Prognoza Allianz na 2023: wzrost popytu na ubezpieczenia, ale też nieprzewidywalność i rosnące oczekiwania

ubezpieczenie turystycznePrzygotowując się do najbardziej intensywnego okresu w roku, branża turystyczna powinna zmierzyć się z trzema wyzwaniami. Podwyższony poziom popytu na ubezpieczenia, zwiększona niestabilność gospodarcza i geopolityczna, oraz rosnące oczekiwania klientów – to wnioski wypływające z Global Travel Summit, organizowanego przez Allianz Partners, które mają na celu zidentyfikowanie najnowszych trendów i oczekiwań na rynku turystycznym w 2023 roku.

Tegoroczne wydarzenie pod hasłem „brak ograniczeń” zgromadziło ponad 200 gości oraz 1500 uczestników online z pięciu kontynentów, w tym liderów branży turystycznej, takich jak Jeff Rosenblum, dyrektor generalny agencji reklamowej Questus, oraz Tyler Brûlé, prezes i redaktor naczelny magazynu Monocle.

Na fali: Powrót podróży trwa – pomimo rosnącej inflacji

Liczba podróżujących w 2023 roku niezmiennie rośnie, a ich zainteresowanie ubezpieczeniami turystycznymi jest znacznie powyżej poziomu sprzed pandemii. Dane Allianz Partners Customer Lab z Belgii, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Włoch wykazały, że chęć zakupu ubezpieczenia podróżnego w przypadku podróży międzynarodowych wzrosła ponad dwukrotnie w latach 2019-2022 – z 21 proc. w 2019 roku do 55 proc. w 2022 roku.

Wzmożony popyt przyczynił się do znacznego wzrostu sprzedaży produktu turystycznego przez Allianz Partners w 2022 roku, co przełożyło się na przychody w wysokości 3,05 mld euro. Oznacza to wzrost o 80 proc. rok do roku i najlepszy wynik firmy w historii.

Popyt idzie w parze ze zwiększonymi oczekiwaniami klientów wobec ubezpieczycieli, jak szybka obsługa szkód i większa responsywność. Podczas szczytu omawiano potrzebę zwiększenia efektywności i pozytywnych doświadczeń dla klientów za pomocą technologicznych innowacji, które zapewnią większą ochronę i wygodę. Całość tych rozważań została odniesiona do bardzo złożonego tła gospodarczego i geopolitycznego. Wprawdzie popyt pozostaje bardzo silny, jednak koniec tanich kredytów i rosnące koszty utrzymania mogą wpłynąć na plany podróżnych – zwłaszcza jeśli chodzi o dodatkowe wydatki podczas wakacji.

„Gwałtowny wzrost liczby wyjazdów wypoczynkowych zbiegł się ze wzrostem inflacji – zwłaszcza w obszarze transportu, żywności i rozrywki. Rozwój AI i nowych technologii odbywa się niezależnie od preferencji klientów dot. osobistego kontaktu w sytuacji wsparcia w krytycznych momentach. Jeśli dodamy do tego zmiany klimatyczne, niedobory pracowników w sektorze turystycznym oraz niestabilność geopolityczną, rok 2023 zapowiada się ciekawie. Obecnie podróżni chcą mieć więcej spokoju, aby móc „bez ograniczeń” poznawać nowe miejsca, odkrywać kolejne aktywności oraz mieć do dyspozycji szeroki wachlarz usług od swojego ubezpieczyciela. Naszym zadaniem jest zapewnienie tradycyjnych produktów ubezpieczeniowych i rozszerzonych usług, dzięki czemu podróżni poczują się bezpieczniej i pewniej” – powiedział Joe Mason, chief marketing officer ds. turystyki w Allianz Partners.

„Allianz Partners nadal odpowiada na rosnące zapotrzebowanie i tylko w 2022 roku obsłużył ponad 72 mln spraw swoich klientów, co oznacza wzrost o prawie 13 proc. rok do roku. Wprowadzamy i inwestujemy w nowe platformy cyfrowe, aby codzienne doświadczenia klientów były prostsze i szybsze. Jednocześnie oferujemy specjalistyczne i osobiste wsparcie, którego klienci potrzebują w najtrudniejszych chwilach, zwłaszcza gdy musimy zareagować na nagły przypadek medyczny lub pomóc w podróży” – dodał Joe Mason.