Ruch lotniczy dynamicznie się rozwija

archiwum embraer

Raport lotniczy za rok 2014, przygotowany przez dr Dariusza Tłoczyńskiego na zlecenie dwutygodnika „Wiadomości Turystyczne” pokazuje, że dla transportu lotniczego, ubiegły rok był kolejnym rokiem dynamicznego rozwoju. W roku 2014 liczba przewiezionych przez linie lotnicze pasażerów przekroczyła 3,3 mld.

Podobnie jak rok temu, Raport jest bardzo rzetelnie opracowany, szkoda jednak, że publikacja ukazuje się z roku na rok coraz później.
Oto najważniejsze punkty raportu.
Przewozy pasażerskie kolejny już rok wzrosły w stosunku do poprzedniego, tym razem o 5,46 proc. Największy udział miał region Azji i Pacyfiku, w którym obsłużono 1 107 pasażerów (33,5 proc. rynku światowego). Na drugim miejscu znalazła się Europa – 871 mln pasażerów (26,4 proc.) a na trzecim Ameryka Płn. – 838 mln (25,4 proc.).
Największy wzrost ruchu lotniczego zanotowano również w regionie Azji i Pacyfiku – o 32 proc., w Europie wzrost wyniósł 27 proc., na rynku amerykańskim – 25 proc.

Również liczba oferowanych miejsc w samolotach wzrosła najbardziej na Bliskim Wschodzie – o 11,5 proc. w stosunku do roku 2013. W regionie Azji i Pacyfiku wzrost wyniósł 7,5 proc., w Europie zaś – o 5,2 proc.
Na Bliskim Wschodzie odnotowano również największą dynamikę przewozów pasażerskich – wyniosła ona 13 proc.

Jeśli chodzi o kraje, które posiadają największy udział w przewozach pasażerskich, to pierwsza piątka wygląda następująco:
Stany Zjednoczone – 22,5 proc. rynku światowego
Chiny – 10,2 proc.
Zjednoczone Emiraty Arabskie – 5,1 proc.
Wielka Brytania – 4,4 proc.
Niemcy – 3,6 proc.

Pięć głównych tras lotniczych w ruchu międzynarodowym to:
Hong Kong – Tajpej – 5,1 mln pasażerów (wzrost w stosunku do roku 2013 o 4 proc.)
Jakarta – Singapur – 3,5 mln (1,4 proc.)
Hong Kong – Singapur – 2,8 proc. (spadek o minus 7,8 proc.)
Hong Kong – Szanghaj – 2,7 proc. (5,9 proc.)
Hong – Seul – 2,5 mln (spadek o minus 25,8 proc.)

Pięć głównych tras lotniczych w ruchu międzynarodowym to:
Czedżu – Seul – 10,5 mln (10,9 proc.)
Fukuoka – Tokio – 8,3 mln (11,7 proc.)
Sapporo – Tokio – 7,8 mln (spadek o minus 4 proc.)
Melbourne – Sydney – 7 mln (spadek o minus 5,2 proc.)
Pekin Szanghaj – 5,8 mln (spadek o minus 1,1 proc.)

Spośród linii lotniczych, najwięcej przychodów z działalności lotniczej w ubiegłym roku odnotowały: American Airlines Group – 42 650 mln dolarów, Delta Air Lines – 40 362 mln, United Continental Holdings – 38 901 mln, Lufthansa Group – 36 478 mln, Air France i KLM – 30 301 mln. Największe zyski odnotowały: American Airlines Group – 2 882 mln dolarów, Emirates – 1 486 mln, JAL Gropu – 1 245 mln.

Najwięcej pasażerów w 2014 roku przewiozły:
American Airlines Group – 197,34 mln
Delta Air Lines – 171,35 mln
United Airlines – 138,03 mln
Southwest Airlines – 110,50 mln
Lufthansa Group – 105,99
China Southern – 100,92 mln
Ryanair – 86,62 mln
China Eastern – 83,86 mln
Air China – 83,01
Air France i KLM – 77,45 mln

Największą dynamiką w porównaniu do roku 2013 mogą się pochwalić: American Airlines Group – 81 proc.(to wynik połączenia dwóch przewoźników – American Airlines Group i US Airways), IAG -15 proc. i Turkish Airlines – 13 proc.

Dziesięć największych portów lotniczych w roku 2014 to – czołówka jest niezmienna od kilku lat – Atlanta, Pekin, Kuala Lumpur, Londyn Heathrow, Tokio, Los Angeles, Dubaj, Chicago, Paryż, Dallas. Obsługują one ponad 13 proc. światowego ruchu lotniczego.
Największą dynamikę zanotowały Kuala Lumpur (75,48 proc.) i Stambuł (11,01 proc.).
Najwięcej operacji lotniczych odnotowano w Chicago – 882 tys., Atlancie – 868 tys i Dallas – 680 tys. Spośród europejskich lotnisk – w Londynie Heathrow – 471 tys.
W pierwszej trzydziestce lotnisk europejskich, nie znalazło się żadne z Polski.

