Raport Cvent o perspektywach podróży służbowych: więcej optymizmu, ale i wzrost kosztów

fot. L.Filipe C.Sousa / unsplash

Według raportu Cvent Travel Managers Report: Europe Edition, większość respondentów wykazała optymizm co do przyszłości podróży służbowych, prognozując wzrost liczby wyjazdów w 2023 roku. Jednak rosnące koszty pozostają kluczowym wyzwaniem dla menedżerów ds. podróży, którzy poszukują innowacyjnych strategii ograniczania wydatków.

Z raportu Cvent wynika, że znaczna większość respondentów (80 proc.) pozytywnie ocenia stan działalności związanej z podróżami służbowymi w ich organizacji. Wśród nich prawie dwie trzecie (64 proc.) spodziewa się, że liczba podróży w ich organizacji wzrośnie w 2023 roku w porównaniu z 2022, a prawie jedna piąta (19 proc.) twierdzi, że wzrost ten będzie znaczny.

Podczas gdy wzrost liczby podróży oznacza zwiększone wydatki, minimalizacja kosztów jest nadal priorytetem. 65 proc. respondentów stwierdziło, że ich głównym zmartwieniem są rosnące koszty. Liczba ta wzrasta do 73 proc. w przypadku menedżerów ds. podróży zarówno we Francji, jak iw Wielkiej Brytanii. Większość aspektów podróży służbowych podlega działaniu inflacji, a prawie 30 proc. respondentów spodziewa się największego wzrostu kosztów transportu lądowego. Pokoje hotelowe, koszty podróży, ubezpieczenie i wydatki na technologię oraz wizy to inne obszary budzące największe obawy, jeśli chodzi o rosnące koszty.

Mniejsza liczba podróżujących współpracowników

Ponieważ koszty stanowią wyzwanie dla organizacji, menedżerowie ds. podróży służbowych znajdują nowe sposoby ograniczania wydatków. Jedną z tych taktyk (40 proc.) jest chęć połączenia podróży służbowych z istniejącymi spotkaniami i wydarzeniami, w których udział ich zespołów jest już zaplanowany. Ponadto 37 proc. menedżerów ds. podróży służbowych (wzrost z 32 proc. w raporcie z grudnia 2022 roku) deklaruje, że planuje zmniejszyć liczbę podróżujących współpracowników, we Francji odsetek ten wzrasta do 43 proc. Chociaż liczba podróżujących osób może zostać zmniejszona, ogólna liczba podróży prawdopodobnie nadal będzie rosła.

Ciągła ewolucja czynników wpływających na decyzje dotyczące rezerwacji hoteli i miejsc

Poza kosztami, największy wpływ na decyzje travel managerów, dotyczące rezerwacji hoteli i miejsc mają: bliskość siedziby firmy (37 proc.), elastyczność warunków (35 proc.), łatwość dostępu i znajomość miejsca (oba po 26 proc.). Osoby podejmujące decyzje dotyczące podróży również szukają szybkich odpowiedzi i traktują priorytetowo hotele, które wykazują efektywne wykorzystanie technologii podczas procesu RFP.

Zrównoważony rozwój pozostaje na pierwszym miejscu

26 proc. badanych menedżerów ds. podróży służbowych uważa, że większy nacisk na zrównoważony rozwój będzie kształtował ich priorytety w ciągu najbliższych dwóch lat. Ponadto prawie jedna trzecia (29 proc.) respondentów aktywnie wyszukuje treści i funkcje związane z inicjatywami zrównoważonego rozwoju w hotelach i obiektach.

Zmiany w procesie pozyskiwania i priorytetach

Na pytanie, jak zmieniło się ich podejście do pozyskiwania hoteli od 2019 roku, 33 proc. respondentów twierdzi, że spędza więcej czasu na wyszukiwaniu hoteli, korzystając z technologii. Ponadto 28 proc. szuka hoteli oferujących technologię wirtualnych i hybrydowych spotkań.