Seniorzy to coraz ważniejszy segment rynku turystycznego

Osoby powyżej 50 roku życia stanowią obecnie aż 20 proc. wszystkich turystów w Europie. Jak przygotować polską branżę turystyczną i hotelarską dyskutowali uczestnicy konferencji „Silver Tourism” w Darłówku, zorganizowanej przez Darłowską Lokalną Organizację Turystyczną.
W konferencji wzięło udział około stu osób z polskich uczelni wyższych, samorządów, organizacji turystycznych i przedsiębiorców branży turystycznej.
O wadze konferencji świadczy obecność bardzo ważnych specjalistów z zagranicy: Olga Subanovamanager Światowego Kongresu Turystyki Senioralnej (WSTC Word Senior Tourism Congress), Jaap Van der Spek – Wiceprezydent Europejskiej Federacji Osób Starszych EURAG oraz Valerie Wood-Gaiger realizująca międzynarodowy projekt „International original project: Learn with Grandma”.
Jaap Van der Spek – wiceprezydent Europejskiej Federacji Osób Starszych EURAG, zaznaczył: „Ważne jest, byśmy odpowiedzieli sobie na następujące pytania: co mamy do zaoferowania ludziom w wieku senioralnym, czego sami seniorzy oczekują, jak możemy spełniać ich życzenia, jak możemy stymulować ich działania, jak zachęcić do aktywności i jak tę aktywność wykorzystać w biznesie turystycznym.”
Jacek Janowski, dyrektor Departamentu Promocji Turystyki Krajowej Polskiej Organizacji Turystycznej, dodał: „Tematyka konferencji jest bardzo ważna dla przyszłości polskiej turystyki. Badania wykazują, że grupa wiekowa senioralna niedługo będzie bardzo ważna w segmencie turystyki. I musimy być przygotowani, że ta grupa będzie coraz aktywniej spędzać swój wolny. Musimy mieć dla niech przygotowane produkty. Luty marze i październik najbardziej popularnymi miesiącami wśród seniorów, co stwarza okazję do poprawienia sytuacji w polskiej turystyce, która cechuje się sezonowością.”
W 2018 roku co trzeci senior wyjechał na wakacje, zaś 25 proc. polskiego społeczeństwa ma 50 lub więcej lat. Osoby powyżej 50 roku życia stanowią obecnie aż 20 proc. wszystkich turystów w Europie.
Olga Subanovamanager Światowego Kongresu Turystyki Senioralnej, podkreśliła: „Problem starzenia się społeczeństwa jest globalny i w wielkich krajach, jak Chiny, roczniki senioralne (powyżej 60 roku życia) będą liczyły za 10 lat kilkaset milionów. Musimy sobie uświadomić, że turystyka chińska dynamicznie rośnie i turyście chińscy są coraz ważniejsi dla wielu rynków europejskich. A niedługo większość tych turystów będzie kwalifikowała się do grupy senioralnej.”
Problem przygotowani produktów dla seniorów była najczęściej poruszanym podczas konferencji. Valerie Wood-Gaige przekonywała, że branża turystyczna musi zmienić sposób postrzegania osób w wieku senioralnym. To nie tylko samotne osoby o skromnych dochodach, zadowalające się średnim poziomem usług. To coraz częściej osoby z dużym doświadczeniem podróżniczym, obyte we świecie, wydające na podróże większe sumy niż osoby młodsze i pracujące. Seniorzy dysponują czasem wolnym, wiedzą i chętnie podróżują z bliskimi – dodała Valerie Wood-Gaige. – Ja mam siedmioro wnucząt i bardzo chętnie z nimi podróżuję. Nikt nie nudzi się z nikim. Razem stanowimy małą grupę turystyczną i na takie grupy wielopokoleniowe branża turystyczna powinna być przygotowana.
Katarzyna Mysiak z Urzędu Miasta w Gdynii, skomentowała: „Często polscy hotelarze nie przygotowują oferty dla seniorów. Idą na łatwiznę sprzedając standardowe usługi. Nie dostrzegają potencjału rosnącej grupy senioralnej.”
