Stery nie wpłyną na rynek podróży służbowych
Start-up Stery miał ambicje zrewolucjonizować zarządzanie podróżami służbowymi. Miało w tym pomóc zaszycie benefitów zachęcających do oszczędności, jak i technologiczna przewaga jaką miał zagwarantować Daftcode.
Stery – dobre pomysły, ale czasy nie sprzyjają
Sama koncepcja Sterów wydawała się dość interesująca, miała bowiem wzbogacić klasyczną prostą platformę do obsługi podróży służbowych o element lojalizacji i samodyscypliny użytkowników. Szereg benefitów, jakie planowano wprowadzić miało być właśnie wyróżnikiem Sterów.
Technologiczną przewagę miał za to zapewnić mariaż programistów z Daftcode z największym polskim agentem OTA – eSky. Niestety, w tym roku eSky zadecydował o kompletnym zamknięciu departamentu odpowiedzialnego za Biznes Travel. Cześć pracowników eSky przeszła nawet do Sterów, ale były to bardzo krótkotrwałe transfery.
Quo Vadis agencje biznesowe – eSky zamyka, WNT idzie w obsługę touroperatorów
Na pewno projektowi nie sprzyjała koniunktura. Spadające wolumeny biznes travel powodują, że malejący potencjał oszczędności w tym segmencie nie popycha firm do inwestycji w technologie. Wiele z nich przechodzi ponownie do konceptu samodzielnych rezerwacji realizowanych bezpośrednio przez pracowników firmy.
Niewiele wskazuje na to, by w najbliższym czasie ten stan miał się zmienić. Dlatego też projekt Stery wydaje się na ten moment martwy. Czy z wypracowanych do tej pory wartości mogą skorzystać konkurenci?
Know how Sterów może być interesujący w obszarze wyszukiwania
Niewątpliwie wypracowany know-how może skusić obecnych na rynku konkurentów. Poważnymi graczami są tu eTravel ze swoim CTA, Hotailors czy WNT który wciąż śni o swoim Why Not Booku. Któryś z tych graczy może być w sposób szczególny zainteresowany technologią wyszukiwania, która może gwarantować dużo szybsze i precyzyjniejsze wyniki, niż te generowane obecnie przez konkurentów.
W obszarze lojalizacji nie znamy dokładnych rozwiązań jakie wypracowały Stery. Jednak i tu możemy wytypować podmioty, które mógłby być bardzo zainteresowane przejęciem tych aktywów. Wydaje się, że takim partnerem mógłby być LOT, który powinien popracować nad dalszym udoskonaleniem swoich programów lojalnościowych. Zarówno dla małych i średnich firm czyli LDF, jak i tego dla kasjerów tj Kolekcjonera. Konkurencja jak Qatar Airways czy Air France /KLM nie śpi, a LOT-owskie rozwiązania już od jakiegoś czasu nie miały żadnego upgradu.
LOT zmuszony jest też do mocniejszego wejścia w segment wakacyjny, a tu może pojawić się potrzeba rozwiązania lojalnościowego dla biur/agentów podróży. Takimi dysponują bowiem touroperatorzy. Nowe rozwiązanie można by realizować m.in. przy pomocy przejętych od Sterów aktywów.
Lekkim narzędziem do obsługi ruchu korporacyjnego nie dysponowała też spółka córka LOT-u -LOT Travel. Tutaj również można by szukać istotnych wartości dodanych jednak w ostatnim czasie, ten projekt (LOT Travel) jest również dziwnie mało aktywny. Być może odrodzi się w nowym bardziej turystycznym charakterze ?
Czy doczekamy się automatyzacji podróży w segmencie publicznym?
Co ciekawe wciąż brakuje nam na rynku uniwersalnego narzędzia, które mogło by obsłużyć administracje publiczną. Zapewniając dużo wyższą transparentność i finalnie istotne oszczędności.
Uniwersalna platforma, do której mogliby wpinać się poszczególni agenci byłaby tu bardzo dobrze widziana. Stery dawały poniekąd nadzieje, że w przyszłości mogłyby pełnić taką właśnie rolę. Nie były bowiem tworzone bezpośrednio przez jednego z agentów, jak to ma miejsce w przypadku Why Not Booka czy rozwiązania eTravel. Teraz nadzieja na implementację takiego rozwiązania w średniej perspektywie czasowej upada.
Czekamy na rozwój wydarzeń na rynku platform do zarzadzania podróżami służbowymi w Polsce. Dramatyczny spadek wolumenów nie służy jednak innowacji i inwestycjom w IT, trudno tu o optymizm. Większe szanse mogą mieć firmy, które swoje plany wiążą z globalną ekspansją, dobrym przykładem jest tu wspomniany wyżej Hotailors.
Pomóc mogła by interwencja państwa przejmującego aktywa po Sterach, ale Państwo ma chyba teraz dużo większe problemy niż myślenie o innowacjach w obszarze biznes travel.
POWIĄZANE WPISY
12 sierpnia 2022
Tourist Polska Partnerem XI Forum Promocji Turystycznej
Za 61 dni, 12 października w Terminalu Lotniska Warszawa-Radom odbędzie XI Forum Promocji…
0 Komentarzy2 Minuty
11 sierpnia 2022
MerlinX Partnerem XI Forum Promocji Turystycznej
Już za 62 dni, 12 października w Terminalu Lotniska w Radomiu odbędzie się XI Forum…
0 Komentarzy1 Minuty
10 sierpnia 2022
Gromada Partnerem XI Forum Promocji Turystycznej
Za 9 tygodni w Terminalu Lotniska w Radomiu odbędzie się XI Forum Promocji Turystycznej,…
0 Komentarzy3 Minuty
8 sierpnia 2022
Biura podróży – wrzesień dużo tańszy od sierpnia
Średnie ceny wycieczek sprzedawanych w biurach podróży w Polsce na początek września są…
0 Komentarzy5 Minuty
5 sierpnia 2022
Nowy gracz na rynku biletów lotniczych dla grup
Portal Grupowe-Bilety.pl to, według twórców, odpowiedź na rosnące po pandemii…
0 Komentarzy1 Minuty
4 sierpnia 2022
Fly.pl: lipiec rekordowym miesiącem. Liderami Turcja i Grecja
W lipcu fly.pl osiągnęło sprzedaż o ponad 30 proc. wyższą niż w siódmym miesiącu 2021…
0 Komentarzy3 Minuty
3 sierpnia 2022
MSiT Patronem Honorowym XI Forum Promocji Turystycznej
Już za 10 tygodni w Terminalu Lotniska Warszawa-Radom odbędzie się XI Forum Promocji…
0 Komentarzy2 Minuty
2 sierpnia 2022
Ras Al Khaimah: liczba turystów w emiracie osiągnęła poziom sprzed pandemii
Ras Al Khaimah w okresie od stycznia do czerwca 2022 odwiedziło 521 085 turystów. Oznacza…
0 Komentarzy3 Minuty
1 sierpnia 2022
Biura podróży – wzrost ceny sierpniowych zahamował
W minionym tygodniu, średnia cena dla wycieczek sprzedawanych w biurach podróży w Polsce…
0 Komentarzy5 Minuty