Profitroom: Polacy planują wakacje 2025 wcześniej i taniej
Polacy coraz częściej rezerwują wakacje z wyprzedzeniem, zyskując nie tylko lepsze ceny, ale i większy wybór ofert. Dane Profitroom pokazują, że liczba rezerwacji w Polsce wzrosła o 27,4 proc. w porównaniu do ubiegłego roku, a ceny noclegów pozostają stabilne. Największą popularnością cieszą się krajowe kierunki, co może zapowiadać udany sezon dla polskiej turystyki.
Dane Profitroom wskazują, że coraz więcej Polaków decyduje się na wakacje w kraju. Liczba rezerwacji wzrosła o 27,4 proc, a liczba zarezerwowanych noclegów – o 25,4 proc. Średnia cena za nocleg wyniosła 882 zł brutto, co oznacza jedynie 1,6 proc. wzrost w porównaniu do ubiegłego roku.
Największym zainteresowaniem cieszą się nadmorskie regiony. Pomorze Zachodnie odpowiada za 28 proc. wszystkich rezerwacji (wzrost o 33 proc.), a Pomorze Środkowe zanotowało wzrost o 16 proc. Sudety również pozostają w czołówce, a coraz większą popularność zdobywają mniej oczywiste lokalizacje, które obecnie stanowią 10,8 proc. wszystkich rezerwacji.
Wśród najczęściej wybieranych miast na wakacje 2025 znajdują się: Kołobrzeg, Kraków, Gdańsk, Szklarska Poręba, Świnoujście, Międzyzdroje i Zakopane.
Kiedy najlepiej rezerwować wakacje?
Według danych Profitroom Polacy wciąż chętnie korzystają z ofert last minute (86 proc. rezerwacji w ubiegłym roku dokonano w lipcu i sierpniu). Mimo tego rośnie świadomość korzyści wynikających z rezerwacji first minute. Do 10 marca liczba rezerwacji wzrosła o 25 proc., a wskaźnik anulacji spadł o 47 proc.
„Standardowo zdecydowana większość Polaków nie planuje wakacji z dużym wyprzedzeniem. Analiza danych, którymi dysponujemy pokazuje, że w tym sezonie różnica może być nieco mniejsza – liczba rezerwacji do 10 marca wzrosła o 1/4. Wygląda na to, że Polacy mają coraz większą świadomość korzyści wynikających z rezerwacji first minute – niższych cen, a także większej dostępności hoteli i pakietów. Fakt, że jest to zaplanowane działanie, potwierdza również spadek wskaźnika anulacji rezerwacji o 47 proc.” – powiedziała Agata Pielacha-Janiec, dyrektor regionalna w Profitroom.
Ekspertka wskazuje, że wzrost rezerwacji to efekt par, rodzin i podróżujących solo, co potwierdzają konfiguracje 2+0 i 2+2. Samotne wyjazdy również zyskują na popularności – rezerwacje pokoi 1+0 wzrosły o 70 proc. Prognozuje, że szczyt rezerwacji przypadnie na czas po majówce.
Sposób na tańsze wakacje – rezerwacja bezpośrednia
Dominika Lesiak, Dyrektor Generalna Hotelu AQUARIUS, podkreśla, że wcześniejsza rezerwacja to lepsze ceny i większy wybór ofert:
„Zdecydowanie wakacje w Polsce najlepiej jest planować jak najwcześniej z uwagi na dostępne w wielu hotelach oferty first minute, uwzględniające rabaty na poziomie co najmniej kilkunastu, a czasami 20-30 proc. Tego typu oferty pojawiają się na stronach internetowych hoteli już na początku roku, należy więc rezerwować bezpośrednio. Hotele podnoszą ceny w miarę wzrostu obłożenia. Z czasem kończy się także pula najlepszych typów pokoi. Niektórzy goście rezerwują nawet z rocznym wyprzedzeniem, tj. zaraz po zakończeniu swojego letniego urlopu rezerwują termin na przyszłe wakacje. Jest to najkorzystniejsza opcja, gdyż wtedy hotele zwykle jeszcze nie mają opracowanych nowych cenników na przyszły sezon, które odzwierciedlałyby inflację i wzrost kosztów” – powiedziała Dominika Lesiak.
Jednym z najprostszych sposobów na tańszy pobyt jest direct booking, czyli rezerwacja bezpośrednio na stronie hotelu. Arkadiusz Czerwiński, rzecznik prasowy Profitroom, wyjaśnia:
„Direct booking to przede wszystkim niższa cena noclegu oraz szansa na uzyskanie dużego rabatu. Wystarczy porównać ceny z popularnych portali rezerwacyjnych z tymi, które widnieją na oficjalnych stronach hoteli. Różnice mogą wynieść nawet 15-20 proc. Bezpośrednia rezerwacja pozwala również na spersonalizowanie oferty i dodatkowe benefity, a także szeroko pojęte dopasowanie do potrzeb podróżujących” – powiedział Arkadiusz Czerwiński.
POWIĄZANE WPISY
13 maja 2025
Rusza XXII Konkurs na Najlepszy Produkt Turystyczny – Certyfikat POT
Polska Organizacja Turystyczna ogłasza XXII edycję konkursu na Najlepszy Produkt…
0 Komentarzy2 Minuty
13 maja 2025
Polacy spędzili majówkę 2025 w kraju. Królowały góry i aktywny wypoczynek
Z danych Polskiej Organizacji Turystycznej wynika, że 43 proc. Polaków planowało krótki…
0 Komentarzy3 Minuty
13 maja 2025
TBO.com wprowadza AI Smart Search dla agentów turystycznych
TBO.com, globalna platforma B2B dla branży turystycznej, informuje o wprowadzeniu nowej…
0 Komentarzy1 Minuty
13 maja 2025
Miejsca Przyjazne Rowerzystom. Małopolska specjalizacja!
Jak wygląda rowerowy raj? W Polsce ujrzą go wszyscy, którzy wybiorą się do……
0 Komentarzy6 Minuty
12 maja 2025
Sopot dla każdego i przez cały rok. Sukces kampanii „See you in Sopot”
Sopot i Sopocka Organizacja Turystyczna zakończyły pierwszą odsłonę kampanii „Widzimy się…
0 Komentarzy2 Minuty
12 maja 2025
DOT uruchomiła nową wersję portalu dolnyslask.travel
Dolnośląska Organizacja Turystyczna zakończyła modernizację portalu turystycznego…
0 Komentarzy1 Minuty
12 maja 2025
Polski design w europejskim wydaniu. Nowe wnętrza hotelu Mercure Tallinn
Hotel Mercure Tallinn zyskał nowe wnętrza, zaprojektowane przez warszawskie Aure Studio…
0 Komentarzy2 Minuty
12 maja 2025
Paul Schwaiger nowym CCO w Corendon Airlines
Doświadczony menedżer lotniczy Paul Schwaiger objął stanowisko Chief Commercial Officer w…
0 Komentarzy1 Minuty
12 maja 2025
Czech Tourism zaprasza na warsztat MICE w Krakowie
Czech Tourism zaprasza przedstawicieli branży MICE na swój pierwszy warsztat dedykowany…
0 Komentarzy2 Minuty
7 maja 2025
Jakie dokumenty są potrzebne, żeby wynająć samochód?
Wynajem samochodu cieszy się sporym zainteresowaniem zarówno w gronie miłośników…
0 Komentarzy4 Minuty