Flota światowa samolotów to w 2014 21 646 odrzutowców i 4 100 turbośmigłowców. W ubiegłym roku najwięcej na rynek dostarczyły Boeing Corporation – 723 sztuki i Airbus Industry – 629 sztuki. Embraer dostarczył 92 sztuki, zaś Bombardier – 290 sztuk (w tym 204 to samoloty biznesowe).

Jeśli chodzi o wielkość flot poszczególnych przewoźników, to warto przypomnieć, że raport obejmuje rok 2014. Autor Raportu zwraca uwagę na niewielkie znaczenie polskiego przewoźnika PLL LOT, nawet w porównaniu z liniami europejskimi (33 samoloty).
Największą flotą w roku 2014 dysponowały linie American Airlines (965), Delta Air Lines (796 samolotów), United Airlines (706), pierwszą dziesiątkę uzupełniają zaś: Southwest Airlines (693), FedEx Express (374), (China Southern (487), ExpressJet (377) Sky West Airlines (339), Air China (328), China Eastern (324).

Spośród ok. 300 sojuszów lotniczych na świecie, liczą się te największe: Star Alliance (jego sieć obejmuje 1269 lotnisk w 193 państwach, ponad 18 tys. rejsów dziennie, 637,62 mln obsłużonych pasażerów), Sky Team (1052 lotniska w 177 państwach, 16 323 rejsów dziennie, 612 mln obsłużonych pasażerów) i Oneworld (994 lotniska w 152 krajach, 14 011 rejsów dziennie i 507 mln obsłużonych pasażerów).

Powołując się na raport Current Maket Outlook, autor prognozuje, że liczba samolotów komunikacyjnych na świecie wrośnie w roku 2034 do 43,5 tys. Największych zakupów dokonają linie lotnicze z regionów Azji i Pacyfiku (ok. 14,3 tys. sztuk oraz Europy i Ameryki Północnej po ok. 7,5 tys.sztuk).

Jeśli chodzi o rynek polski, to autor raportu podkreśla, że ok. 80 proc. udziału w nim stanowią przewozy regularne (przewoźnicy tradycyjni i niskokosztowi).
W roku 2014 przewoźnicy niskokosztowi mieli 47 proc. udziału w polskim rynku, przewoźnicy sieciowi – 39 proc., zaś czarterowi – 13 proc.

Największy udział w polskim rynku ma Ryanair – 27,95 proc. (6 529 373 pasażerów), po nim zaś: LOT i Eurolot – 24,74 proc. (5,778 mln), Wizz Air – 19,27 proc. (4,5 mln), Lufthansa – 7,69 proc. (1,796 mln), Norwegian Air – 2,53 proc. (590 tys.), easyJet – 2,13 proc. (497 tys.), SAS – 1,6 proc. (372 tys.).
W roku 2014 największą dynamikę na naszym rynku odnotował Eurolot – 58,72 proc. więcej niż w roku 2013, Norwegian – 39,77 proc. oraz Emirates – 21,8 proc. Debiutujące na naszym rynku linie Germanwins, zdobyły 0,60 proc. udziału w nim, przewożąc ponad 141 tys. pasażerów.

Jeśli chodzi o polskie porty lotnicze, to największy udział w rynku miała Warszawa (38,21 proc.), przed Krakowem (13,76 proc.), Gdańskiem (11,70 proc.) i Katowicami (9,64 proc.).

Analiza Polaków wylatujących z kraju pokazuje, że najczęściej w roku 2013 latali do Londynu (16,06 proc.), Frankfurtu (5,98 proc.), Oslo (4,95 proc.), Paryża (4,40 proc.) i Monachium (4,32 proc.). Największą dynamikę przylotów Polaków odnotowały: Eindhoven (30,42 proc. w porównaniu do roku 2013) i Kopenhaga (15,37 proc.).

Z kolei na rynku czarterowym w roku 2012 przodowały: Enter Air (1 168 221 pasażerów i 31,61 proc. udziału w rynku), Travel Service (743 939 pasażerów, 20,13 proc. rynku) oraz Small Planet Airlines (671 804 pasażerów, 18,18 proc.)
Najwięcej klientów czarterowych poleciało do Antalyi (455 331 i 12,43 proc. rynku), Hurghady (253 642 533 pasażerów, 6,93 proc), i Sharm El Sheik (208 092 pasażerów, 5,68 proc.).