Targi Lato – to se ne vrati?

Zakończona w niedzielę tegoroczna edycja targów potwierdziła tendencję, o której piszemy od pewnego czasu: dotychczasowa formuła targów turystycznych w Polsce przestaje się sprawdzać. Czas na zupełnie nowe pomysły.
Wspólną cechą prawie wszystkich tegorocznych turystycznych imprez targowych mających w nazwie targi jest malejąca liczba wizytujących i coraz mniejsza liczba wystawców. Jedynie w Gdańsku, gdzie rok temu po raz pierwszy zmieniono formę imprezy (oraz nazwę) spowodowano powrót tłumów gości.
Jak było w Warszawie?
To jedna z ostatnich edycji imprezy w halach przy ulicy Marsa. I to jest dla większości mieszkańców Warszawy, ale i dla wystawców dobra wiadomość. Nie udało się ich przez prawie dziesięć lat przekonać do obecnie lokalizacji. Daleko od większości stołecznych hoteli, daleko od centrum miasta, długa droga dla chcących przyjechać. Czy przeprowadzka na ulicę Modlińską pomoże? Może tak, pewnie przekona do powrotu wystawców, ale sama nie wystarczy.
W tym roku było ich mniej niż w zeszłym, stoiska w części turystycznej zajmowały zaledwie połowę hali (połowę drugiej hali zajmowały stoiska równolegle odbywającej się imprezy Regionalia). Pierwsze, co rzuciło się w oczy, to minimalna liczba wystawców zagranicznych. Na stoiska zdecydowały się: Chorwacja (stoisko Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej), Kuba (stoisko ambasady), Druskienniki, sanatorium z Białorusi, hotele z Ukrainy, uzdrowisko z Czech, jeden region węgierski.
Jeśli chodzi o regiony Polski, to tradycyjnie największe stoisko prezentował Śląsk (tutaj też najwięcej się działo). Oprócz tego, mniejsze stoiska wystawiły: Dolny Śląsk, Lubelszczyzna, Małopolska, Podlasie, Podkarpacie, Pomorze, Pomorze Zachodnie, Ziemia Lubuska, Świętokrzyskie. Szczególnie dziwi mała reprezentacji Pomorza, wszak ponad trzy czwarte turystów odwiedzających ten region pochodzi z Warszawy i Mazowsza.
Na targach turystycznych typu giełdowego, o charakterze kiermaszu dla publiczności podstawą powinna być obecność biur podróży. Tycb było zaledwie kilka.
Mocniejszą stroną targów Lato były imprezy towarzyszące, z nich najciekawsza (ale dla branży) była konferencja organizowana przez redakcje dziennika Rzeczpospolita i portalu rp.turystyka. Dopisali też goście zagraniczni, targi odwiedzili m.in. minister Dawid Lasek, dyrektor Joanna Jedrzejewska, poseł Ireneusz Raś, wiceprezes POT-Bartłomiej Walas, wiceprezes ITRP-Rafał Marek, prezes PIT-Paweł Niewiadomski, prezes PZOT-Krzysztof Piątek, wiceprezes OSAT-Marcin Chiliński, sekretarz generalny IGHP-Marcin Mączyńki, prezesi regionalnych izb turystycznych, prezesi i dyrektorzy ROT-ów i LOT-ów. Inne wydarzenia nie przyciągnęły tłumów publiczności.
Co może przyciągnąć więcej gości?
Wspomniana zmiana lokalizacji może być pierwszym krokiem, ale na pewno nie wystarczającym. Same Regionalia towarzyszące targom Lato przestały także być dostatecznym magnesem dla publiczności (podobnie kiermasze, giełdy produktów regionalnych organizowane są prawie we wszystkich galeriach handlowych). Tym mogłaby być większa liczba imprez towarzyszących (w Gdańsku jest to zjazd food trucków), duża strefa aktywności, stoiska na świeżym powietrzu (jak to bywało przed laty na terenie AWF). Jak przyciągnąć biura podróży? Może dać im stoiska za darmo (alebo z duża zniżką) pod warunkiem, że będą na miejscu sprzedawać imprezy letnie ze zniżką (podobny manewr zastosowali organizatorzy pierszej edycji Panoramy Greckiej). Jeśli nawet nie całe imprezy to chociaż będą przyjmowały zaliczki (już kiedyś tak było). Sama możliwość zebrania kolorowych folderów, map, reklamówek to za mało, żeby przyciągnąć tłumy, jakie bywały na targach turystycznych przed laty. I to niezależnie czy w Warszawie, Poznaniu, Katowicach czy innych miastach. Klienci, turyści są coraz bardziej wymagający, coraz bardziej doświadczeni. Czy wrócą lata tłumów na targach turystycznych? Bez drastycznych, być może rewolucyjnych zmian, bez “kosmicznych” pomysłów – raczej to se ne vrati. A jeśli nie, trzeba będzie targi tego typu zwijać. A szkoda by było…
Patronem medialnym targów był portal WaszaTurystyka.pl
{gallery}5248{/gallery}
POWIĄZANE WPISY
18 marca 2025
Nocowanie.pl: Polacy coraz częściej planują wakacje z wyprzedzeniem
Portal rezerwacyjny Nocowanie.pl przeprowadził analizę preferencji wyjazdowych Polaków,…
0 Komentarzy5 Minuty
17 marca 2025
Odlotowa Małopolska zaprasza na IV edycję Festiwalu Balonów
W dniach 27-30 marca 2025 roku, Festiwal Odlotowa Małopolska przekształci Podhale w…
0 Komentarzy2 Minuty
17 marca 2025
2025 rokiem Milenium Koronacji. Gniezno zaprasza na jubileusz
Gniezno w 2025 roku stanie się centrum obchodów Milenium Koronacji, przyciągając…
0 Komentarzy3 Minuty
14 marca 2025
Światowy Dzień Wody we Wrocławiu
22 marca na placu Solnym we Wrocławiu odbędzie się piknik z okazji Światowego Dnia Wody.…
0 Komentarzy4 Minuty
3 marca 2025
Dolnośląski Fundusz Odrzański: trwa nabór wniosków na wsparcie inicjatyw wodnych
Trwa nabór wniosków dla organizacji pozarządowych na działania związane z budową i…
0 Komentarzy3 Minuty
28 lutego 2025
Save the date! XVI Forum Promocji Turystycznej już 28 kwietnia 2025 roku
XVI Forum Promocji Turystycznej odbędzie się 28 kwietnia 2025 roku w Hali Stulecia we…
0 Komentarzy2 Minuty
27 lutego 2025
Video Podcast Waszej Turystyki: brawura i brak rozwagi na wakacjach może nas kosztować nawet setki tysięcy złotych
Brak ostrożności podczas podróży może mieć poważne konsekwencje zdrowotne i finansowe.…
0 Komentarzy1 Minuty
26 lutego 2025
Marcin Mazur i Piotr Dwurnik nowymi wiceprezesami IGHP
Do zarządu Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego dołączyło dwóch nowych członków. Rada…
0 Komentarzy3 Minuty
21 lutego 2025
Piknik nad Odrą – dołącz do liderów branży turystycznej na Targach Turystycznych Market Tour!
Festiwal Podróży i Czasu Wolnego "Piknik nad Odrą" to jedno z największych i najbardziej…
0 Komentarzy3 Minuty