Samir Hamouda, prezes Sun&Fun: przeczekamy wojnę cenową

Nie zależy nam na zwiększaniu liczby klientów za wszelką cenę, tylko na zwiększaniu zysków – powiedział w rozmowie z przedstawicielem redakcji portalu WaszaTurystyka.pl, prezes biura Sun & Fun Holidays, Samir Hamouda.
Study tour w Tunezji, na które biuro Sun&Fun zaprosiło swoich najlepszych agentów było okazją nie tyko do poznania oferty tunezyjskiej i integracji, ale i podsumowania tegorocznego sezonu i porozmawiania o planach na przyszłość.
W 2019 roku touroperator wysłał na wakacje 62 501 klientów. Z tego 48,99 proc. rezerwacji dokonywanych było w 20 bestsellerowych hotelach znajdujących się w ofercie Sun&Fun. Średnia wartość rezerwacji w tym roku wynosiła 2 349,54 zł, średnia długość pobytu – 8,78 dni, zaś średnia liczba osób na rezerwacji – 2,53.
Największym powodzeniem w 2019 roku cieszyły się: Hurghada – wybrało ją 13 099 klientów, Tunezja kontynentalna – 10 790 i Djerba – 9 583. Najpopularniejszym krajem był Egipt – wyjechało do niego 26 899 osób. Do Tunezji wyjechało 20 373 klientów.
O 24 proc. wzrosła sprzedaż wycieczek przez system rezerwacyjny Sun&Fun a w ogóle sprzedaż online wzrosła dwukrotnie.
Sezon 2020 na razie zapowiada się bardzo optymistycznie. Sprzedaż oferty First Call wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem o 380 proc. Wyższa od zeszłorocznej jest również średnia cena rezerwacji – o 167 zł. Dłuższe też będą pobyty – średnia długość pobytu wyniesie 9,51 dnia.
W ofercie Sun&Fun na lato znalazła się jedna nowość – Maroko oraz sprzedawane do tej pory wyjazdy do: Bułgarii, Egiptu, Tunezji i Turcji.
Podczas jednego z wieczorów study tour prawie 150 agentów Sun&Fun była okazja do krótkiej rozmowy z prezesem biura.
Adam Gąsior: „Czy na przyszły sezon patrzy Pan optymistycznie?
Samir Hamouda, prezes Sun&Fun, “Trudno oczywiście przewidzieć rozwój sytuacji politycznej i gospodarczej, co się stanie na Bliskim Wschodzie, w stosunkach Stanów Zjednoczonych z Chinami i Europą, ale jeśli sytuacja będzie w miarę stabilna, patrzę na przyszły sezon optymistycznie. Wyniki przedsprzedaży są na razie znakomite, na wszystkich kierunkach odnotowujemy ponad 20 procentowy wzrost sprzedaży.”
AG: A czy planujecie wejście na popularne u innych touroperatorów kierunki?
SH: W tym roku na pewno jeszcze nie wejdziemy do Grecji. W ogóle ostrożnie rozszerzamy naszą działalność. Obserwujemy rynki, szacujemy nie tylko zainteresowanie nimi naszych klientów, ale i nasze możliwości. Nie sztuka jest sprzedać duża liczbę miejsc, sztuka jest na tym zarobić. Grecja znajdzie się w naszej ofercie w 2021 roku, wejdziemy wtedy też z ofertyą na Majorce. Na razie nie możemy się porównywać z czeskim Blue Style (właściciel Sun&Fun), bo oni są trzecim co do wielkości – po Fisherze i Exim – touroperatorem w Cechach i wysyłają dużo więcej klientów od nas. Dla nas ważna jest rentowność i jakość i usług. Poprawę tych ostatnich najlepiej widać na przykładzie Tunezji.
AG: Właśnie, jak ocenia Pan możliwości rozwoju turystyki w Tunezji?
SH. Dobrym przykładem zmian na lepsze jest choćby hotel, w którym jesteśmy – Sensimar Ulysse Palace. Coraz więcej hoteli jest odnawianych, coraz lepiej wyszkolony jest personel a bezpłatny dostęp do wifi jest nie tylko w przy recepcji, ale we wszystkich hotelach. Turystyka tunezyjska stoi na dużo wyższym poziomie niż 8-10 lat temu. Jeśli tylko sytuacja w Tunezji będzie stabilna, to liczba turystów z Polski w ciągu dwóch sezonów wróci do poziomu 200 tysięcy rocznie. My chcielibyśmy z tego wysyłać około 30 procent.
AG: A jak z lotami z Polski, które linie lotnicze będą Was obsługiwać?
SH: Staramy się na najważniejszych kierunkach korzystać z usług przewoźników narodowych. Tak więc na przykład do Tunezji będziemy latać samolotami Nouvelair, do Egipu – Air Cairo. Na pokładach obu tych linii podawane są ciepłe posiłki.
Do Egiptu nasi klienci będą latać z czterech polskich lotnisk: do Hurghady z Katowic, Poznania, Warszawy i Poznania; do Marsa Alam i Sharm El Sheik– z Katowic i Warszawy.
Do Bułgarii Sun&Fun wysyła klientów z pięciu lotnisk – do Burgas z Gdańska, Katowic, Poznania, Warszawy o Wrocławia, do Warny – z Katowic i Warszawy.
Klienci wybierający się do Antalyi w Turcji będą mogli polecieć z Katowic, Warszawy lub Wrocławia.
Maroko będzie dostępne z lotnisk w Katowicach i Warszawie.
Do Tunezji kontynentalne samoloty będą latać cztery dni w tygodniu, z lotnisk w Gdańsku, Katowicach, Poznaniu, Rzeszowie (nowość), Warszawy i Wrocławia. Na Dżerbę klienci będą mogli dolecieć z Katowic, Poznania i Warszawy.
