Stery nie wpłyną na rynek podróży służbowych

Start-up Stery miał ambicje zrewolucjonizować zarządzanie podróżami służbowymi. Miało w tym pomóc zaszycie benefitów zachęcających do oszczędności, jak i technologiczna przewaga jaką miał zagwarantować Daftcode.
Stery – dobre pomysły, ale czasy nie sprzyjają
Sama koncepcja Sterów wydawała się dość interesująca, miała bowiem wzbogacić klasyczną prostą platformę do obsługi podróży służbowych o element lojalizacji i samodyscypliny użytkowników. Szereg benefitów, jakie planowano wprowadzić miało być właśnie wyróżnikiem Sterów.
Technologiczną przewagę miał za to zapewnić mariaż programistów z Daftcode z największym polskim agentem OTA – eSky. Niestety, w tym roku eSky zadecydował o kompletnym zamknięciu departamentu odpowiedzialnego za Biznes Travel. Cześć pracowników eSky przeszła nawet do Sterów, ale były to bardzo krótkotrwałe transfery.
Quo Vadis agencje biznesowe – eSky zamyka, WNT idzie w obsługę touroperatorów
Na pewno projektowi nie sprzyjała koniunktura. Spadające wolumeny biznes travel powodują, że malejący potencjał oszczędności w tym segmencie nie popycha firm do inwestycji w technologie. Wiele z nich przechodzi ponownie do konceptu samodzielnych rezerwacji realizowanych bezpośrednio przez pracowników firmy.
Niewiele wskazuje na to, by w najbliższym czasie ten stan miał się zmienić. Dlatego też projekt Stery wydaje się na ten moment martwy. Czy z wypracowanych do tej pory wartości mogą skorzystać konkurenci?
Know how Sterów może być interesujący w obszarze wyszukiwania
Niewątpliwie wypracowany know-how może skusić obecnych na rynku konkurentów. Poważnymi graczami są tu eTravel ze swoim CTA, Hotailors czy WNT który wciąż śni o swoim Why Not Booku. Któryś z tych graczy może być w sposób szczególny zainteresowany technologią wyszukiwania, która może gwarantować dużo szybsze i precyzyjniejsze wyniki, niż te generowane obecnie przez konkurentów.
W obszarze lojalizacji nie znamy dokładnych rozwiązań jakie wypracowały Stery. Jednak i tu możemy wytypować podmioty, które mógłby być bardzo zainteresowane przejęciem tych aktywów. Wydaje się, że takim partnerem mógłby być LOT, który powinien popracować nad dalszym udoskonaleniem swoich programów lojalnościowych. Zarówno dla małych i średnich firm czyli LDF, jak i tego dla kasjerów tj Kolekcjonera. Konkurencja jak Qatar Airways czy Air France /KLM nie śpi, a LOT-owskie rozwiązania już od jakiegoś czasu nie miały żadnego upgradu.
LOT zmuszony jest też do mocniejszego wejścia w segment wakacyjny, a tu może pojawić się potrzeba rozwiązania lojalnościowego dla biur/agentów podróży. Takimi dysponują bowiem touroperatorzy. Nowe rozwiązanie można by realizować m.in. przy pomocy przejętych od Sterów aktywów.
Lekkim narzędziem do obsługi ruchu korporacyjnego nie dysponowała też spółka córka LOT-u -LOT Travel. Tutaj również można by szukać istotnych wartości dodanych jednak w ostatnim czasie, ten projekt (LOT Travel) jest również dziwnie mało aktywny. Być może odrodzi się w nowym bardziej turystycznym charakterze ?
Czy doczekamy się automatyzacji podróży w segmencie publicznym?
Co ciekawe wciąż brakuje nam na rynku uniwersalnego narzędzia, które mogło by obsłużyć administracje publiczną. Zapewniając dużo wyższą transparentność i finalnie istotne oszczędności.
Uniwersalna platforma, do której mogliby wpinać się poszczególni agenci byłaby tu bardzo dobrze widziana. Stery dawały poniekąd nadzieje, że w przyszłości mogłyby pełnić taką właśnie rolę. Nie były bowiem tworzone bezpośrednio przez jednego z agentów, jak to ma miejsce w przypadku Why Not Booka czy rozwiązania eTravel. Teraz nadzieja na implementację takiego rozwiązania w średniej perspektywie czasowej upada.
Czekamy na rozwój wydarzeń na rynku platform do zarzadzania podróżami służbowymi w Polsce. Dramatyczny spadek wolumenów nie służy jednak innowacji i inwestycjom w IT, trudno tu o optymizm. Większe szanse mogą mieć firmy, które swoje plany wiążą z globalną ekspansją, dobrym przykładem jest tu wspomniany wyżej Hotailors.
Pomóc mogła by interwencja państwa przejmującego aktywa po Sterach, ale Państwo ma chyba teraz dużo większe problemy niż myślenie o innowacjach w obszarze biznes travel.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
2 grudnia 2025
eSky: Wenecja, Malta i Teneryfa najpopularniejszymi kierunkami na przełomie roku
Zbliżający się przełom roku to okres zwiększonego zainteresowania wyjazdami…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2025
Gala Exim Tours 2025 zgromadziła agentów i partnerów branży turystycznej w Warszawie
W Warszawie odbyła się Gala Exim Tours 2025, która zgromadziła agentów, partnerów oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
27 listopada 2025
Biuro Rainbow podsumowało III kwartał 2025 roku. Blisko 13 proc. wzrostu przychodów, nowe hotele i większa flota
Po udanym III kwartale 2025 roku Rainbow zapowiada dalszy rozwój. Spółka zwiększa skalę…
0 Komentarzy4 Minuty
26 listopada 2025
eSky: Rekordowe zainteresowanie wyjazdami na jarmarki bożonarodzeniowe. Budapeszt, Praga i Wiedeń w czołówce
Grudzień otwiera dla turystów jeden z najbardziej atrakcyjnych okresów wyjazdowych -…
0 Komentarzy3 Minuty
25 listopada 2025
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30 proc. niższe niż w święta
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2025
Black Week 2025: Skyscanner podpowiada, jak szukać najlepszych ofert
Nadchodzący Black Week ponownie przyciąga uwagę podróżnych, a Skyscanner prezentuje…
0 Komentarzy2 Minuty