Jarosław Lichacy, prezes Darłowskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, organizator Konferencji, zaznaczył: „Powinniśmy wszyscy w branży turystycznej – biura podróży i hotelarze uświadomić sobie potrzebę stworzenia oferty dla seniorów. Największym problemem jest fakt, że duża grupa polskich przedsiębiorców nie zauważa grupy senioralnej i jej znaczenia dla turystyki. A przecież to seniorzy mogą przedłużyć sezon turystyczny w Polsce. Większość z nich przyczyn zdrowotnych woli podróżować w miesiącach mniej upalnych niż letnie. Oni są szansą na zapełnienie ośrodków i hoteli wiosna i jesienią. A że są grupą, której liczebność rośnie, warto o nich należycie zawalczyć.”
Uczestnicy i goście Silver Toursim rozmawiali nie tylko ściśle o turystyce senioralnej. Ciekawy jej aspekt poruszyły prof. Beata Meyer z Uniwersytetu Szczecińskiego i dr Agnieszka Sawińska z Uniwersytetu Szczecińskiego w wykładzie „Senior na rynku turystycznym – wyróżnienie czy wykluczenie?”
Profesor Bogusława Urbaniak z Uniwersytetu Łódzkiego opowiedziała o możliwości zarządzania wiekiem w turystycznych obiektach noclegowych. Dr Olga Subanova swoje wystąpienie zatytułowała „Turystyka senioralna w ekonomii 21. wieku: wyzwana i rozwiązania”.
Najwięcej emocji wzbudziłkrótki wykład profesora Jana Sikor z Uniwersytetu Zielonogórskiego „Etyczne uwarunkowania turystyki seniorów.” Pytania i komentarze dotyczyły głównie problemu etyki w ogóle w turystyce i potrzeby wyodrębniania etyki turystyki senioralnej.
Niewątpliwym bonusem była możliwość zwiedzenia Darłowa i okolicy podczas zoragnizowanego przez DarLOT kilkugodzinnego study tour.
POWIĄZANE WPISY
26 maja 2023
Polski szef kuchni zdobywa tytuł najlepszego managera Marriott na świecie
Piotr Lasecki, szef kuchni hotelu Courtyard by Marriott Warsaw Airport, został…
0 Komentarzy3 Minuty
18 maja 2023
Travelist.pl: tegoroczne wakacje droższe niż kiedykolwiek wcześniej
Już tylko kilka tygodni pozostało do rozpoczęcia wakacji 2023. Niestety zapowiadają się…
0 Komentarzy5 Minuty
18 maja 2023
Rusza nowa kampania „Wrocław miasto przygody”. W tle poszukiwanie skarbu i dawna legenda
Opactwo benedyktynów, Skarb Ołbiński, pościgi i historia Wrocławia – właśnie to będą…
0 Komentarzy5 Minuty
15 maja 2023
Pętla Szczyrkowska już po wiosennych przeglądach. TMR zaprasza na wędrówkę po Beskidzie Śląskim
Ośrodki turystyczne Szczyrk Mountain Resort i COS OPO Szczyrk zapraszają całe rodziny do…
0 Komentarzy1 Minuty
11 maja 2023
Kongres Impact’23: Ponad 4,5 mln zł wsparcia dla poznańskich firm i hoteli
Wczoraj w Poznaniu rozpoczęła się kolejna edycja międzynarodowego kongresu Impact’23, a…
0 Komentarzy3 Minuty
10 maja 2023
Mazowsze oficjalnie otwiera sezon turystyczny 2023. Rosnący ruch turystyczny i nowe inicjatywy promocyjne
Na pokładzie statku Info Barka w Warszawie oficjalnie otwarto sezon turystyczny 2023 na…
0 Komentarzy2 Minuty
27 kwietnia 2023
Małopolska z nową kampanią promującą turystykę kulinarną
Województwo Małopolskie startuje z nową kampanią promującą turystykę kulinarną, jako…
0 Komentarzy2 Minuty
27 kwietnia 2023
POT partnerem merytorycznym europejskiego forum lotniczego Routes Europe 2023 w Łodzi
Polska Organizacja Turystyczna została partnerem merytorycznym europejskiego forum…
0 Komentarzy2 Minuty
25 kwietnia 2023
Rego-Bis i Bośnia partnerami Międzynarodowych Targów Turystycznych w Zabrzu
Na tegorocznej, XIII edycji tej imprezy królowały Bałkany. To wszystko dzięki gościom z…
0 Komentarzy4 Minuty