym popycie zwłaszcza na europejskie destynacje w basenie Morza Śródziemnego, przygotowali w tym roku bogata ofertę. Tymczasem zainteresowanie turystów przesunęło się mocno na wakacje w Turcji czy Tunezji, wyraźnie spadła natomiast popularność Grecji.
W czerwcu i w lipcu turyści najchętniej kupowali wakacje last minute do:
• Grecji (wzrost o 30 proc. w porównaniu z rezerwacjami first minute),
• Włoch (35 proc.),
• Albanii (21 proc.)
• Hiszpanii (18 proc.)
Z kolei przewaga wczesnych rezerwacji nad last minute na półmetku lata dotyczyła:
• Turcji (-41 proc. rezerwacji last minute w porównaniu z first minute),
• Egiptu (- 10 proc.)
• Chorwacji i Macedonii ( spadek po 60 proc.)
POWIĄZANE WPISY
29 marca 2024
Choose Greece prezentuje ofertę grecką na polskim rynku
26 marca 2024 w warszawskim hotelu Polonia Palace odbyło się spotkanie promocyjne…
0 Komentarzy1 Minuty
28 marca 2024
Nad Como zakończyły się targi BILNI 2024
W niedzielę zakończył workshop BILNI 2024, jedna z największych imprez poświęconych…
0 Komentarzy2 Minuty
28 marca 2024
Rekordowy wzrost liczby polskich turystów w Niemczech. Ponad 4,1 mln noclegów w 2023 roku
Niemiecka Centrala Turystyki (DZT) uważa, że turystyka przyjazdowa jest na dobrej drodze…
0 Komentarzy4 Minuty
28 marca 2024
Ponad 50-proc. wzrost, dominacja Egiptu. Fly.pl podsumował zimę
Sezon Zima 2023/2024 dobiega końca. Z pierwszych podsumowań branży turystycznej wynika,…
0 Komentarzy6 Minuty
26 marca 2024
Travelplanet.pl rozwija sprzedaż w kanale franczyzowym. Podsumowanie roku i nagrody dla najlepszych na gali Top of the Top 2023
Partnerzy franczyzowi Travelplanet.pl w 2023 roku zwiększyli swe przychody o 43 proc.…
0 Komentarzy3 Minuty
25 marca 2024
Otwarcie 300. salonu Wakacje.pl
Wakacje.pl uruchomił 300. salon sprzedaży w Swadzimiu koło Poznania. W wydarzeniu udział…
0 Komentarzy4 Minuty
25 marca 2024
Itaka zwycięzcą Mobile Trends Awards 2024
Mobile Trends Awards przyznawane są od 13 lat i trafiają do firm, których projekty…
0 Komentarzy2 Minuty
25 marca 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych idą systematycznie w górę
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 marca 2024
Itaka startuje ze sprzedażą sezonu zima 2025. W ofercie egzotyczna nowość
Hasłem O! Zima 24/25 Itaka rozpoczyna sprzedaż kolejnego sezonu. Na start przygotowano…
0 Komentarzy5 Minuty