W sumie Sun&Fun planuje wysłać w 2020 roku o ponad jedną trzecią więcej klientów – ma ich być 83 780. Najwięcej chcemy wysłać do Hurgady – 19 200, na Dżerbę – 16 160, do Tunezji kontynentalnej – 15 020. Do Maroka biuro chce wysłać1,5 tys. turystów.
AG: Wzrost liczby klientów planujecie dość ostrożnie?
SH: Wojna cenowa touroperatorów w ubiegłych sezonach doprowadził do szaleństwa cenowego. Co za tym idzie, wszyscy na tym traciliśmy. Hotelarze w niektórych krajach absurdalnie szybko podnosili ceny, niektórzy touroperatorzy walcząc o jak największą liczbę klientów schodzi do cen minimalnie opłacalnych lub poniżej ich. Teraz wszyscy obserwujemy sytuację na rynku. Ceny w Turcji już poszły w Górę, z kolei hotelarze w Grecji złagodnieli w negocjacjach cenowych. Albania raczej nie stanie się hitem i nie powalczy o wyższą liczbę turystów – tam po prostu nie ma odpowiedniej liczby hoteli na wysokim poziomie.
My już w tym roku mogliśmy zaplanować wysłanie 100 tysięcy klientów. Ale nam nie chodzi o bicie rekordów liczby wysłanych turystów, o dynamiczne wzrosty. Dla nas najważniejszy jest wzrost zysku. A tego nie osiągnie się przy absurdalnie niskich i niewytłumaczalnych z punktu widzenia biznesowego cenach. Przetrzymamy wojnę cenową i będziemy działać konsekwentnie, by zarabiać pieniądze.
AG: Dużą wagę przywiązujecie do animacji klubowych, dlaczego?
SH: Kluby animacyjne są motorem sprzedaży, udoskonalamy ich formułę. Już teraz nasze wieczorne programy artystyczne są unikalne.
Nasi klienci lubią tę formułę rozrywki, wielu z nich pyta o konkretnych animatorów i jedzie do hotelu, w którym oni będą pracować. Od dziesięciu lat współpracujemy z agencją Stageman, dodatkowo szkolimy ich na obozach krajowych i zagranicznych.”
Biuro Sun & Fun wprowadza w nowym sezonie w hotelach klubowych dwa rodzaje animacji: Blue Club – dla dorosłych i dla dzieci oraz Croco Club – tylko dla dzieci.
Blue Club to propozycja zabawy dla całej rodziny z dziećmi powyżej 4. roku życia. Wyszkoleni animatorzy będą dołączać do animatorów hotelowych.
Croco Club to propozycja animacji dla dzieci w wieku 4-12 lat. Profesjonalni animatorzy realizują autorski program zajęć Będzie on realizowany przez 6 dni w tygodniu. Będą dwa bloki tematyczne, realizowane rano i popołudniu, naprzemiennie w oparciu o sport oraz rozrywkę i atrakcje artystyczne. Animacje oczywiście będą prowadzone w języku polskim.
AG: Czy szukacie nowych hoteli, być może planujecie budowę własnych?
SH: Czeska spółka Blue Style, właściciel polskiego Sun & Funa rozpoczyna budowę sieci własnych hoteli. Pierwszy z nich być może będzie gotowy już w tym roku, powstaje w Mahdii w Tunezji. Hotele będą nosić nazwę Blue Style Resort z dodatkowym członem – nazwą miejscowości.
POWIĄZANE WPISY
7 czerwca 2023
Coral Travel zakontraktował na lato i zimę miejsca w Enter Air za 408 mln zł
Enter Air i Coral Travel Poland zawarły umowę czarteru dotyczącą współpracy w sezonie…
0 Komentarzy2 Minuty
6 czerwca 2023
Nocowanie.pl: polska branża turystyczna jest coraz bardziej eko
Ankieta przeprowadzona przez serwis Nocowanie.pl wśród właścicieli obiektów noclegowych…
0 Komentarzy3 Minuty
6 czerwca 2023
Nowość w eSky: pakietowanie dynamiczne. Serwis chce konkurować z touroperatorami
Grupa eSky wprowadza nową ofertę dynamicznego pakietowania i rozwiązania typowe dla…
0 Komentarzy2 Minuty
6 czerwca 2023
Biura podróży – sierpniowe ceny wycieczek poszły w górę
W minionym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 31 lipca i 6 sierpnia…
0 Komentarzy4 Minuty
6 czerwca 2023
Meetings Week Poland 2023 już od 12 czerwca w Warszawie
W dniach 12-13 czerwca 2023 roku odbędzie się jedenasta edycja konferencji Meetings Week…
0 Komentarzy3 Minuty
5 czerwca 2023
Raport Wakacje.pl o trendach podróżniczych na sezon letni. „Turcja, Grecja i Egipt nadal na topie”
Analiza Wakacje.pl wykazuje, że dwóch na trzech klientów wybierze się na tegoroczny urlop…
0 Komentarzy4 Minuty
2 czerwca 2023
Fly.pl odnotowuje rekordową sprzedaż w maju. Polacy wybierają wycieczki do Turcji, Egiptu i Grecji
Biuro podróży Fly.pl odnotowało kolejny rekordowy miesiąc sprzedaży w maju. W porównaniu…
0 Komentarzy2 Minuty
2 czerwca 2023
Itaka rusza z nowym projektem videocastów
Itaka rozszerza swoje działania promocyjne, aby w nowy sposób dotrzeć do klientów. Już…
0 Komentarzy1 Minuty